نامه صریح عضو شورای عالی بورس به رئیس شورای رقابت؛

شروع دوران افول صنعت خودرو از زمان قیمت گذاری شورای رقابت

شروع دوران افول صنعت خودرو از زمان قیمت گذاری شورای رقابت

تاکسی مدرن: مجتبی توانگر عضو شورای عالی بورس در نامه ای به رییس شورای رقابت ضن تاکید بر لزوم عرضه خودرو در بورس، اشاره کرد که دوران افول صنعت خودرو از زمان قیمت گذاری شورای رقابت شروع شد.



به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، مجتبی توانگر عضو شورای عالی بورس و رییس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس امروز در نامه ای خطاب به نورانی رییس مرکز ملی رقابت ضمن اشاره به وضعیت صنعت خودرو طی دهه ۹۰ و بعد از حذف این شورا از پروسه قیمت گذاری این محصول، نوشت: معین نیست بدون رأی جدیدی برای شورای رقابت به چه دلیل و با چه پشت پرده ای جنابعالی نسبت به انشا رأی و تصمیم گیری فردی اقدام نموده اید که زیان هنگفتی به برخی مشتریان بازار سرمایه وارد شده است؟ مستحضرید از زمان قیمت گذاری دستوری شورای رقابت در ابتدای دهه ۱۳۹۰ رکود و افول در صنعت خودروسازی به وجود آمده است.
در نامه توانگر آمده است: پیرو نامه شماره ۱۷۷۵-۰۱-۱۰ ص مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ جنابعالی در مقام رییس مرکز ملی رقابت که علاوه بر ایجاد التهاب در بازار سرمایه سبب ناامیدی مجدد نخبگان از شورای رقابت گردید به مصوباتی اشاره شده است که اگر هم قیمت گذاری مطرح شده مربوط به قیمت های سال ۱۳۹۹ بوده که اگر هم باقی باشد بدیهی است قابلیت اجرائی در سال ۱۴۰۲ را ندارد. در نتیجه درخواست جنابعالی در خصوص خروج خودروهایی که با مصوبه سال جاری شورای عالی بورس و طی تمام مراحل قانونی و مقرراتی شامل تصویب در هیأت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار بصورت قانونی در بورس عرضه شده اند نه مستند قانونی دارد و نه منطقی است.
از سوی دیگر معین نیست بدون رأی جدیدی برای شورای رقابت به چه دلیل و با چه پشت پرده ای جنابعالی نسبت به انشا رأی و تصمیم گیری فردی اقدام نموده اید که زیان هنگفتی به برخی مشتریان بازار سرمایه وارد شده است؟ مستحضرید از زمان قیمت گذاری دستوری شورای رقابت در ابتدای دهه ۱۳۹۰ رکود و افول در صنعت خودروسازی به وجود آمده است. این صنعت پیش از ورود شورای رقابت سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی داشت ولی با سیاست غلط Price Cap که در تجربه جهانی و ادبیات پایه اقتصادی فقط برای صنایع انحصار طبیعی سفارش شده است سهم این صنعت به زیر ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است این صنعت حتی در دهه ۱۳۹۰ نزدیک به ۲۵ هزار نیروی انسانی خودرا از دست داد.
با کاهش مداخلات قیمتی شورای رقابت رشد صنعت تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و سهم این صنعت به ۸٫۵ درصد رسید. یکی از دلیلهای مصوبه شورای عالی سران قوا همین سیاست تجربه شده قیمت گذاری شورای رقابت بود در عین حال با تشدید مداخلات قیمتی از طرف شورای رقابت و سپس سیاست اشتباه قرعه کشی باردیگر سهم این صنعت به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کم شد.
از سوی دیگر سیاست قیمت گذاری دستوری و قرعه کشی نیز بدترین سیاست صنعتی بوده که در هیچ کشوری سابقه ندارد. متأسفانه، در یک قرعه کشی ملی برای نزدیک به ۲۰ هزار خودرو از نزدیک به ۲۰ میلیون واجد شرایط بیش از ۱۰ میلیون تومان متقاضی برای خودرو ثبت نام می کنند و این در شرایطی است که کل تولید خودرو در خوشبینانه ترین حالت در سال به یک میلیون دستگاه می رسد این سیاستگذاری دستوری موجب شد مجموع زبان انباشته و بدهی دو خودروساز بزرگ کشور به بالای ۱۵۰ و ۲۴۲ هزار میلیارد تومان برسد. سیاست سرکوب قیمت و قرعه کشی تنها نتیجه ای که داشته زیان به سهامداران، توسعه بازار غیر رسمی کاهش تولید و سرمایه گذاری و افزایش قیمت بازار بوده است.
از سوی دیگر با مصوبه شورای عالی بورس از تیر ماه به مرور خودرو های تولیدی داخلی با تصویب در هیأت پذیرش سازمان بورس وارد بورس کالا شدند. با هر خبر پذیرش خودرو به سرعت امید در بین سهامداران ایجاد و سرمایه گذاری در این صنعت بهبود می یافت. از طرف دیگر با پذیرش خودرو در بورس و افزایش عرضه قیمت در حاشیه بازار نیز کاهش پیدا کرد. برای مثال در عرضه ده هزار خودروی دنا پلاس دستی سفید در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ با قیمت پایه ۱۸۹٫۵ میلیون تومان فقط ۱۷ هزار نفر متقاضی حقیقی شرکت کردند که در نهایت قیمت ۴۳۶.۵ میلیون تومان کشف شده که نزدیک به ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار این محصول در بازار بوده است.
از دیگر خودروهایی که منع عرضه آنها بوسیله بورس در نامه جنابعالی ذکر شده است خودروی های ۲۰۷ و شاهین است. هر دو خودرو در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ در بورس عرضه شدند که خودروی ۲۰۷ دستی و اتومات به ترتیب ۲۳ و ۳۳ درصد زیر قیمت بازار و خودروی شاهین که با قیمت پایه بفروش رسید ۳۲ درصد زیر قیمت بازار بود افزایش عرضه این خودرو ها در بورس موجب کاهش قیمت در بازار و در بورس شده است. برای مثال قیمت شاهین در عرضه اخیر نزدیک به ۴۰ میلیون تومان کمتر از عرضه آذرماه بود تمام این شواهد و مستندات بسیار دیگر نشان از موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا است.
در نهایت توجه به این نکته لازم است که با وصول تقاضای واقعی در بورس سازوکار حساب در اختیار و شناسایی مشتریان بوسیله کارگزاری ها سبب شده است سوء استفاده دلالان و واسطه ها از معاملات خودرو بصورت جدی کم شود و دلالان بزرگترین بازندگان این سیاست لقب گرفته اند.
از عرضه های انجام شده در بورس از محل فروش به مشتری نهایی و به قیمت واقعی و بوسیله محاسبه صحیح مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به ۷۶۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی بیشتر برای دولت به دست آمده است. برای تولید کنندگان نیز ۸، ۴ هزار میلیارد تومان منابع جدید به دست آمده است مصرف کنندگان نیز توانسته اند خودرو را بسیار ارزان تر از بازار به دست آورند و در نتیجه رفاه و یا سود تجمیعی مصرف کنندگان ۶، ۶ هزار میلیارد تومان بوده است. این سیاست عملاً نمونه ای از سیاست بهینه پارتو است که هم تولید کننده و هم مصرف کننده منتفع می شوند و صد البته که نفع بلندمدت در افزایش تولید و ارتقای کیفیت خودرو خواهد بود.
در نهایت پیشنهاد می شود شورای رقابت از فرصت به دست آمده از عرضه خودرو در بورس حداکثر استفاده را به عمل آورده و بجای قیمت گذاری دستوری با اعمال تنظیم گری هوشمند بر روی میزان عرضه تولید و کیفیت خودرو های عرضه شده در بورس تمرکز کند.



1401/11/07
18:14:14
5.0 / 5
310
تگهای خبر: تولید , ثبت نام , خودروسازی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن