كاهش ۹۰ درصدی انتشار كربن سیاه با نصب فیلتر دوده

كاهش ۹۰ درصدی انتشار كربن سیاه با نصب فیلتر دوده

به گزارش تاكسی مدرن مدیر شبكه سنجش شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه غلظت كربن سیاه در تهران شب ها پنج برابر روزها است، اظهار داشت: نصب فیلتر دوده می تواند انتشار كربن سیاه را تا ۹۰ درصد كم كند.



احمد طاهری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه بیشتر از یك سال است كه غلظت كربن سیاه در تهران به صورت پیوسته اندازه گیری می شود، اظهار نمود: كربن سیاه در چهار ایستگاه ثابت و مكان های خاص و پر تردد دیزلی شهر مانند ترمینال ها، مجاورت خطوط بی آر تی و تونل ها اندازه گیری می گردد. ایستگاه های ثابت سنجش كربن سیاه هم نیز عبارتند از ایستگاه دانشگاه شریف، شهر ری، ستاد بحران منطقه ۷ و تقاطع اتوبان صدر و مدرس.

مدیر شبكه سنجش شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه آلاینده كربن سیاه آلاینده ای معیار نیست و بنابراین برای آن حد استاندارد تعریف نشده است، خاطرنشان كرد: این آلاینده بخشی از ذرات معلق كوچكتر از ۲.۵ میكرون است همینطور كربن سیاه ذره اولیه ای است كه به صورت مستقیم منتشر می گردد. اندازه اولیه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است ولی هنگامی كه در جو قرار می گیرد و آلاینده های دیگر روی آن تجمع پیدا می كنند اندازه آن به یك تا دو میكرون می رسد.

طاهری با اشاره به اینكه كربن سیاه تنها آلاینده ای است كه در تهران به صورت شاخص از دیزل و ناوگان سنگین منتشر می شود، اظهار داشت: بنابراین غلظت كربن سیاه در طول شب به شدت افزوده می شود.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: در طول روز غلظت كربن سیاه بین چهار تا پنج میكروگرم بر متر مكعب است ولی در طول شب غلظت آن به صورت میانگین به حدود ۲۰ تا ۲۵ میكروگرم بر متر مكعب می رسد. در شرایط خاص آلودگی هوا هم در ایستگاه های مجاورت بزرگراه ها غلظت كربن سیاه گاهی اوقات تا بالای ۴۰ تا ۵۰ میكروگرم بر متر مكعب اندازه گیری می گردد.

مدیر شبكه سنجش شركت كنترل كیفیت هوای تهران اضافه كرد: این اعداد هنگامی معنا پیدا می كند كه بدانیم بر مبنای استاندار سازمان جهانی بهداشت غلظت كل ذرات كوچكتر از ۲.۵ میكرون، ۱۰ میكروگرم بر مترمكعب است ولی در تهران آلاینده كربن سیاه - كه بخشی از این ذرات است - به تنهایی به بالای ۳۰ میكروگرم بر متر مكعب می رسد.

طاهری با اشاره به اثراتی كه كربن سیاه روی سلامتی دارد، اظهار نمود: كربن سیاه به علت اندازه خیلی كوچك و ماهیت احتراقی خود به مراتب خطرات بیشتری نسبت به سایر ذرات دارد. تنها كاری كه می توان برای كاهش انتشار آن انجام داد، سر و سامان دادن به ناوگان حمل و نقل دیزل و نصب فیلتر دوده است.

به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، این در شرایطی است كه هفته گذشته شورای شهر تهران لایحه انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت برای توسعه حمل و نقل را مورد بررسی قرار داد و در نهایت اعضای شورا به تخصیص اعتبار از این محل برای خرید فیلتر دوده برای اتوبوس ها رای منفی دادند و مخالفت كردند. همینطور محمد علیخانی - رییس كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران - عنوان كرده بود كه فیلتر دوده كارایی لازم را ندارد و خیلی از اتوبوس هایی كه این فیلتر را نصب كرده اند، آنرا باز كرده اند و بهتر است به جای فیلتر دوده، اتوبوس نو بخریم.




1397/10/08
13:52:36
5.0 / 5
4280
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , ایستگاه , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن