پیازا، پلازا چیست؟

پیازا، پلازا چیست؟

تاكسی مدرن: واژه اسپانیاییˮپلازاˮبه محلی اطلاق می گردد كه ضمن غلبه عنصر پیاده بر سواره، محلی برای گردهمایی، دیدارهای روزمره، تعاملات اجتماعی و برگزاری مراسم و آیین ها فرهنگی و مذهبی و یا به شكلی پاتوق باشد. واژه ای كه بنابر نظر كارشناسان همان ˮمیدانˮ در فرهنگ وادبیات فارسی است و بایستی به جای بازی با واژگان به ماهیت مبحث توجه گردد.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، چندی پیش رییس كمیته معماری شورای شهر تهران در یكی از جلسات شورای شهر گفته بود كه توسعه پلازاهای شهر تهران چندان در لایحه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران مورد توجه قرار نگرفته است و جای خالی پلازاهای شهری در این لایحه احساس می گردد.

با وجود اینكه این روزها باردیگر بحث راه اندازی پلازا در شهر تهران و ضرورت آن مطرح شده اما یك كارشناس شهری اعتقاد دارد كه استفاده از واژه پلازا به صورت ناآگاهانه بوده، چونكه معادل فارسی پلازا در فرهنگ ایرانی همان "میدان" و "میدانچه" است و آنچه باید بیشتر به آن توجه گردد راه اندازی میدان به جای فلكه است.

احسان رنجبر-عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه واژه پلازا در ادبیات شهرداری تهران از زمان پروژه میدان ولیعصر به صورت جدی سر زبان ها افتاد، اظهاركرد: استفاده از واژه پلازا در این پروژه به صورت ناآگاهانه انجام شد چون كه معادل فارسی پلازا در فرهنگ ایرانی همان "میدان" و "میدانچه" است. در نتیجه محصول شكل گرفته در میدان ولیعصر نه پلازای غربی است نه میدانچه ایرانی. كلمه پلازا ریشه اسپانیایی دارد و مكانی است برای جمع شدن، گردهمایی، دیدارهای روزمره و تعاملات اجتماعی كه ماهیت این فضا سكون است یعنی جایی برای درنگ و نشستن.

وی افزود: هر فرهنگی در دنیا هم اصطلاح خاص خود برای این چنین فضاهایی دارد؛ به طوریكه در ایران، كشوری چند فرهنگی، شهرهای مختلف واژه های خاصی همچون لرد در (یزد) و فتاحه در (كاشان) دارند كه گونه هایی از پلازا یا میدان هستند. به عبارت دیگر می توان گفت خیابان و میدان بعنوان مهمترین فضاهای شهری مطرح هستند و بهتر است نهادهای مدیریت شهری در استفاده از واژه ها و مفاهیم آنها دقت بیشتری به خرج دهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه، پیدایش پلازا را همزمان با اولین دوره های تاریخ شهرنشینی دانست و اظهار داشت: نمونه های مرجع و شاخص پلازاهای اروپایی در قرون وسطی شكل گرفته و پس از آن در دوره های بعدی چون رنسانس و...تكامل یافته است و بنا بر ادبیات و فرهنگ آن شهر، نامی بر روی آن گذاشته شد؛ به صورتی كه در اسپانیا پلازا، در ایتالیا پیازا و در ادبیات ما هم میدان و میدانچه است و از مصادیق شاخص این فضاها در سه كشور ایران، ایتالیا و اسپانیا می توان به پیازا كامپو در سیه نا ایتالیا (Piazza del Campo )، پلازا مایور در مادرید اسپانیا(Plaza Mayor) و میدان نقش جهان در ایران اشاره نمود.
میدان نقش جهان اصفهان

1397/08/12
13:54:29
5.0 / 5
5309
تگهای خبر: شهردار , شهرداری , شورای شهر , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن