معاون سازمان محیط زیست:
اگر طرح كاهش عقب بیافتد در كنترل آلودگی هوا دچار مشكل می شویم
تاكسی مدرن: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر اینكه تعویق در اجرای فاز دوم طرح كاهش (LEZ)، اصلا به صلاح نیست، اظهار داشت: اگر اجرای طرح كاهش دو ماه عقب بیافتد، دچار مشكل می شویم؛ چون وارونگی دما یا اینورژن كه سبب تشدید آلودگی هوا می شود؛ معمولا از هفته اول آذرماه شروع می شود، ازاین رو باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را دریافت كنند.
با توجه به احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح كاهش (LEZ) در تهران كه از ابتدای آبان شروع شده و بر مبنای آن همه خودروهای در حال تردد در این شهر، باید دارای برگه معاینه فنی باشند، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: تعویق دو ماهه به این معناست كه اجرای طرح كاهش از دی ماه شروع شود، این درحالیست كه مسئله آلودگی هوا در تهران از هفته ابتدایی آذرماه شروع می گردد و اگر دو ماه عقب بیافتد؛ دچار مشكل می شویم چون بررسی ها نشان داده است كه در سال های گذشته پدیده وارونگی دما (inversion)، از هفتم آذرماه شروع شده است.
وی با اشاره به اینكه خوشبختانه امسال شهرداری و پلیس در زمینه فراهم كردن مقدمات اجرای فاز دوم طرح كاهش خوب عمل كردند و طرح را خوب پیش بردند، اظهار داشت: اجرای طرح كاهش به صورت «ارشادی» طی دو هفته اول آبان، ایرادی ندارد و مردم فرصت دارند كه برگه معاینه فنی را دریافت كنند و به آنها فشار نیاید اما با دو ماه تعویق موافق نیستیم. تعویق دو ماهه برای اجرای طرح كاهش، اصلا به صلاح نیست و باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را دریافت كنند.
وی با اشاره به اینكه شاید هنوز برخی رانندگان تهرانی مبادرت به دریافت برگه معاینه فنی نكرده باشند، اظهار داشت: بر مبنای آمارها، ۶۴ درصد خودروهای در حال تردد در تهران، برگه معاینه فنی دارند و این به این معناست كه در سال قبل حدود ۳۶ درصد خودروها معاینه فنی نداشتند، اما بر مبنای مرحله دوم طرح كاهش دریافت برگه معاینه فنی توسط همه خودروهایی كه در تهران تردد می كنند؛ ضروری می باشد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان دارد ازدحام خودروها برای دریافت برگه معاینه فنی منجر به تعویق در اجرای طرح كاهش شود؟ اظهار داشت: به هر حال از سال قبل تعدادی از خودروها هنوز مبادرت به دریافت برگه معاینه فنی نكرده اند، ضمن اینكه معاینه فنی تعدادی از خودروها هم تمام می شود، ازاین رو اینكه در این مقطع (زمان شروع اجرای مرحله دوم طرح كاهش) ازدحام خودروها برای دریافت معاینه فنی بالا باشد؛ طبیعی است.
تجریشی در مورد احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح كاهش اظهار نمود: ازدحام خودروها در شرایط حاضر طبیعی است و كاری هم نمی توان انجام داد و اگر اجرای طرح دو ماه هم به عقب بیافتد؛ باز عده ای هستند كه دریافت برگه معاینه فنی را به دقیقه آخر موكول كنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در انتها با اشاره به اثرگذاری طرح كاهش تصریح كرد: باید خودروهای فاقد معاینه فنی، حتما اعمال جریمه شوند. از نظر من این جریمه بازدارنده خواهد بود و در بلندمدت با استفاده از بهبود كیفیت خودروها به لحاظ آلایندگی و خارج شدن خودروهای آلاینده، سبب كاهش آلودگی هوا می گردد.
به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، در این باره وحید حسینی دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا هم ضمن ابراز مخالفت با تاخیر در اجرای فاز دوم طرح كاهش به ایسنا، اظهار داشت: قانون معاینه فنی مربوط به سال ۱۳۵۳ مربوط می گردد ازاین رو تعویق در اجرای مرحله دوم طرح كاهش تنها به كسانی كمك می نماید كه تابحال هیچ توجهی به اخطارها، تبلیغات و اطلاع رسانی ها در مورد ضروت دریافت برگه معاینه فنی نداشته اند. همینطور قوانین بالادستی مثل «قانون هوای پاك»، بر لزوم دریافت برگه معاینه فنی توسط كلیه خودروها تاكید دارد. افزون بر این، در كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا، مصوبه ای مربوط به اجرای مرحله دوم كاهش از ابتدای آبان ماه به تصویب رسیده است.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب