نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته، ۵۰ درصد ایرانی ها، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا می خورند

نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته، ۵۰ درصد ایرانی ها، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا می خورند

تاكسی مدرن نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته، ۵۰ درصد ایرانی ها، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا می خورند


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، سخنگوی وزارت بهداشت اضافه كرد: در مورد ادعای فوتی در اثر سرما زدگی در مناطق زلزله زده، در بعضی از موارد، افراد بیمار در این مناطق با تاخیر مراجعه نموده اند و در دو ماه اخیر، ۵ كودك به علت بیماریهای مختلف در بیمارستان بستری شدند كه سه كودك همچنان با حال عمومی خوب در بیمارستان بستری هستند او ادامه داد: ممكن است حتی كودكان در مناطق غیر زلزله زده هم دچار سرماخوردگی و در بیمارستان بستری شوند اما در فضای مجازی این گونه موضوعات بزرگ نمایی می گردد.

علت فود كودك در سرپل دهاب اختلال ژنتیكی بود حریرچی اظهار داشت: كودك ساكن در مناطق زلزله زده كه فوت شد، علت فوت، اختلال ژنتیكی مادرزادی بوده است و این مورد مربوط به آذر ماه بود اما متاسفانه در بهمن ماه، در فضای مجازی منتشر می گردد كه به خلاف، آن را منتسب به سرمازدگی می كنند. سخنگوی وزارت بهداشت اضافه كرد: كودك دیگری كه بستری بود به علت سرماخوردگی و عفونت ریه مراجعه نموده بود كه اقدامات درمانی لازم و مناسب برای وی انجام و از بیمارستان ترخیص شد. وی در رابطه با اقدامات درمانی انجام شده در مناطق زلزله زده اظهار داشت: در شهر سر پل ذهاب و شهرهای زلزله زده همجوار، وزارت بهداشت، پزشك و تسهیلات بیشتری نسبت به گذشته در این مكان ها فراهم نموده است و اقدامات درمانی لازم به مراجعین مراكز درمانی عرضه می گردد و اگر فردی با تاخیر به مراكز درمانی مراجعه نموده است، موضوعی جدا است. اولین ارگانی كه از آن تشكر شد وزارت بهداشت بود حریرچی ادامه داد: نخستین ارگانی كه از آن در حادثه زلزله تشكر و قدردانی گردید وزارت بهداشت و حوزه سلامت بود و ارگان های دیگر هم، مسئولیت های خودشان را انجام می دهند. او اضافه كرد: دستگاههای ذیربط در مورد تامین آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و امكانات مناسب برای اسكان موقت و دائم مناطق زلزله زده، مانند گذشته به مسئولیت خود عمل می كنند. افزایش ۲۵ سال در امید به زندگی ایرانی ها حریرچی با اشاره به اینكه مهمترین هدف نظام سلامت، افزایش امید به زندگی و امید به زندگی سالم می باشد اظهار داشت: امید به زندگی در بدو تولد یعنی میانگین سالهایی كه انتظار می رود یك نوزاد زنده بماند. او ادامه داد: امید به زندگی در سالهای پیش از انقلاب 54 سال بوده و حتی در دهه 40 شمسی بین 45 تا 50 سال بوده، حالا با كمال افتخار اعلام می كنم كه هم اكنون امید به زندگی در زنان ایرانی 78. 4 سال و در مردان ایرانی به 73. 8 سال افزایش یافته است. حریرچی مرتبط با علل این اتفاق اظهار داشت: افزایش 25 سال امید به زندگی در خلال بیش از چهار دهه، پیشرفت بسیار چشمگیر و شاخص خیره كننده ای است كه ناشی از بهبود زیر ساختهای اقتصادی و اجتماعی و هم اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: رتبه ما در امید به زندگی در خلال سالهای دهه های گذشته بین 100 تا 110 در مقایسه با دیگر كشورهای جهان بوده است كه هم اكنون به رتبه 63 صعود كرده است وی در رابطه با شرایط مرگ و میر زودرس در ایران اظهار داشت: تا دهه هفتاد شمسی و پیش از آن بیش از 80 درصد موارد مرگ ایرانی ها در زیر 70 سالگی بود و حدود ده درصد و حداكثر 20 درصد ایرانی ها تا بالای 70 سال عمر می كردند او ادامه داد: با پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی درمانی اخیر در كشور، هم اكنون نزدیك به 50 درصد ایرانی ها ( یعنی 47درصد كل) یا 51 درصد زنان و 43 درصد مردان ایرانی بیش از 70 سال عمر می كنند. حریرچی با اشاره به اینكه می توانیم متوسط عمر را به 80 سال برسانیم اظهار داشت: البته این شاخص از سوی دیگر هم قابل بررسی است، در سال 1395 از 360 هزار مرگ و میر اتفاق افتاده در كشور، 219 هزار در مردان و 141 هزار در زنان ایرانی رخ داده است كه 193 هزار یا 53 درصد كل مرگها پیش از 70 سالگی رخ داده است كه 124 هزار مرگ مربوط به مردان و 69 هزار مرگ مربوط به زنان در زیر 70 سالگی بوده است و این بدین مفهوم است كه همه باید تلاش نماییم تا موارد مرگ و میر زودرس پیش از 70 سالگی را كاهش دهیم.

۲۰ درصد ایرانی ها از مقدار مورد نیاز كالری كمتری مصرف می كنند سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه وضعیت تغذیه ایرانی ها اظهار داشت:. بیش از 50 درصد از خانوارهای ایرانی، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا مصرف و كالری دریافت می كنند حریرچی اضافه كرد: حدود 20 درصد از خانوارها، مصرف غذا و دریافت انرژی و كالری مناسبی دارند اما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی، غذای كمتری استفاده و كالری كمتری دریافت می كنند و یا تركیب غذایی آنها نامناسب است. ۳۰ درصد تماس های اورژانس مزاحمت است وی در رابطه با مزاحمت ایجاد شده در اورژانس تهران اظهار داشت: روزانه 10 تا 12 هزار تماس تلفنی فقط با اورژانس استان تهران گرفته می گردد كه متاسفانه حدود 30 درصد از آنها یعنی حدود 3000 مورد مزاحمت است كه وقت پرسنل شریف اورژانس را می گیرد و باعث معطلی افراد نیازمند خدمات می گردد. حریرچی اضافه كرد: متاسفانه در حدود 1 درصد از این موارد، تماس گیرنده، اطلاعات كاملا غلط و دروغ عرضه می دهد و پرسنل شریف اورژانس در هنگام رجوع به محل، با ساختگی بودن و مزاحمت تماس گیرنده و عدم وجود بیمار و مورد اورژانسی مواجه می شوند. حریرچی اظهار داشت: تمام موارد مزاحمتهای تلفنی، با استفاده از مراجع قانونی و قضایی پیگیری می گردد ولی راه اصلی پیشگیری از چنین مواردی، ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه است. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بر مبنای نظر مراكز علمی معتبر دنیا، در اغلب نظام های اقتصادی شامل حوزه های صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها، حدود 20 تا 30 درصد منابع، دچار استفاده غیر بهینه می شوند. وضعیت معضل تاخیر در پرداختی های بیمه حریرچی ادامه داد: در كشور ما مانند كشورهای دنیا، وزارت بهداشت، بیمه ها و شورای عالی بیمه، در مورد بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری می كنند و در این بسته ها، باید همه مردم و بیمه شدگان بهره مند شوند و مجموعه اقدامات آن، باید هزینه اثربخش و مطابق با اقتصاد آن كشور باشد. او اضافه كرد: در چند دهه گذشته، بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها، گسترده تر بوده است و باید ببینیم كه منابع موجود، پاسخگوی نیازها هستند یا خیر. حریرچی توضیح داد: در چند دهه گذشته و بخصوص از زمانی كه نقش بیمه ها بیشتر شده، با معضل تاخیر در پرداخت بیمه ها روبرو هستیم سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: در سراسر دنیا مردم، پزشكان و وزارتخانه های بهداشت، علاقه مندند كه خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما دو درخواست وجود دارد یكی اینكه كیفیت خدمات مناسب باشد و تعداد خدمات آن معقول باشد او ادامه داد: ممكن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد اما پاسخگوی نیاز درمانی یك كشور نباشد بعنوان نمونه یكی از كشورهای بزرگ آسیا، خدمات دیالیز را فقط سه ماه پوشش می دهد در صورتی كه این خدمات در ایران، مجانی است و با كمك خیرین، حتی هزینه های رفت و آمد بیمار پرداخت و به بیمار و همراهش، غذا عرضه می گردد. حریرچی اضافه كرد: هیچ محدودیتی خوشایند نیست و افرادی كه اقدام به محدود سازی خدمات می كنند، به عواقب آن توجه نمی كنند.
نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته او اضافه كرد: در مورد واردات محصولات تراریخته، در جایی غیر از وزارت بهداشت تصمیم گیری می شود، در مورد محصولات كشاورزی، وزارت كشاورزی تصمیم گیری می كند كه آیا محصول اجازه ورود دارد یا خیر و با عنایت به ملاحظات آن محصول، مرجع مورد نظر باید پاسخ بدهد. حریرچی ادامه داد: تنها سه محصول تراریخته شامل؛ روغن سویا، كلزا و ذرت می تواند وارد كشور شود البته در مورد این سه محصول، برخی، دانه این سه روغن را تنها برای روغن گیری در كشور وارد می كنند و در بعضی موارد، به صورت روغن مایع وارد كشور می گردد. او اظهار داشت: در داخل كشور، كشت محصول تراریخته در مقیاس محصول فراگیر نداریم، محصولات موجود در بازار به صورت دوره ای بررسی می شوند كه آیا از محصول تراریخته استفاده می گردد یا خیر و به آنچه مجوز داده می شود، سالم می باشد سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مسئولیت وزارت بهداشت، حفظ و تامین سلامت است و محصولی را كه ما تایید می نماییم یعنی از سلامتش مطمئن هستیم. گله ی وزارت بهداشت از تامین اجتماعی حریرچی ادامه داد: یكی از گله هایی كه از تامین اجتماعی داریم این است كه نباید تفاوتی بین پزشكان، پرستاران و پیراپزشكان وزارت بهداشت و تامین اجتماعی وجود داشته باشد. او ادامه داد: پرداخت اصل حقوق و كارانه در بیمارستانهای تامین اجتماعی به روز و تاخیر آن، 45 روز است اما در بیمارستانهای دولتی كه به مردم، كارگران و نیازمندان خدمات عرضه می دهند، كارانه با تاخیر 10 تا 14 ماه پرداخت می گردد كه این كار عادلانه و درستی نیست. سخنگوی روزارت بهداشت ادامه داد: یكی از اشكالات ما به تامین اجتماعی این است كه درمان مستقیم و بیمارستانهای ملكی این سازمان، بسیار گران تر از درمان بیمارستانهای دولتی اداره می شوند. حریرچی در پایان اظهار داشت: در پرداخت اضافه كار و كارانه پزشكان، پیراپزشكان و پرستاران بیمارستانهای دولتی دچار مشكل و تاخیرهای طولانی مدت هستیم اما تامین اجتماعی در پرداخت به پرسنل درمانی خود تاخیری ندارد در صورتیكه مطالبات پرسنل درمانی دانشگاه های علوم پزشكی، مطالبات خود از تامین اجتماعی را با تاخیر چهارده ماهه دریافت میكنند و این كار عادلانه نیست. ۴۷۲۳۷

1396/11/09
19:17:08
5.0 از 5
5001
تگهای خبر: خدمات
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن