امدادرسانی در تهران پر از بن بست ترافیك

امدادرسانی در تهران پر از بن بست ترافیك

به گزارش تاكسی مدرن رییس پیشین شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاكید بر عملكرد مناسب ستاد مدیریت بحران شهر تهران بخصوص در سرعت عمل برای تشكیل جلسه و اطلاع رسانی اظهار داشت: باید در شهر تهران مقاوم سازی ساختمان ها را بعنوان پیشگیری در بحث زلزله به طور جدی مورد توجه قرار دهیم.



مهدی چمران در گفت وگو با ایسنا، در تشریح عملكرد ستاد مدیریت بحران شهر تهران در زلزله اخیر اظهار داشت: آنچه كه از مدیریت بحران شهر تهران دیدم آمادگی این ستاد در بحران زلزله اخیر بود كه اتفاقا تماس گرفتم و خواستم كه به آنها بپویندم اما بنابر ملاحظاتی نرفتم. البته ای كاش می رفتم كه شاید بهتر هم می بود.

وی اضافه كرد: عملكرد ستاد مدیریت بحران تهران در تشكیل جلسه آنها دركمترین زمان ممكن خیلی خوب بود در حالی كه مسئولیت ستاد بحران در شهر تهران بر عهده شهرداری قرار داد و رییس آن هم شهردار تهران است اما حدود 24 سازمان دیگر هم در آن عضو هستند و در شرایط بحرانی باید خود مسئولین این ستادها و ارگان ها در جلسات حضور پیدا كنند و در دسترس باشند.

رییس پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تشكیل جلسه سریع ستاد بحران در این حادثه و اطلاع رسانی به موقع اظهار داشت: این ستاد اطلاع رسانی خوبی داشت و زلزله اخیر به شكلی تمرینی برای این ستاد بود. من پیشنهادی داشتم كه شاید به علت اینكه دیر به گوش مسئولین ستاد بحران رسید و انجام نشد مبنی براینكه باید استان های معین خبر شوند.

وی ادامه داد: اگر در تهران زلزله ای رخ دهد فاجعه بزرگ تاریخ خواهد شد بنابراین باید استان های معین را برای این مواقع به كار بگیریم و از ظرفیت آنها استفاده نماییم به شكلی كه در كمترین زمان ممكن امكانات تعیین شده برای بحران را به تهران برسانند. استان هایی همچون البرز، قزوین، اصفهان، گیلان و سمنان كه باید در این حادثه درخواست می كردیم كه به تهران بیایند.

به گفته چمران، این تمرین قبلا انجام شده به شكلی كه نیمه شب به آنها اعلام كردیم كه در تهران زلزله ای رخ داده و آنها با تجهیزات خود ظرف چند ساعت به تهران آمدند، در این راستا شهر تهران منطقه بندی و بین استان های مختلف تقسیم شده است. بهتر بود كه در حادثه زلزله تهران گرچه نیاز نبود به تجهیزات ولی در قالب تمرین این درخواست باید به استان های معیین اعلام می شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاكید بر ضرورت آمادگی شهرداران مناطق اظهار داشت: پارك ها چه آماده باشند یا نه مردم در هنگام وقوع حوادثی همچون زلزله به داخل پارك ها می روند و از آنها استفاده می كنند. در پارك های اطراف تهران هم سكوهای استقرار چادرهای اضطراری تولید شده است. اما نیاز است كه شهرداران مناطق در همه حوزه ها كاملا آماده باشند و امكانات را در محلات فراهم نمایند تا امداد رسانی به صورت خودكفا انجام شود.

وی اضافه كرد: مدیریت بحران در تهران تا میزانی كه رصد كردم خوب بود؛ امیدواریم حادثه ای رخ ندهد اما همین حضور نیمه شب و فعال اعضای ستاد مدیریت بحران و تشكیل جلسه به موقوع و اطلاع رسانی دقیق آنها نشان داد كه عملكرد مناسبی خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تولید ترافیك سنگین در سطح شهر تهران دقایقی بعد از وقوع زلزله اظهار داشت: این مشكل باید با استفاده از مدیریت روانی كنترل می شد البته راهنمایی و رانندگی چندین بار اعلام نمود مردم خیابان ها را تخلیه كنند و در فضاهای باز مستقر شوند. بطور قطع دور زدن مردم در خیابان ها با خودروی شخصی چیزی جز هدر دادن میلیون ها لیتر بنزین در بر نداشت باید به مردم از پیش از وقوع حادثه آموزش های لازم داده شود تا در هنگام بروز زلزله تنها در فضاهای باز مستقر شوند.
لزوم برگزاری مانور زلزله در سطح محلاتامدادرسانی تهران در بن بست ترافیك
رییس پیشین شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در همین حادثه مشاهده می كردیم كه بعضی از شهروندان زیر ساختمان های بلند خود خوابیده بودند این در شرایطی است كه اگر زلزله ای روی دهد همین ساختمان بر روی سر آنها می ریزد و با داخل خانه فرقی نخواهد داشت. باید روی این چنین مواردی كار فرهنگی بیشتری انجام شود و به مردم آموزش بیشتری عرضه نماییم. انجام مانور در مدارس كار خوبی است اما این مانورها در سطح محلات هم انجام شود تا مردم در حوزه های مختلف آمادگی كامل را داشته باشند.

وی با تاكید بر ضرورت پیشگیری و آموزش برای مواجهه با بحران ها در شهر تهران اظهار داشت: بطور قطع در هنگام بروز حادثه در شهر تهران امدادرسانی از داخل این شهر به بن بست می رسد و مشكلات فروانی همچون ترافیك و اختلال در ارتباطات تولید خواهد شد. البته ستاد بحران از ارتباطات ماهواره ای و تحت عنوان شبكه ثریا استفاده می كرد كه نمی دانم هنوز این شبكه فعال است یا خیر، در زمان تصدی ما همه اعضا بایستی این سیستم ارتباطی را در منزل می داشتند و همیشه این سیستم فعال می بود كه در نیمه شب و هنگام بروز حادثه بلافاصله برنامه ریزی ها با استفاده از این شبكه انجام می شد.

وی تصریح كرد: باید در شهر تهران برنامه ای كه تحت عنوان برنامه دوام چندین سال بر روی آن كار شد پیگیری شود تا در هر محله امكان امداد رسانی خودكفا توسط خود محلات بررسی شود. در هنگام بروز زلزله بطور قطع خیابان ها بسته خواهد شد و محله بتواند به صورت خودكفا امدادرسانی كند كه لازمه این امر تجهیز محلات به امكانات پزشكی و بعضی از تجهیزات مورد نیاز در هنگام بروز زلزله است.

چمران بااشاره به وجود 110 سوله مدیریت بحران در شهر تهران اظهار داشت: این سوله ها باید به تعداد محلات افزایش پیدا كند و نیاز است كه اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردرای تهران، وزارت راه وشهرسازی وسازمان نظام مهندسی ساختمان های این شهر را طوری نظارت كنند كه در مقابل زلزله مقاوم ساخته شوند. بدون شك از امروز مهمترین مسئله در زلزله پیشگیری خواهد بود. در كشور ژاپن هم زلزله هایی با قدرت بسیار رخ می دهد اما هیچ بحرانی تولید نمی شود. بطور قطع اگر ساختمانهای شهر را مقاوم نسازیم هرچه ستادهای بحران قوی هم د اشته باشیم ره به جایی نخواهیم برد.



 

1396/10/02
00:55:01
5.0 / 5
4766
تگهای خبر: ترافیك , تولید , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن