واگذاری گام به گام پیشنهادی برای آینده بهتر شرکت های خودروساز
تاکسی مدرن: یک عضو هیات نمایندگان اتاق تجاری پیشنهاد کرد که با واگذاری مرحله ای مدیریت و سپس مالکیت، شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی واقعی سپرده شوند تا از شکست خصوصی سازی جلوگیری شود.
مهراد عباد عضو هیأت نمایندگان اتاق تجاری در گفتگو با گزارشگر مهر، در ارتباط با بهترین شیوه واگذاری شرکت های خودرو سازی به بخش خصوصی اظهار نمود: یکی از اشکالات واگذاری های سابق، این بوده که واگذاری ها یا به بخش خصوصی واقعی انجام نشده، یا به بخش خصوصی ای سپرده شده که توانایی انجام کار را نداشته است. این مساله در بسیاری مواقع سبب شده کارخانه های واگذار شده شرایط بدتری پیدا کنند. چند مثال روشن هم هست که واکنش های زیادی را به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: پیشنهادی که مدتی است بین کارشناسان مطرح است این است که این واگذاری ها بصورت گام به گام صورت گیرد. به عنوان مثال در ابتدا مالکیت در دست دولت باقی بماند ولی مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود. این مدیریت می تواند بوسیله برگزاری مناقصه به تیم های مدیریتی واگذار شود که بهترین پیشنهاد را عرضه کنند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تجاری اضافه کرد: اگر اهلیت این تیم ها ثابت شود، در سالیان بعد و با اثبات توانایی، افزایش سودآوری و عملکرد مثبت، سهام شرکت کم کم به همان تیم واگذار شود. این تکنیک می تواند کارآمد باشد، البته نیازمند وضع مقررات جدید است تا امکان اجرای آن فراهم گردد.
عباد ضمن اشاره به واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی و شایعه های پیرامون آن، اذعان کرد: خوب است واگذاری سایپا هم به همین شیوه صورت گیرد و به تیمی واگذار شود که بتواند شرکت را باردیگر سودآور کند. این شرکتها افراد زیادی را به کار گرفته اند و یک صنعت پیشران هستند، بدین سبب اهمیت زیادی دارند. بنابراین ارزیابی و انتخاب مدیران باید با دقت بالا صورت بگیرد تا کسانی مسئولیت مدیریت و مالکیت را برعهده بگیرند که سبب پیشرفت کشور شوند.
عباد اشاره کرد: درباب سایپا، باید از واگذاری عجولانه جلوگیری شود. همانطور که گفته شد این کار نیازمند تمهیدات و قوانین لازم است تا واگذاری به شبه دولتی ها انجام نشود و مسئولیت به اشخاص واجد اهلیت سپرده شود. به نظر می آید شرکت های خصوصی کوچکی که قبلاً کار مشابه انجام داده اند بهترین گزینه باشند، هرچند برخی ممکنست علاقه مند نباشند یا سرمایه لازم را نداشته باشند. در این صورت، می توان با تشکیل کنسرسیومی از چند شرکت خصوصی واقعی که در این مورد فعالیت دارند، پروژه را پیش برد.
وی خاطرنشان کرد: توانایی چند شرکت با هم بسیار بیشتر می شود، اما متاسفانه ما در اجماع سازی و ادغام شرکتها بسیار ضعیف هستیم؛ مشکلات حقوقی، ارزیابی و قیمت گذاری شفاف هم مطرح است. البته در شرکت های بورسی، محاسبه این مسایل ساده تر است. بهترین پیشنهاد این است که بخش خصوصی واقعی، چند شرکت با هم ادغام شوند و این پروژه را پیش ببرند.
منبع: تاكسی مدرن
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب