پاسخ مترو به چرایی حذف چهار اعزام قطار در خط ۵
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو در مورد چرایی حذف چهار اعزام قطارهای خط 5 مترو توضیحاتی را ارائه نمود.
کامران آزادی در گفت و گو با ایسنا، درباره چرایی حذف چهار حرکت تردد قطار در خط ۵ مترو اظهار داشت: پس از حادثه بهمن ماه برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر کارگروهی جهت بررسی علل این حادثه تشکیل شد که بعد از بررسی به عوامل و موضوعات مختلفی رسیدند.
وی با اعلان اینکه زیرساخت خط ۵ مترو به شکلی از ابتدا طراحی شده که در کمترین حالت هر ۱۰ دقیقه می تواند اعزام قطار داشته باشد، اظهار داشت: در صورتیکه این چهار سفری که لغو شده فاصله قطارها را به زیر ۱۰ دقیقه و به حدود ۵ دقیقه می رساند و با زیرساخت های موجود خط ۵ و همین طور سیستم سیگنالینگ و کنترل در این خط در تضاد بود.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو با اعلان اینکه بنا بر این چهار حرکت از خط ۵ مترو حذف شد، اظهار داشت: دو حرکت از بامداد از مبدأ کرج به سمت تهران و دو حرکت قطار در هنگام عصر از مبدأ ارم سبز به سمت گلشهر که اصطلاحا اسم شان قطارهای تندرو مستقل بود، حذف شد چونکه حرکت این قطارها در تعارض با زیرساخت های خط ۵ مترو تهران بود و بدین سبب که کمیته ایمن سازی خطوط نیز این مساله را تأیید کرده بود، آنها را حذف کردیم.
آزادی با اعلان اینکه بعد از بررسی ها به این جمع بندی رسیدیم که این چهار حرکت باید فعلا متوقف شود تا مشکلات زیرساختی خط ۵ حل شود، گفتادامه داد: علت این که این چهار حرکت قطارها حذف شد افزایش ایمنی قطارها و افزایش ساعت تجاری بود. این چهار حرکت سبب می شد که حرکت های بعدی قطار گرفتار تأخیر شود؛ چونکه زیرساخت ها اصلا مهیا نبود و بنا بر این نحوه اعزام قطارها را به حالت اصلی برگرداندیم تا ضریب ایمنی افزایش یابد.
وی با اعلان اینکه یک هفته پیش از انجام این کار اطلاع رسانی وسیعی در ایستگاه های خط ۵ انجام شد، اظهار داشت: بر طبق آخرین آمار از سیستم مانیتورینگ و از آنجا که قطارها پشت هم اعزام می شوند ازدحام جمعیت در ایستگاه ها نداریم.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو با اعلان اینکه با طراح این سیستم مکاتبه کردیم که چاره ای برای این مشکل زیرساختی خط ۵ پیدا شود، اظهار داشت: دقت داشته باشید که این سیستم متعلق به ۲۵ سال قبل است که ازطریق یک شرکت خارجی در متروی تهران طراحی و نصف شده و کمیته فنی پیگیر این مساله هستند تا شرکت سازنده پاسخ نامه مکتوب ما را بدهد و چاره ای در این خصوص پیش پای ما قرار دهد.
آزادی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکنست این چهار حرکت قطار که حذف شده باردیگر از سر گرفته شود؟ اشاره کرد: بطور دقیق نمی توانم این مسئله را فعلا اعلام کنم چونکه این مساله بستگی به نظر نصاب و سازنده دارد و باید او به ما بگوید که آیا می توان زیرساخت ها را ارتقاء داد یا خیر؟ و اگر می شود چگونه امکان پذیر خواهد بود؟ اما هم اکنون فعلا زیرساخت ها مهیا نیست و حرکت های اضافه ایمنی ندارد و ما وظیفه داریم سفرهای امن برای مسافرانمان مهیا نماییم و هر گونه حرکت ناایمن قابل قبول نیست و متوقف می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که مسافران خط ۵ از ازدحام قطارها با حذف این چهار اعزام قطار گلایه دارند، اظهار داشت: در خط ۵ ظرفیت جابه جایی ۴۰۰ هزار مسافر در یک روز را داریم که این مسافران بصورت نشسته و ایستاده جابه جا می شوند اما هم اکنون در بیشترین حالت در خط ۵، ۱۰۰ هزار نفر جابه جا می شوند و ما ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت خالی داریم و جالب است که در ساعت پیک نیز باز ظرفیت خالی در قطارها دیده می شود چونکه خیلی از مسافران مسیر تهران-کرج با وجود تزریق حداکثری واکسن در جامعه و فروکش شدن نسبی کرونا باز هم مشتاق استفاده از خودروی شخصی و مسیر اتوبان هستند و حتی ما توقع داشتیم که با تزریق واکسن و کاهش کرونا تعداد مسافران مان افزایش یابد، اما اینگونه نشد.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو اضافه کرد: هم اکنون هر ۱۰ دقیقه یک اعزام قطار داریم و حتی آماده هستیم که قطارها بصورت فوق العاده اعزام شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب