مركز پژوهش های مجلس در گزارشی مطرح كرد
ضرورت تدوین طرح جامع حمل و نقل كشور
تاکسی مدرن: مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی ضرورت تدوین طرح جامع حمل و نقل کشور پرداخت.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «ضرورت تدوین طرح جامع حمل و نقل کشور» آورده است:
رصد و ارزیابی میزان تحقق اهداف تعریف شده در قوانین توسعه کشور از یکسو در امتداد انجام وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرائی قرار می گیرد و از طرف دیگر، می تواند برای تدوین برنامه های واقع بینانه تر و متناسب با ظرفیت و توان دستگاه های اجرائی در قانون برنامه هفتم توسعه کشور مفید باشد.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید؛ بر طبق قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، دولت موظف به تصویب طرح جامع حمل و نقل کشور در هیئت وزیران گردید. تهیه این طرح در دولت برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، اما متأسفانه به رغم شروع مطالعات و تهیه مدل پیش بینی تقاضای سفر (فاز اول مطالعات) در سال ۱۳۹۷، انجام فاز دوم مطالعات برای طراحی شبکه بهینه حمل و نقل کشور و در نتیجه تکمیل مطالعات جامع حمل و نقل تا ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع نشده است. از ین جهت، وزارت راه و شهرسازی همچنان موفق به تحقق وظیفه قانونی نشده است. در این راستا، بااینکه تهیه طرح جامع حمل و نقل کشور مسئله ای پیچیده و نسبتاً زمانبر است، اما به سبب اهمیت بسیار زیاد این مساله (که در این گزارش اجمالاً به آن اشاره شد) و قریب به پنج سال معطل ماندن حکم قانون احکام دائمی کشور و باتوجه به نیروی انسانی متخصص و توان کافی در کشور، لازم است برنامه ریزی جهت استفاده از همه ظرفیت های موجود با هدف تسریع در تکمیل این مطالعات از مهم ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی قرار داشته باشد.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که طی سالهای قبل، طرح های توسعه ای مختلفی در بخش های جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی بصورت از هم گسیخته و بدون لحاظ کردن ماهیت شبکه ای موضوع حمل و نقل، بصورت جزیره ای تصویب و بموقع اجرا گذاشته شده اند. این طرح ها هرچند از دید مقطعی منافعی را برای تعدادی از بخش ها ایجاد خواهند کرد، اما به سبب عدم یکپارچگی با کل شبکه حمل و نقل کشور، هزینه فرصتی که برای کل کشور و چه بسا برای همان بخش ها ایجاد می کنند، می تواند بسیار بالاتر از منافع حاصل از پیاده سازی آنها باشد. از ین جهت، لازم است تغییر نگرشی در میان مسئولان دخیل در تصمیمات حمل ونقلی کشور در خصوص توجه به عدم النفع های ناشی از استفاده نکردن از ابزارهای تخصصی برنامه ریزی حمل و نقل (ازجمله مدل برنامه ریزی حمل و نقل که امکان شبکه ای و یکپارچه دیدن کل سیستم حمل و نقل را فراهم می کند) صورت پذیرد. تکیه بر اولویت تعیین شده پروژه ها با بهره گیری از طرح جامع حمل و نقل کشور در زمان تصویب و تخصیص اعتبارات یکی از اقدامات اساسی دراین زمینه است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
منبع: taximodern.ir
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب