در گزارش تاكسی مدرن مطرح شد

طرح گشایش اقتصادی تورم زاست و بدهی سنگین بوجود می آورد

طرح گشایش اقتصادی تورم زاست و بدهی سنگین بوجود می آورد

به گزارش تاكسی مدرن یك كارشناس بورس نفت اظهار داشت: طرح پیش فروش نفت تورم زاست و برای دولت بعدی ایجاد بدهی می كند و چون سقف فروش مشخص ندارد این بدهی قابل افزایش است.



صادق مردانی، کارشناس بورس نفت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح پیش فروش نفت که دولت از آن بعنوان گشایش اقتصادی یاد می کند، اظهار داشت: درباره طرح فروش اوراق سلف موازی نفتی حدود ۵ تا ۶ ماه کار کارشناسی انجام شده است که البته این روند همچنان ادامه دارد. اما طرح پیش فروش نفت طرحی است که اخیراً مطرح شده و احتیاج به چکش کاری کارشناسی دارد و هنوز بررسی دقیقی پیرامون آن انجام نشده است.
وی طرح پیش فروش نفت را دارای معایب و محاسنی دانست و افزود: یکی از محاسن این طرح آشنایی عمومی با مفاهیم قراردادهای کاغذی است، هرچند شکل کنونی آن در ایران با مدل اصلی بین المللی آن فاصله دارد. از سویی دیگر می تواند باعث جذب نقدینگی از سطح جامعه شود.
به گفته این کارشناس بورس نفت، باید محل مصرف این نقدینگی جذب شده مشخص شود. بهتر است این نقدینگی در صنعت نفت بخصوص در بخش پایین دستی هزینه شود و در صورتیکه به بودجه جاری تزریق شود می تواند تشدید تورم را به دنبال داشته باشد. ازاین رو باید کارکرد این نقدینگی مشخص شود.
مردانی با اشاره به اینکه در نتیجه چنین اقدامی می توانیم شاهد تعمیق مفاهیم تجارت نفت در اقتصاد باشیم، اظهار نمود: از معایب این طرح می توان به پاک کردن صورت مساله که توسعه بازاریابی برای صادرات نفت و بخشی از مسئولیت شرکت ملی نفت ایران است اشاره نمود. بدین سان که شرکت ملی نفت ایران با چنین اقدامی پاسخگویی درباره چنین روش فروشی را به دولت بعدی محول می کند.
وی با تاکید بر اینکه طرح پیش فروش نفت در حقیقت برای دولت بعدی ایجاد بدهی می کند، خاطرنشان کرد: اگر این قراردادها در شکل آتی و قابل خرید و فروش بود می توانست توجیه پذیر باشد. اما سررسید این قرارداد مشخص و غیرقابل معامله است. از سویی دیگر سقف فروش برای آن مشخص نشده که این اقدام می تواند میزان بدهی و دیون دولت بعدی را افزایش دهد.


منبع:

1399/05/30
11:07:09
5.0 / 5
1805
تگهای خبر: شركت , صادرات , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن