مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاكید كرد:
بهسازی اطراف برج طغرل بدون هیچ گودبرداری
به گزارش تاكسی مدرن مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاكید بر اینكه در بهسازی محدوده مجاور برج طغرل هیچ گودبرداری صورت نگرفته است، اظهار داشت: تنها اقدامی كه در محل پروژه انجام شده، آواربرداری بوده است.
کاوه حاجی علی اکبری در گفت و گو با ایسنا، در تشریح پروژه میدانگاه خورشید (بهسازی محدوده مجاور برج طغرل) و در پاسخ به برخی اخبار منتشرشده درباره گودبرداری در روند اجرای این پروژه اظهار داشت: به هیچ وجه در این محدوده نه گودبرداری اتفاق افتاده و نه مقرر است چنین کاری انجام شود؛ مسأله از جایی شروع شد که عنوان کردند شهرداری در این محدوده گودبرداری می کند؛ اما از روز نخست که پروژه را شروع کردیم، می دانستیم که پروژه در حریم درجه یک برج طغرل و در شهر ری با حداقل ۲۸۰۰ سال سابقه شهرنشینی قرار دارد.
وی ادامه داد: طرحی که تهیه شده است را به همکارانمان در میراث فرهنگی شهر ری و استان تهران ارائه کردیم و نظرات آنها را ستاندن کردیم؛ محدوده پروژه میدانگاه خورشید در گذشته شامل تعدادی خانه بوده که شهرداری این خانه ها را -به دلیل مجاورت با حریم برج- خریداری و تخریب کرده و نخاله های ناشی از تخریب را نیز در همان فضا کوبیده و روی آن شن ریزی انجام داده بود. حتی از املاکی که در این محدوده بوده، دو پلاک تا به امروز باقی مانده است.
تنها اقدامی که در محل پروژه برج طغرل انجام شده، آواربرداری بوده است
حاجی علی اکبری افزود: تنها اقدامی که در محل پروژه انجام شده، آواربرداری بوده است؛ به این معنا که بقایا و نخاله های املاک تخریب شده جمع آوری شده است و پایین تر از این سطح هم نخواهیم رفت و کف پروژه ما همین نقطه است. همچنین، روی زمین هم ارتفاع بیشتر از ۷۰ سانتی متر بعنوان آب نما و سکوهایی برای نشستن نداریم. بر خلاف آنچه گفته شده، این پروژه فقط یک فضای بازی نیست، بلکه میدانگاهی است که می تواند از یک سو، به سبب موقعیت مناسب، اتصال و ارتباط مناسبی بین برج طغرل و آستان شیخ صدوق برقرار کند و از طرف دیگر، امکان بهره برداری بهینه از یک فضای رهاشده و بی دفاع شهری را که در بهترین حالت بعنوان پارکینگ خودرو مورد استفاده قرار می گرفت، مهیا سازد.
وی اشاره کرد: بی شک یک فضای شهری جذاب و سرزنده متناسب با هویت تاریخی محدوده می تواند این فضا را احیاء و به محل گردهم آیی و تعاملات اجتماعی مردم تبدیل کند. همه این ملاحظات در طراحی درنظر گرفته شده و حداکثر عمق آواربرداری که داشتیم، در حد ۷۰ سانتی متر بوده و به پایان رسیده است. با همکاران میراث فرهنگی نیز بار دیگر پروژه را مرور کردیم که اذعان کردند کلیت طرح مورد تأیید آنها است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: مسئولان میراث فرهنگی تاکید داشتند که در چند نقطه از زمین گمانه زنی تا عمق حدود ۳ متر صورت گیرد که اگر برمبنای نمونه برداری و آزمایش لایه های خاک، ردی از آثار و بناهای تاریخی یافت شود، بتوانیم متناسب با آن در مورد پروژه تصمیم گیری نماییم.
بگفته وی، به این ترتیب، موقعیت گمانه زنی ها مشخص و مقرر شد همکاران میراث فرهنگی موضوع را به پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کنند تا عتیقه شناس معرفی و کار گمانه زنی صورت گیرد و در این نقاط هم ما اقدامی انجام نخواهیم داد؛ اطراف این نقاط حائلی کشیده خواهد شد و فعلا کار در آن نقاط متوقف خواهد شد.
ومدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره محصور شدن زمین پروژه و اطلاع رسانی درباب آن و حساسیت شهروندان و رسانه ها اضافه کرد: نمی دانم طرح این مساله که در این محدوده گودبرداری شده و ساخت و ساز انجام می شود، بر چه مبنایی بوده است. وقتی قرار می شود پروژه ای –حتی در حد سنگ فرش پیاده رو- اجرا شود، باید سایت پروژه -به دلیل موضوعات ایمنی- محصور شود؛ در مورد اطلاع رسانی نیز، از قبل و در حین شروع پروژه، نمایندگان مردم، اعضای شورایاری و معتمدین محله و رئیس میراث فرهنگی شهرری حضور داشتند و در جریان پروژه بودند؛ ولی با احترام به حساسیت های صحیح و تاکید همکاران میراث فرهنگی تصمیم گرفتیم که بخش هایی از حصار پیرامونی را شفاف نماییم و محدوده با فنس محصور شود که داخل قابل رؤیت باشد.
تمام فیلم ها و تصاویر انجام پروژه را حاضریم در اختیار رسانه ها قرار دهیم
وی ادامه داد: در این پروژه کار عجیب و غریبی صورت نمی گیرد و از روزی که پروژه شروع شده، همکاران ما در سازمان نوسازی در بناهای مشرف به زمین دوربین نصب کرده اند و پروژه را ثبت می کنند و تمام فیلم ها و عکسهایی را که وجود دارد، حاضریم در اختیار رسانه ها قرار دهیم.
وی افزود: شاید در گذشته ذهنیتی وجود داشته و اقداماتی انجام می گرفته که این ذهنیت را تقویت می کرده که شهرداری در مقابل میراث قرار دارد؛ اما با اطمینان اعلام می کنم که هم اکنون تلاش شهرداری بر این است که در حوزه حفاظت میراث فرهنگی شهر پیشگام باشد؛ حتی درباب حفاظت از میراث معاصر، موضوع بازآفرینی و انطباق کاربری کارخانه سیمان ری بعنوان موزه صنعت سیمان در دستورکار قرار دارد که مسابقه بین المللی برای طراحی آن در سازمان نوسازی در حال برگزاری است و نتایج آن تا ۱۰ شهریورماه اعلام می شود.
شهردار تهران خودرا مدافع میراث فرهنگی و تاریخی می داند
حاجی علی اکبری اشاره کرد: در هیچ دوره ای، در شهرداری تهران تا این اندازه دغدغه نسبت به میراث فرهنگی و حفاظت و احیای آن وجود نداشته است؛ درحقیقت، وقتی شهردار تهران خودرا مدافع میراث فرهنگی و تاریخی می داند و خاستگاه خودرا از این حوزه اعلام می کند، این روحیه در سایر بخش های شهرداری نیز جریان پیدا می کند؛ کما اینکه ما پروژه میدانگاه خورشید را با هماهنگی میراث فرهنگی آغاز کردیم، چونکه در جریان حساسیت ها بودیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات سازمان نوسازی در محلات دارای بافت فرسوده و کم برخوردار شهر تهران، ایجاد فضاهای باز و سبز شهری است، اشاره کرد: یکی از خاصیت های محلات فرسوده تهران، کمبود خدمات پشتیبان سکونت است؛ به شکلی که در این محلات، سرانه خدمات پشتیبان سکونت یک چهارم میانگین شهر و تراکم جمعیتی در این بافت ها، سه برابر متوسط شهر است.
وی افزود: از بین خدمات پشتیبان سکونت (شامل خدمات سلامت، ورزشی، آموزشی، فرهنگی و فضای سبز)، بیشترین کمبود مربوط به فضای باز و سبز شهری است. بر همین اساس، از سه سال قبل تقویت این فضاها در دستور کار شهرداری و سازمان نوسازی قرار گرفته است. در محله شیخ صدوق در منطقه ۲۰، زمین میدانگاه خورشید را شهرداری منطقه معرفی نمود و بعد از بررسی های کارشناسی، به این نتیجه رسیدیم که موقعیت مناسبی دارد و می تواند بعنوان فضای باز و سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر این، ارتباط دو عنصر مهم هویتی در منطقه ۲۰ را تقویت کند.
علی اکبری در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح سایر پروژه های بهسازی در سطح شهر تهران اظهار داشت: بیش از ۳۰ پروژه از این نوع در محلات مختلف به بهره برداری رسیده یا در حال اجراست. در بسیاری پروژه های بهسازی، به سبب اینکه هم پاخور فضا افزایش پیدا کند و هم امکان نظارت اجتماعی در محدوده ایجاد شود، حداقل یک فعالیت در فضا پیش بینی می نماییم که متناسب با نیازی که ساکنان اعلام می کنند، ممکنست قرائت خانه کوچک، مغازه و یا فضای ورزشی باشد. اما هدفمان اقتصادی نیست؛ بلکه هدف این است که چراغ فضا همیشه روشن باشد؛ چون فعالیت، مخاطبان بیشتری را به فضا جذب می کند و حضور بیشتر مردم هم امنیت فضا را بالا می برد.
وی افزود: اما در پروژه برج طغرل، به سبب حساسیت هایی که وجود داشت، حتی یک متر مربع ساخت و ساز مسقف پیش بینی نکردیم؛ فقط محوطه سازی در حد سنگ فرش، سکوهایی برای نشستن و ساخت آب نما انجام می شود که مکانی را بعنوان فضای باز و سبز شهری در محله فراهم آورد.
پروژه برج طغرل فقط محوطه سازی است و هیچ اثر تخریبی روی برج ندارد
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره مطالعه آثار احتمالی اقدامات شهرداری در محدوده بر روی برج طغرل اظهار داشت: با توجه به این که پروژه فقط محوطه سازی است، هیچ اثر تخریبی روی برج طغرل ندارد. با این وجود، برای جلب اطمینان کامل متعهد شدیم اسکن سه بعدی از وضع موجود برج تهیه نماییم و حداقل دو حسگر نصب نماییم تا گزارش هر گونه تغییری در وضعیت برج را به صورت برخط داشته باشیم. برج طغرل در وضع موجود کمی انحراف دارد؛ طبق اعلام میراث فرهنگی، راس برج با قاعده آن ۳۷ سانتی متر انحراف دارد. اما عملیات عمرانی ما تا حدی سبک است که هیچ گونه اثر تخریبی نخواهد داشت.
علی اکبری در پاسخ به سوال دیگری درباره داشتن فازهای دیگر در پروژه بهسازی اطراف برج طغرل اظهار داشت: زمینی که در محدوده وجود دارد، امکان ایجاد یک میدانگاه شهری را می دهد که بین برج و آستان شیخ صدوق است و فاز توسعه ای ندارد. پروژه دیگری در قسمت شرق برج طغرل با نام مجموعه فرهنگی رازی است که از چند سال قبل شروع شده و عملیات ساختمانی آن هم اکنون به پایان رسیده است. این پروژه متعلق به سازمان نوسازی شهر تهران نیست و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آنرا انجام می دهد.
وی ضمن قدردانی از حساسیت و دقت شهروندان و رسانه ها نسبت به موضوع میراث فرهنگی و لزوم حفاظت و نگهداری از آن، این حساسیت ها را سرمایه ارزشمندی خواند و اضافه کرد: امیدواریم این سرمایه روز به روز تقویت شود. این اطمینان را می دهم که ما هم در شهرداری تهران همین دغدغه و ملاحظات را داریم و تمام آثار و عناصر فرهنگی، طبیعی و تاریخی شهر تهران را سرمایه های شهر می دانیم و اقدامی نمی نماییم که آنها را تضعیف کنیم؛ بلکه در جهت تقویت آن گام برمی داریم و اگر اقدامات انجام شده ابهاماتی به همراه داشته، حتما تلاش می نماییم رفع نماییم و به صورت مستمر مردم را در جریان چنین پروژه هایی قرار دهیم.
وی در خاتمه اظهار نمود: سازمان نوسازی در حوزه حفاظت بناها و بافت های تاریخی در شهر تهران، پیگیر احیای بناهای دیگری همچون خانه پیرنیا در خیابان لاله زار است که متعلق به دوره قاجار بوده و به ثبت هم رسیده است، اما مدت ها رها بوده و لطمه های جدی دیده است. برای این خانه بعد از خریداری، درحال تهیه طرح برای حفاظت و احیا هستیم. در مورد خانه مستوفی الممالک در محله سنگلج نیز قرارداد برای حفاظت و احیا با شرکت ملی پست بعنوان مالک بنا منعقد شده است که با همکاری وزارت ارتباطات این کار را انجام دهیم.
منبع: تاكسی مدرن
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب