چالش نفر چهارم

چالش نفر چهارم

به گزارش تاكسی مدرن در جهت مهار شیوع ویروس كرونا، طرح فاصله گذاری اجتماعی مطرح و سفارش شد افراد برای عدم مبتلا شدن به كرونا حداقل یك متر با دیگران فاصله داشته باشند، اجرای این سفارش در محیط های عمومی و باز امكان پذیر بود، اما در فضاهای محدود چه؟ وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس به علت داشتن فضاهای بازتر توانستند بدون حواشی، طرح فاصله گذاری اجتماعی را كج دار و مریز با نصب برچسب های اخطار و... اجرایی كنند؛ اما اجرای این طرح در تاكسی به علت محدودیت فضا با چالش هایی مواجه گردید.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاكسی ها، متفاوت بود، چون كه فضای محدود داخل خودرو ابتكار عمل برای اجرای این طرح را سلب كرد و مسؤلان از رانندگان خواستند كه به جای سه مسافر در صندلی عقب، تنها دو مسافر را پذیرش كنند.
نمی توان از جیب تاكسیران یك طرح ملی را اجرایی كردعلیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران در رابطه با اجرای این طرح در تاكسی ها می گوید: فاصله گذاری اجتماعی از اواسط اسفند ماه در تاكسی های پایتخت اجرایی شد و از رانندگان تاكسی در خطوط پرتردد درخواست كردیم كه در صندلی عقب به جای ۳ مسافر، ۲ نفر را سوار كنند.
وی با اشاره به اینكه نمی توان از جیب تاكسیران یك طرح ملی را اجرایی كرد و می بایست به این قشر ضعیف جامعه كمك گردد، ادامه می دهد: منطقاً وقتی ما نرخ كرایه تاكسی را بر اساس ۴ مسافر تعیین می نماییم باید در این شرایط بحرانی كه رانندگان تاكسی هم معیشت شان به خطر افتاده، فكری به حال نرخ كرایه آنها نماییم تا بیشتر از این ضرر نكنند و به نظر می آید این انتظار كه كرایه تاكسی ها با وجود حذف یك مسافر افزایش نیابد، منطقی نیست و طبیعی است كه مازاد كرایه را یا باید دولت پرداخت كند و یا كرایه نفر چهارم به صورت مساوی میان سه سرنشین دیگر تقسیم شود.

كاهش 64 درصدی مسافران تاكسی ها
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی با اشاره به اینكه خیلی از مردم با پرداخت بخشی از كرایه نفر چهارم مشكلی ندارند و حتی گزارشات و درخواست هایی به خصوص از جانب بانوان داشتیم كه حتی پس از آخر كرونا، در صندلی عقب تنها دو مسافر سوار شود، می افزاید: البته از سویی دیگر گزارشاتی دریافت كردیم در خصوص اینكه برخی رانندگان تاكسی هم به اجرای این طرح تمكین نمی كنند و می خواهند چهارنفر مسافر را در تاكسی سوار كنند كه باید اعلام كنم برپایه آخرین بررسی ها، نرخ رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در خطوط 60 درصد بوده تا اما حالا این نرخ به بیشتر از 75 درصد رسیده است و اغلب تاكسیرانان این طرح را اجرایی می كنند.
وی می افزاید: البته تصورمان این بود كه با آغاز فعالیت ادارات و سازمان ها، تعداد مسافران افزایش می یابد، اما بررسی ها نشان داد كه در این هفته نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد كاهش 64 درصدی مسافران تاكسی هستیم.

از كاهش درآمد رانندگان تاكسی، نباید غفلت كرد
به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، با این كه مدیرعامل سازمان تاكسیرانی اعتقاد دارد كه خیلی از مردم با سوار كردن دو مسافر به جای سه نفر در صندلی عقب موافق هستند، اما كاهش درآمد رانندگان تاكسی هم نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ كرایه ای كه خیلی از مسافران زیربار پرداخت آن نمی روند و بعضی از رانندگان هم در واكنش به این مورد حاضر نیستند از درآمد خود چشم پوشی كنند و گاها سبب بروز اختلاف و بحث میان راننده و مسافر می شود.

یك كارشناس حوزه حمل و نقل اعتقاد دارد كه نرخ كرایه متعلق به خطوط است و چه ده مسافر و چه 3 مسافر باید نرخ كرایه خط را پرداخت كنند.
امیر روحی در گفت و گو با ایسنا، در مورد چالش كرایه مسافر چهارم در تاكسی ها تصریح می كند: چالش كرایه در تاكسی خطی و گردشی كه به صورت اشتراكی فعالیت می كنند؛دیده می شود، چون كه در این نوع تاكسی، فضای داخل خودرو به صورت اشتراكی میان مسافران تقسیم شده است.
وی با اشاره به اینكه در جهت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، شیلد پلاستیكی، دور صندلی رانندگان كشیده شده است، ادامه می دهد: از آنجایی كه فاصله حداكثری میان افراد برای جلوگیری از شیوع ویروس كرونا، سفارش می شود؛ در تاكسی هم در جهت تأمین سلامت مسافران یكی از مسافران صندلی عقب حذف گردیده است، اما دقت داشته باشید كه حذف مسافر چهارم نباید چالش برای پرداخت كرایه تاكسی ایجاد كند؛ چون كه كرایه ها به ازای هر سرویس است و نرخ كرایه برپایه مسافت طی شده محاسبه می شود كه در تاكسی های اشتراكی مثل خطی و گردشی این مبلغ بر تعداد مسافران تقسیم می شود.
وی با عرضه توضیح بیشتر می افزاید: كارشناسان در زمان تعیین كرایه یك خط تاكسی، مسافتی را كه خودرو باید بپیماید را محاسبه كرده و برپایه آن كرایه را مشخص می كنند كه به عنوان مثال كرایه یك مسیر مثلا بیست هزار تومان می شود كه این بیست هزار تومان اگر به تعداد مسافران یعنی چهار مسافر تقسیم نماییم، كرایه به ازای هر نفر ۵۰۰۰ تومان تعیین می شود و حالا اگر تعداد مسافران كاهش پیدا كند هم همین فرمول را باید پیاده كرد، چونكه قیمت سرویس ثابت است و این عدد مسافران است كه بعنوان یك مولفه متغیر در نظر گرفته می شود.
كاهش 33 درصدی درآمد رانندگان تاكسی با حذف مسافر چهارمروحی با تاكید بر اینكه اجرای اینگونه طرح ها تنها در جهت سلامتی مردم است، اظهار می كند: یك سوی دیگر این چالش رانندگان تاكسی هستند كه اگر فكری به حال كرایه نفر چهارم برای آنها نشود در هر سرویس حدود 33 درصد درآمدشان كاسته می شود و این كاهش درآمد ها در حالی است كه این رانندگان سال قبل به علت افزایش قیمت بنزین فشار زیادی را تحمل كردند.
به گفته وی، هرچند تاكسی ها 300 لیتر بنزین سهیمه ای می گیرند اما این سهیمه تنها برای چند روز آنهاست و رانندگان تاكسی باید بنزین آزاد برای خودروهایشان بخرند و حتی برای برخی راننده های تاكسی كه خودرو تك سوخت بنزینی دارند شاید این نوع فعالیت به صرفه نباشد، اما چاره ای ندارند.
روحی می افزاید: دقت داشته باشید كه سه مسافر دیگر تاكسی با پرداخت كرایه نفر چهارم، در واقع هزینه سلامتی خویش را پرداخت می كنند.
به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، چالش پرداخت كرایه مسافر تاكسی با این كه این روزها مورد توجه قرار گرفته، اما یادمان باشد كه تقسیم كرایه نفر چهارم میان سه مسافر دیگر علاوه بر اینكه بار هزینه ای را می كاهد، پرداختی در جهت تأمین سلامتی خودمان است.



1399/02/02
13:14:24
5.0 / 5
3363
تگهای خبر: تاكسی , تردد , حمل و نقل , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن