جزئیات لغو اجرای طرح زوج و فرد از روز شنبه

جزئیات لغو اجرای طرح زوج و فرد از روز شنبه

تاكسی مدرن: معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران جزئیات طرح كنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را تشریح نمود.



به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی بامداد امروز در نشست خبری كه به منظور تشریح جزئیات طرح جدید ترافیكی كه از روز اول تیر ماه در پایتخت اجرا می شود، اظهار داشت: سال قبل اجرای مرحله اول طرح ترافیك در دستور كار قرار گرفت اما از آنجایی كه سوالات و ابهامات زیادی در مورد اجرای مسائل جدید وجود داشت با این وجود ضمن پاسخگویی به همه ابهامات و سوالات این طرح را اجرا كردیم كه خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشت.

وی با اشاره به اینكه اجرای طرح ترافیك جدید سبب كاهش ۲۲ درصدی ورود خودرو به مناطق مركزی شهر شد، اظهار داشت: با عنایت به موفقیت های مرحله اول طرح ترافیك، مرحله دوم را آغاز كردیم.

پورسید آقایی با اشاره به اینكه طرح زوج و فرد ۱۴ سال است كه اجرایی می شود اما نتوانسته به اهداف خود كه همان كنترل آلودگی هوا است برسد، اظهار داشت: قرار بود طرح زوج و فرد تردد خودرو ها را نصف كند اما حالا به جایی رسیدیم كه بیشتر از دو برابر خودرو در تهران وجود دارد و عملاً زوج و فرد بی فایده است و نتوانسته كنترل آلودگی هوا را محقق كند.

وی با اشاره به اینكه با مطالعه تطبیقی و مشاوره های دانشگاهی نهایتاً به این نتیجه رسیدیم كه طرح زوج و فرد كارایی خودرا از دست داده و باید طرحی دیگر در زمینه كنترل و آلودگی هوا اتخاذ نمود، اظهار داشت: نهایتاً طرح كنترل آلودگی هوا را جایگزین زوج و فرد سابق كردیم.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه بر این اساس مقرر شد كه دیگر ملاك عمل، پلاك زوج یا فرد نباشد اظهار داشت: در گذشته پلاك های فرد ۲۶ روز در فصل و پلاك های زوج ۳۶ روز در فصل تردد می كردند كه موجبات بروز مشكلاتی شده بود اما حالا ۲۰ روز ثابت برای هر خودرو با هر پلاكی در نظر گرفتیم كه مالكان می توانند در هر روز كه مایل هستند به صورت بلاعوض وارد محدوده شوند.

پورسید آقایی با اشاره به اینكه همه خودرو ها جهت استفاده از تخفیف و این ۲۰ روز بلاعوض باید در سامانه تهران من ثبت نام كنند، اظهار داشت: تا كنون یك میلیون خودرو اطلاعات خودرا در سامانه تهران من ثبت كرده اند و این در حالیست كه در پایتخت چهار میلیون خودرو وجود دارد.

وی در مورد روزهای پنجشنبه نیز با اشاره به اینكه تردد در ایام پنجشنبه در محدوده طرح ترافیك بلاعوض است اظهار داشت: پنجشنبه ها از ساعت ۶: ۳۰ تا 13 طرح ترافیك در محدوده كنترل آلودگی هوا یا زوج و فرد سابق اجرایی می شود.
سرانجام ساماندهی پارك حاشیه ای
پورسیدآقایی در ادامه در مورد سرانجام ساماندهی پارك حاشیه ای با اشاره به اینكه تمامی كارهای زیربنایی اجرایی این طرح كه مصوبه شورای شهر را دارد انجام شده و مقرر است از اول تیرماه طرح پایلوت پارك حاشیه ای در منطقه ۲ اجرا شود اظهار داشت: با خودروهایی كه تجهیز شده هر ۳۰ دقیقه یك دفعه از معابر كه مشخص شده است عكسبرداری و فیلمبرداری می شود و با ارسال اطلاعات به سرور مشخص می شود كه كدام خودرو ها بیشتر از نیم ساعت توقف در پارك حاشیه توقف داشتند.

وی در ادامه با بیان این كه بر طبق مصوبه شورای شهر تهران افرادی كه حساب شهروندیشان پیش از تردد در محدوده ترافیكی شارژ شده باشد، می توانند از ۲۰ درصد تخفیف در پرداخت بهای عوارض بهره مند شوند، اظهار داشت: بر طبق مصوبه شورا افرادی كه برای تردد در محدوده طرح ترافیك و محدوده كنترل آلودگی هوا حساب شهروندیشان شارژ نباشد تا ۳۰ روز فرصت دارند كه نسبت به پرداخت عوارض اقدام نمایند و می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی استفاده كنند اما اگر پس از ۳۰ روز عوارض خودرا پرداخت نكنند علاوه بر این كه از تخفیف بهره مند نمی شوند اطلاعات آنان برای جریمه شدن به پلیس ارسال می شود و علاوه بر عوارض، جریمه نیز می شوند.

پورسیدآقایی با اشاره به این كه داشتن معاینه فنی برتر سبب می شود كه افراد از تخفیف ۲۵ درصدی بهره مند شوند، اظهاركرد: ما به دنبال هوای پاك هستیم و معتقدیم كه این تشویق ها در امتداد ستاندن معاینه فنی برتر می تواند بیشتر شود چونكه سبب كاهش آلودگی هوا می شود.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا معاینه فنی خودرو های سنگین نیز چك می شود، اظهار داشت: همه كامیون ها تحت پوشش دوربین ها كنترل می شود اما در گذشته روش معاینه فنی كامیون های دیزلی درست نبود چونكه با آرام فشار دادن پدال گاز می توانستند از تست های آلایندگی موفق بیرون بیایند و ما با پدیده ای مواجه شدیم كه كامیون های دیزلی معاینه فنی داشتند اما دودزا بودند. خوشبختانه با همكاری نزدیك با وزارت راه علاوه بر این كه در مراكز معاینه فنی دیزلی نظارت سختگیرانه تر شد، وسیله ای ابداع كردیم كه راننده بر طبق منحنی سرعت پدال گاز را فشار دهد و توانستیم در كنترل معاینه فنی خودرو های دیزلی در سال قبل موفق تر باشیم.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال كه چرا توسعه حمل و نقل عمومی متناسب با اعمال محدودیت نیست و این حقوق مالكانه را گرفتار خدشه می كند، اظهاركرد: ما محدودیت ایجاد نكردیم بلكه عنوان كردیم هر كسی كه می خواهد می تواند از خودروی شخصی خود استفاده نماید اما باید هزینه عارضه هایی كه به شهر وارد میكند را پرداخت كند و امكان دارد به نظرمان عوارض پایین باشد چونكه هزینه اقتصادی و بهداشتی كه آلودگی هوا به مردم وارد میكند بر طبق اعلام رسمی بانك جهانی در تهران ۲.۶ میلیارد دلار در سال است كه این رقم بسیار زیاد است.

وی با بیان این كه توسعه حمل و نقل عمومی نیز در حال انجام است؛ اظهار داشت: سال ۹۷-۹۶، ۱۳ قطار مترو وارد چرخه شد و امسال نیز ۱۰ قطار اضافه می نماییم این در حالیست كه از محل درآمدهای طرح ترافیك كه حدود ۲۹۶ میلیارد تومان است ۱۳ اتوبوس دو كابینه خریداری كردیم و حالا نیز به كمك بخش خصوصی رفتیم تا نسبت به نوسازی مینی بوس های جدید - كه مجهز به فیلتر دوده هستند - اقدام گردد.

پورسیدآقایی در مورد سرانجام آلایندگی موتورسیكلت های نیز با بیان این كه سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری به شدت به دنبال توقف تولید موتورسیكلت های كاربراتوری هستند كه خوشبختانه بعد از كش و قوس های فراوان این مهم محقق شد، اظهاركرد: یكی دیگر از راهكارهای عبور از موتور سیكلت های كاربراتوری این است كه بر طبق قانون به ازای شماره گذاری هر موتورسیلكت جدید یك موتور كاربراتوری از چرخه بیرون رود كه قرار بود در دی ماه سال قبل این مهم محقق شود اما با فشار رسانه ای بخش موتورسازی این اتفاق مهم یك سال به تعویق افتاد و بنظر می رسد می توانیم با كمك رسانه ها این مطالبه را ایجاد نماییم تا در زمستان امسال حداقل این مصوبه خوب اجرایی شود و مطمئن هستیم اگر این اتفاق بیفتد ظرف دو تا سه سال همه موتورهای قدیمی از رده خارج می شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه چه ضمانتی وجود دارد كه از اول تیر ماه طرح ترافیك جدید اجرایی شود و سایر دستگاه ها مانع آن نشوند، اشاره كرد: اجرای طرح ترافیك جدید مصوبه شورای ترافیك را دارد و طی روزهای گذشته فرمانده تهران بزرگ و رئیس پلیس راهور نیز واكنش های مثبتی درباب اجرای این طرح داشتند.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال كه چرا ساكنان محدوده ترافیك جهت استفاده از تخفیف ۵۰ درصدی در ابتدا می بایست عوارض پسماند و نوسازی خودرا پرداخت كنند، اظهار داشت: ساكنان محدوده طرح ترافیك نباید به شهرداری بدهكار باشند چونكه قاعده مند نیست كه آنها بخواهند از یك تخفیف شهرداری برخوردار باشند در صورتیكه در سایر قسمت ها به شهرداری بدهكار هستند پس شهر چگونه اداره شود؟

وی با بیان این كه ما به دنبال كسب درآمد نیستم چونكه در سال قبل به سبب اجرایی طرح ترافیك جدید ۵۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری كم شد، اظهاركرد: به شهروندان قول دادیم كه نام خبرنگارانی كه سهمیه طرح ترافیك دریافت نمودند به همراه نام رسانه هایشان منتشر شود اما هنوز پروسه ثبت نام همه سهمیه بگیران تكمیل نشده است و به محض اتمام فرآیند ثبت نام و تأیید اسامی آنها منتشر می شود.

پورسیدآقایی در مورد سرانجام فعالیت تاكسی های اینترنتی با بیان این كه مجوز تاكسی های اینترنتی در كمیسیون زیربنای دولت مطرح و قرار شد دستورالعملی تحت نظارت وزارت كشور تدوین شود، اظهار داشت: در مورد نحوه نظارت و جزئیات این دستورالعمل هنوز جمع بندی های لازم صورت نگرفته است و به محض تدوین اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان این كه شهرداری تهران می تواند مشابه آژانس ها با این خودرو های اینترنتی رفتار كند، اظهار داشت: باید این خودرو ها ضابطه مند شوند و مجوز بگیرند. در غیر این صورت ما با چه مكانیزمی با آنها رفتار بكنیم؟

پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه گفته می شود تعداد مسافران مترو كم شده است، اظهاركرد: میزان جذب مسافر در مترو در سال قبل نسبت به مدت مشابه سال قبلترش رشدی نداشته اما تعداد مسافران مترو در محدوده مركزی شهر رشد داشته است.






1398/03/27
17:53:13
5.0 از 5
5017
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن