دیدار حناچی با شهردار و استاندار بغداد، آمادگی برای ساخت مترو در عراق

دیدار حناچی با شهردار و استاندار بغداد، آمادگی برای ساخت مترو در عراق

تاكسی مدرن: شهردار تهران در سفری كه به عراق داشت، با استاندار و همتای بغدادی خود دیدار و در زمینه مسائل شهری مشترك بین دو پایتخت و زمینه های همكاری تهران و بغداد گفتگو و تبادل نظر كرد.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، شهردار تهران در دیدار با «فلاح حسن الجزائری» استاندار و «ریاض العضاض» رئیس شورای استان بغداد از ظرفیت شركت های ایرانی برای راه اندازی مترو در عراق آگاهی داد و اظهار داشت: می توان این مساله را از طرف كمیسیون های مشترك دو كشور پیگیری كرد.
حناچی در این دیدار كه ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم حضور داشتند، اضافه كرد: بغداد یك كلانشهر است و كلان شهر ها معمولا مشكلات مشابهی دارند كه ترافیك یكی از آنهاست.
شهردار تهران با اشاره به اینكه پربارترین راه هایی كه برای رفع ترافیك سفارش می شود گسترش شبكه مترو است، عنوان كرد: در سال ۶۶ عملیات راه اندازی متروی تهران را عملاً آغاز كردیم و هم اكنون ۷ خط مترو تهران به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به اینكه روزانه دو میلیون مسافر در مترو تهران جا به جا می شوند، اظهار داشت: ما برای این كار دیر شروع كردیم و باید پیش از انقلاب این حركت آغاز می شد و ما ادامه دهنده آن بودیم.
شهردار تهران اضافه كرد: بر طبق قانون مصوب شورای شهر و برنامه ریزی های تهران تحقق هفت میلیون سفر را در برنامه كاری داریم كه برای تحقق چنین ماموریتی باید ۲۰۰۰ واگن مترو را به مجموعه فعلی اضافه نماییم، همین طور سرفاصله حركت قطارها را به ۲ دقیقه كاهش داده و دو خط دیگر را تكمیل نماییم.
وی با اشاره به اینكه راه اندازی مترو در بغداد باز دیر شده است، اظهار داشت: هر چه سریعتر باید درمورد این مساله تصمیم بگیرید؛ البته شما می توانید از مشكلی كه ما با آن مواجه هستیم بعنوان تجربه استفاده كنید چونكه ما سوبسید زیادی در مترو می پردازیم و مردم در واقع یك دهم قیمت واقعی سفر را می پردازند؛ این امر سبب شده است كه بار عمده بر دوش شهرداری و دولت باشد و بخش خصوصی برای توسعه مترو ورود نكند.
وی پیشنهاد نمود كه بغداد از ابتدا با سوبسید كمتری شروع كند، در این صورت می تواند امكان اینكه منابع را از بخش خصوصی و بانكها برای توسعه مترو فراهم آورد، بیشتر پیدا كند.
حناچی با اشاره به اینكه تحریم ها به خودی خود تهدید هستند، عنوان كرد: شما باز تجربه تحریم ها را داشتید اما می توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل كرد فرصتی كه هم برای ما و هم برای شما به وجود آمده است.
وی با اشاره به اینكه با شروع به كار خط ۶ و ۷ ظرفیت شركت های سازنده مترو آزاد می شود، اظهار داشت: این شركت ها می توانند توسعه مترو بغداد را در دستور كار خود قرار دهند و در صورت هماهنگی دو سوژه ذكر شده شركت های ایرانی در برگزاری مناقصه محدود باز آمادگی دارند كه این پروژه ها را به انجام برسانند.
شهردار تهران به سوژه پسماند اشاره نمود و اضافه كرد: فكر می نماییم مشكل شما باز باشد، تجربیات خوبی در این زمینه داریم؛در تهران روزانه ۹۰ هزار تن زباله را مدیریت می نماییم، همین طور اقدامات جدیدی در حوزه پسماند را آغاز نموده ایم.
وی اشاره كرد: همین طور سوژه آتش نشانی، خدمات شهری و توسعه فضای سبز باز از سایر محورهایی بود كه درباره آنها گفتگو كردیم.
شهردار تهران با اشاره به اینكه كمربند سبز وظیفه كنترل آلودگی كلانشهرها را به عهده دارد، اظهار داشت: بتازگی ۱۲۵۰ هكتار كمربند سبز شمالی تهران را با آبیاری قطره ای و تحت فشار آغاز نموده ایم.
وی عنوان كرد: در زمینه آتش نشانی باز آمادگی آموزش و تجهیزات را در این عرصه داریم، همین طور در حوزه معماری و شهرسازی و طرح های توسعه شهری هم مذاكراتی داشتیم كه اگر زمینه همكاری وجود داشته باشد آمادگی داریم كه مسیر همكاری را ادامه دهیم.
حناچی با اشاره به اینكه كشور عراق و شهر بغداد جنبه تاریخی دارد، عنوان كرد: ما تجربه زیادی در زمینه مرمت آثار تاریخی در تهران داریم.
شهردار تهران یكی دیگر از زمینه های آمادگی شهرداری برای همكاری با بغداد را حوزه زیباسازی شهری و اقداماتی در زمینه نورپردازی و ایجاد فضای شهری عنوان نمود.
وی با اشاره به اینكه خیلی از آثار كشور عراق و شهر بغداد ظرفیت ثبت جهانی را دارد، اظهار داشت: آثار ثبت جهانی، موتور اقتصادی فرهنگی كشورها تلقی می شود و به اندازه سهمی كه در تمدن بشری دارد می تواند، تأثیرگذار باشد.
حناچی با اشاره به اینكه در ایران ۲۳ اثر ثبت شده جهانی وجود دارد اشاره كرد: بغداد این پتانسیل را دارد كه آثار خودرا به ثبت جهانی در آورد و ما در این زمینه باز آمادگی همكاری داریم.

دیدار شهردار تهران با همتای عراقی

پیروز حناچی در دیدار با «ذكری علوش» درباب امكان تبادل تجربیات دو كشور در زمینه نگهداشت شهر، اظهار داشت: با عنایت به اینكه بغداد در سطح كلانشهری متوسط مانده و در زمینه ایجاد خطوط مترو هم عقب مانده است، در صورت آمادگی شهرداری بغداد می توانیم بر مطالعات جامع ترافیك بغداد همكاری داشته باشیم.
وی درباره خطوط مترو تهران اضافه كرد: الان ۳۰۰ كیلومتر خط مترو در تهران به وجود آمده و ۲۵۰ كیلومتر تا كامل شدن طرح جامع مترو فاصله داریم.
شهردار تهران جمع آوری پسماند را از دیگر تجربیات تهران نام برد و اشاره كرد: روزانه حدود ۹۰۰۰تن زباله به مناطق جنوبی تهران حمل شده و ۴۵ هزار تن نخاله ساختمانی به سایت های بیرون شهر منتقل می شود.
حناچی افزود: با آموزش، همكاری مردم و برقراری ایستگاه هایی در سطح شهر تلاش داریم زباله ها را به شكلی تفكیك نماییم كه امكان بازیافت بیشتری داشته باشد. در نتیجه این اقدام می توانیم كمپوست بهتری به دست آوریم و از بازیافت ها استفاده بهینه تری نماییم.
وی با پیشنهاد اینكه شهرداری های تهران و بغداد می توانند در زمینه طراحی شهر، معماری، پروژه های شهری و شهرسازی با یكدیگر همكاری داشته باشند، عنوان كرد: بزودی نتیجه یكی از مسابقات بین المللی معماری ایران اعلام می شود. این طرح مربوط به مسیر تهران- تبریز است كه حدود ۹ كیلومتر از این مسیر، قطار را به زیر زمین برده ایم و روی آن یك محور طراحی شهری را به مسابقه گذاشتیم.
شهردار تهران افزود: در شهرداری تهران تلاش می نماییم از ظرفیت مسابقات برای بالا بردن كیفیت معماری در شهر استفاده نمائیم. پل طبیعت نتیجه یك مسابقه معماری است كه موفق به ستاندن «جایزه بین المللی آقاخان» شده است. البته كشور عراق هم معماران خوبی دارد. مرحوم خانم حدید از معمارانی بود كه در دنیا مشهور است.
به گفته حناچی، شهرداری تهران در زمینه زیباسازی و ایجاد تحول در شهر با استفاده از ظرفیت های هنرمندانه، رنگ و طراحی ها تجربه خوبی دارد.
وی فضای سبز را یكی از روش های كنترل كلانشهرها دانست و توضیح داد: ایجاد كمربند فضای سبز در حریم كلانشهرها هم جنبه بازدارندگی برای توسعه بی رویه را دارد و هم كیفیت زندگی را بیشتر می كند.
شهردار تهران با اشاره به اینكه تهران تجربیات خوبی در توسعه فضای سبز دارد، عنوان كرد: هفته گذشته با حضور آقای روحانی ۱۲۵۰ هكتار پهنه سبز شمال تهران راه اندازی شد. در این زمینه هم می توانیم با كشور عراق توافقات خوبی داشته باشیم.
حناچی اشاره كرد: چنانچه یك هسته كارشناسی و یك پیش نویس از دستاوردهای سفر شهردار بغداد به تهران تهیه نماییم، می توانیم به متن توافقنامه دست پیدا نماییم و اقدامات اجرایی آنرا آغاز نماییم.
وی با اشاره به اینكه در سال های ۸۵ و ۸۶ شمسی بین كلانشهرهای تهران و بغداد تفاهم همكاری منعقد شده است، اظهار داشت: با تشكیل كمیته مشاركت و پیگیری می توانیم موارد مطرح شده را پیگیری نماییم.
شهردار تهران با اشاره به اینكه اگر ضمانت دولت عراق برای سرمایه گذاران ایرانی وجود داشته باشد، سرمایه گذاری بوسیله بخش خصوصی امكان پذیر است، اشاره كرد: درباب جذب سرمایه گذاری برای ساخت مترو نكته كلیدی قیمت واقعی بلیت مترو است. در تهران بلیت مترو یك دهم قیمت واقعی است و این مسئله جذب سرمایه گذار را با مشكل مواجه می كند. در حالیكه اگر بلیت قیمت واقعی داشته باشد بخش خصوصی می تواند بخش عمده ای از سرمایه گذاری را برای ساخت مترو انجام دهد.
حناچی افزود: هم اكنون ۸۰ درصد از خطوط مترو تهران بر طبق مطالعات تكمیل شده است. از ۱۰ خط مترو مورد نیاز در تهران ۷ خط تكمیل شده و تونل های ۳ خط دیگر هم آماده است.
وی درباب ساخت خطوط مترو در بغداد اظهار داشت: برای آغاز ساخت مترو در بغداد می توانید با برگزاری یك مناقصه بین شركت های ایرانی و حتی كشورهای دیگر دنیا این كار را آغاز كنید، اما اطمینان دارم شركت های ایرانی از نظر قیمت ارجحیت دارند.
شهردار تهران اضافه كرد: در زمینه آتش نشانی هم تجربیات خوبی درباب آموزش و تجهیزات داریم كه قابل اشتراك گذاری است و می تواند بعنوان یكی از بندهای توافقنامه قید شود.

حناچی موضوعات فرهنگی و اجتماعی را از دیگر اشتراكات بین دو كشور دانست و اظهار داشت: همایش پیاده روی اربعین یكی از بزرگترین همایش های جهان است كه شهرداری تهران قسمتی از پشتیبانی این خدمت عظیم را به عهده دارد. امسال علاوه بر خدمت های گذشته تلاش می نماییم مردم را كه همواره عاشق اباعبدالله الحسین(ع) هستند بسیج نماییم.
وی عنوان كرد: شهرداری تهران درباب ایجاد سرپناه برای زنان بی خانمان و كودكان كار هم تجارب خوبی دارد و با نگاه توانمندسازی به این موضوعات نگاه می كند.
شهردار تهران درباب انتخاب یك خانم بعنوان شهردار بغداد عنوان كرد: به شما، دولت عراق و شورای شهر بغداد بابت این انتخاب تبریك می گویم. با عنایت به اینكه سپس مشكلات و جنگ های بسیار این مسئولیت را پذیرفتید، برای شما آروزی موفقیت می كنم و برای موفقیت شما نهایت تلاش را به كار می گیریم.
حناچی با اشاره به اینكه موفقیت دولت عراق خواست كشور ایران است، عنوان كرد: این موفقیت می تواند خیلی از مشكلات منطقه را حل كند. هر دو كشور تاریخ و فرهنگ مشترك قبل از اسلام و سپس اسلام را دارند و این دوره از فعالیت ها را هم به فال نیك می گیریم.
براساس گزارش شهرنوشت، درانتها این جلسه شهردار تهران پوریا سوری، سرپرست مركز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و گشتاسب مظفری معاون امور بین الملل این مركز را بعنوان نماینده شهرداری تهران برای تنظیم موافقت نامه معرفی نمود.



1398/01/30
13:35:51
5.0 / 5
4277
تگهای خبر: آلودگی , آموزش , ایستگاه , ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن