وزیر اقتصاد؛

هزینه زیادی برای سیاستگذاری انرژی دادیم اما کمتر درس گرفتیم

هزینه زیادی برای سیاستگذاری انرژی دادیم اما کمتر درس گرفتیم

به گزارش تاکسی مدرن، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع صاحب نظران و اساتید اقتصادی دانشگاه های کشور، خاطرنشان کرد ما در زمینه سیاستگذاری اصلاح نرخ حامل های انرژی، هزینه زیاد داده ایم اما درس کمتر گرفته ایم.



به گزارش تاکسی مدرن به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید احسان خاندوزی طی سخنانی در نشست صاحب نظران و اساتید اقتصادی دانشگاه های کشور با مبحث وضعیت پیش روی حوزه انرژی اظهار نمود: اگر سیاست گذار، شجاعت به خرج ندهد و با ابتکار عمل، به استقبال مسئله و حل آن نرود، آن وقت آن مسئله است که خودش را تحمیل کرده و او را ناچار از پرداخت هزینه های اجتماعی و اعتباری خیلی بالاتری برای انجام اصلاح می کند.
وی اضافه کرد: این در شرایطی است که در تنگنای حاصل از تبعات اجتماعی و اعتباری ناشی از این تحمیل، امکان دارد اجرای آن سیاست، کیفیت و نتایج لازم را هم که می توانست را نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما متأسفانه در سالهای اخیر، همین تجربه را در حوزه اصلاح بخش انرژی داشته ایم.
وزیر اقتصاد اعلام نمود: ما در همان ۶ ماه اول آغاز به کار دولت سیزدهم، با همکاری افرادی که پیشتر با آنها در حوزه ایجاد بازار مبادله سهمیه انرژی برای همه ایرانی ها کار کرده بودیم، پیشنهادی را به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم اما متأسفانه به سبب عدم موافقت دستگاه متولی، کار متوقف گردید.
خاندوزی خاطرنشان کرد: چه بسا اگر طرح مزبور در آن نقطه متوقف نمی شد، تا امروز به یک نقطه بلوغی رسیده بودیم، چون که به هر حال برای اجرایی کردن آن ناچار می شدیم بسیاری از زیرساخت های فنی را آماده نماییم و توسعه دهیم، ضمن این که تاکنون، بخشی از راه را رفته بودیم و امروز هنوز در نقطه صفر نبودیم.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: متأسفانه این مشکل که ما سیاست گذاران، از سر احتیاط، همواره تا رسیدن به اجماع کامل در سطوح پایین، جهت عرضه طرح های اصلاحی به رده های بالاتر دولت، تعلل می نماییم، سبب شده است، در حوزه سیاست های انرژی، در موضعی منفعلانه قرار بگیریم.
خاندوزی ضمن اشاره به برخی پیشنهادات صاحبنظران حاضر در جلسه در خصوص ذینفع ساختن مردم در اصلاحات غیر قیمتی و قیمتی انرژی و هم اجرایی کردن هر چه سریع تر طرح هایی چون عرضه «گواهی صرفه جویی» حوزه انرژی مندرج در سند برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: اینها جز اتفاقات خیلی خوبی است که باید در دولت سیزدهم اجرایی شود و ما در وزارت اقتصاد برای یک مدل غیر قیمتی اصلاح بخاری ها وارد تعامل با اتاق بازرگانی شده ایم.
وزیر اقتصاد افزود: ما متأسفانه به علت تحریم های ظالمانه، همچون سالهای وفور درآمدهای نفتی نیمه دوم دهه ۸۰ خورشیدی، اعتبارات لازم به منظور جبران افزایش نرخ حامل های انرژی برای مردم را نداریم اگر این طور بود، دست مان برای انجام اقدامات اصلاحی شامل اصلاح قیمتی یا توسعه انرژی ها تجدید پذیر، بازتر از امروز بود.
وی اظهار داشت: تلاش داریم با انجام تفاهم هایی در مسئله خودرو های برقی، از ظرفیتهای بیرونی اقتصاد استفاده نماییم تا قدری از تنگنای بودجه ای موجود در مورد اجرای طرح های حوزه انرژی رها شویم.
این گزارش حاکی می باشد، در این نشست، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حاضر به عرضه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه انرژی پرداختند که همچون آنها پیشنهاد «اصلاح قیمت گذاری برق» بشکلی بود که سبب ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری جدید توسط شرکتهای خصوصی به منظور تأسیس نیروگاه شود.
حذف انحصار شرکت توانیر در صادرات، واردات و فروش برق و اعطای امتیازات در این خصوص به بخش خصوصی و ورود به عرصه تولید برق خورشیدی همچون دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط اساتید و صاحبنظران در این نشست بود.
بنا بر این گزارش، کاهش مصرف بنزین از راه اجبار استانداردهای الزامی به خودروسازان برای کاهش مصرف خودرو های تولیدی، معرفی منابع جایگزین به جای بنزین و هم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و ایجاد مزیت جهت استفاده از آنها توسط شهروندان از دیگر پیشنهادهای مطروح شده در این نشست بود. راه اندازی بازار انرژی و ایجاد امکان خرید و فروش سهمیه بنزین از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در جلسه فوق بود.


منبع:

1402/08/28
21:50:59
5.0 / 5
244
تگهای خبر: استاندارد , تولید , حمل و نقل , حمل و نقل عمومی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن