تهران روی گسل بی توجهی پیشگیری ارزان تر از سوگواری است
به گزارش تاکسی مدرن، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تکیه بر این که فروریختن بیمارستان ها به معنای فرو ریختن امید مردم است، اظهار داشت: پیشگیری و مقاوم سازی مراکز حیاتی، به مراتب کم هزینه تر از پرداخت خسارت های سنگین بعد از وقوع بحران بوده و باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد و همین طور بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند و باید به طرف رویکرد های مدرن و مولد ساز پیش رفت.
علی نصیری در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه بدترین تهدید پیش روی تهران وقوع زلزله است، اظهار داشت: زلزله برای تهران حتی از جنگ هم مخرب تر است؛ چونکه در صورت وقوع زلزله ای بالای ۶ ریشتر، برآورد تعداد تلفات در مقایسه با شهدای جنگ و سایر حوادث نشان داده است که ابعاد خسارات انسانی آن بسیار گسترده خواهد بود.
زلزله های بزرگ به هیچ عنوان قابل تولید توسط بشر نیست
وی با اشاره به برخی شایعات مطرح شده در رابطه با منشأ زلزله ها، اظهار داشت: زلزله های بزرگ به هیچ عنوان قابل تولید توسط بشر نیست و این ادعاها که گاهی مطرح می شود بر اساس این که با آزمایش های نظامی یا اتمی می توان زلزله های ۵، ۶ یا ۷ ریشتری ایجاد کرد، اساس علمی ندارد و صحت این شایعات مورد تأیید نیست.
سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تکیه بر ضرورت ورود جدی دولت به مبحث ایمن سازی، اضافه کرد: این مسیر نیازمند آنست که دولت به شکل جدی پای کار بیاید. اکنون هم شاهد می باشیم که برخی بیمارستان ها با اقداماتی که انجام داده اند، کم کم در راه ایمن سازی و مقاوم سازی قرار گرفته اند.
اگر یک بیمارستان فرو ریزد، امید مردم شهر فرو می ریزد
نصیری با اشاره به اهمیت مراکز درمانی در وضعیت بحران، اظهار داشت: کادر پزشکی، پرستاری و نیروهای پاراکلینیک از سرمایه های مهم کشور هستند. اگر یک بیمارستان فرو بریزد، امید مردم شهر فرو می ریزد، چونکه بیمارستان نماد امید و آرامش مردم است. تا آن زمان که بیمارستان پابرجا می باشد، مردم این اطمینان را دارند که در صورت بروز حادثه، جایی برای رجوع و درمان وجود دارد.
وی اضافه کرد: در صورت صدمه دیدن بیمارستان ها، علاوه بر تخریب یک سازه، سرمایه های عظیم انسانی کشور از بین می رود. سرمایه انسانی بسیار مهم تر از تجهیزات پزشکی و تخت های بیمارستانی است؛ چه کادر درمان و چه بیمارانی که درحال درمان هستند، همگی سرمایه های بی قیمت و باارزش کشور محسوب می شوند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ضرورت پیشگیری پیش از وقوع حادثه، اشاره کرد: ما نباید با هیچ توجیهی بپذیریم که مردم در بیمارستان، درمانگاه، مسجد، مدرسه یا پاساژ گرفتار صدمه شوند، در حالیکه انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمن سازی در خیلی از موارد کم هزینه تر است. برخی برآوردها نشان داده است که هزینه پیشگیری به مراتب کمتر از هزینه هایی است که بعد از وقوع حادثه باید پرداخت گردد.
نصیری با ذکر نمونه هایی از خسارات حوادث گذشته، اظهار داشت: در حوادثی مانند ریزش ساختمان ها بر اثر زلزله، حریق یا سیل، ابتدا هزینه جمع آوری نخاله پرداخت می شود، اما جان انسانی که از دست رفته، قابل قیمت گذاری نیست. بعد از آن، هزینه اسکان اضطراری با چادر پرداخت می شود، سپس چادرها جمع آوری شده و اسکان موقت با کانکس به انجام می رسد و بالاخره، بعد از یک یا دو سال، ساخت مجدد ساختمان شروع می شود که هر مرحله هزینه های جداگانه و سنگینی دارد.
وی تاکید کرد: بارها شاهد بوده ایم که بعد از وقوع حوادث، دولت بودجه های کلانی برای سیل زدگان، زلزله زدگان یا صدمه دیدگان سایر حوادث اختصاص می دهد، در حالیکه می توان با صرف قسمتی از این هزینه ها در مرحله پیشگیری، نسبت به مقاوم سازی اقدام نمود. در بعضی موارد حتی مقاوم سازی اقتصادی نیست و تخریب و نوسازی کامل ساختمان هزینه کمتری در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیتهای مولدسازی برای نوسازی مراکز حیاتی شهر، اظهار داشت: در خیلی از موارد حتی نیاز به تأمین هزینه مستقیم نیست. بعنوان مثال، یک بیمارستان امکان دارد هکتارها زمین با ارزش بالا در اختیار داشته باشد که می توان قسمتی از آنرا در چارچوب روش های پیشبینی شده در مصوبه مولدسازی سران قوا واگذار کرد و در ازای آن، با خلق ارزش افزوده و افزایش ثروت، یک بیمارستان جدید با استانداردهای روز در همان محل یا در نقطه ای دیگر راه اندازی کرد.
بلندمرتبه سازی در بیمارستان ها سفارش نمی شود
نصیری با تکیه بر ملاحظات ایمنی در طراحی مراکز درمانی، اضافه کرد: اصولا بلندمرتبه سازی در بیمارستان ها سفارش نمی گردد، چونکه ایجاد ایمنی در ساختمان های بسیار بلند، بخصوص در موضوع هایی مانند حریق، دشوار است. بعنوان نمونه، حتی بلندترین نردبان های آتش نشانی دنیا که حدود ۶۴ متر ارتفاع دارند، به علت زاویه استقرار، تنها تا تعداد کمی از طبقات را پوشش می دهند و از یک حدی به بعد، امکان امدادرسانی مؤثر وجود ندارد. بنابراین، حداقل در حوزه مراکز درمانی، بلندمرتبه سازی راه حل مناسبی محسوب نمی شود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به امکان نوسازی مدارس بوسیله مولدسازی، اظهار داشت: در خیلی از نقاط شهر، مدارسی در زمینهای بسیار گران قیمت راه اندازی شده اند، در حالیکه با قیمت کارشناسی همان زمین می توان چندین مدرسه مجهزتر، ایمن تر و با تجهیزات هوشمند روز دنیا ساخت. این مساله از جانب شهرداری تهران هم پیشنهاد شده و مکاتباتی دراین خصوص با ریاست جمهوری انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: شهرداری تهران در شش حوزه آمادگی خودرا برای بر عهده گرفتن مسئولیت اعلام نموده که همچون آنها می توان به حوزه سلامت، آموزش و پرورش، آب، انرژی، معیشت مردم و چند مبحث دیگر اشاره نمود. این پیشنهاد در چهارچوب مدیریت واحد شهری مطرح شده است؛ مفهومی که لایحه آن بازهم در مجلس درحال بررسی است و انتظار می رود حداقل به شکل آزمایشی در تهران، کلان شهرها یا مراکز استانها اجرا شود. تجربه کشورهای موفق نشان داده است که مدیریت واحد شهری همراه با نظارت دولت، نه بنگاه داری دولت، می تواند خیلی از مشکلات را حل کند.
نصیری با اشاره به تجربه بازسازی بعد از جنگ اظهار داشت: در آن مقطع، مسئولیت بازسازی به شهرداری ها سپرده شد و شهرداری ها با عنایت به سرعت و کیفیت اقدامات، نمره قبولی و حتی نمره عالی گرفتند، در حالیکه در دیگر بخش ها با وجود صدمه های کمتر، این فاصله معنادار مشاهده می شد.
وی ادامه داد: یکی از محورهای مهم پیشنهادی، حوزه آموزش وپرورش است. در صورت واگذاری این حوزه به شهرداری، می توان در چارچوب یک برنامه پنج ساله و با مولد سازی ساختمان های موجود، مدارس فرسوده و ناایمن را که تعداد آنها هم کم نیست، به مجتمع های آموزشی مدرن، مجهز و ایمن تبدیل کرد؛ مشروط بر آنکه این فرایند با کار کارشناسی، وفاق میان دولت و شهرداری و برنامه ریزی دقیق میان آموزش وپرورش و شهرداری تهران صورت گیرد.
بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تکیه بر محدودیت منابع عمومی، اشاره کرد: باید بپذیریم که بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند و ناگزیر هستیم به دنبال منابع پایدار و روش هایی باشیم که وابستگی به بودجه نفت نداشته باشد. این مساله نیازمند تغییر نگاه و یک جابه جایی پارادایمی در مدیریت ایمنی شهر است.
نصیری در انتها اظهار داشت: این تغییر رویکرد باید در حوزه بیمارستان ها، مدارس، مساجد، ساختمان های تجاری و اداری بزرگ دنبال شود. موضوع هایی مانند انتقال پایتخت هم هر چند در گذشته مطالعاتی در رابطه با آن انجام و رد شده، اما حتی در صورت طرح مجدد، با عنایت به نیاز به بودجه های عظیم، در کوتاه مدت واقع بینانه به نظر نمی رسد. به باور من، راه حل عملی، تمرکز بر همین تهران و ایمن سازی آن با اصلاح سیاست ها، اجرای دقیق بخشنامه ها و قوانین، احترام به قانون و تغییر نگاه از رویکرد سنتی و نفت محور به رویکرد های مدرن و مولدساز است.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب