سن فرسودگی خودرو چقدر است؟
تاکسی مدرن: برمبنای قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موظف اند بعد از رسیدن خودرو به سن فرسودگی، نسبت به اسقاط آن اقدام نمایند.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از خبرگزاری مشرق، خودروی فرسوده به خودرویی گفته می شود که به سبب سن بالا، نقص های فنی، مصرف سوخت غیراقتصادی یا آلایندگی بیش از اندازه، دیگر برای عبور ایمن و استفاده روزمره مناسب نمی باشد. این دسته از خودرو ها با خودرو های اوراقی تفاوت دارند؛ چونکه خودرو های اوراقی در عمل غیرقابل استفاده اند و فقط برای بازیافت قطعات مورد استفاده قرار می گیرند.
اسقاط خودرو های فرسوده، فرایندی است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت محیط زیست، نقش مؤثری در پایین آوردن مصرف سوخت، افزایش ایمنی جاده ها و کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی ایفا می کند. به همین دلیل، مدیریت و خروج این خودرو ها از چرخه عبور به یکی از محورهای مهم سیاستگذاری در عرصه حمل و نقل تبدیل گشته است.
در ایران، با افزایش تعداد خودرو های فرسوده و آثار منفی آنها بر محیط زیست و اقتصاد، دولت طی سالیان اخیر طرح های تشویقی مختلفی برای تشویق مالکان به اسقاط این خودرو ها اجرا کرده است. دریافت خودروی نو، بهره مندی از تسهیلات بانکی و برخورداری از برخی معافیت ها همچون مشوق هایی است که در این طرح ها پیشبینی شده است. در عین حال، پروسه اسقاط برای برخی مالکان بازهم پیچیده و زمان بر تلقی می شود.
سن فرسودگی خودرو چقدر است؟
برخی از سوالات متداول مردم در روند اسقاط خودرو به شرح زیر است:
خودرو اسقاط شده چرا گواهی در صفحه کاربری شارژ نشده است ؟
در صورت دریافت تاییدیه فراجا، بعد از ۲ روز کاری گواهی اسقاط در صفحه شارژ می شود در صورت عدم امکان رویت بعد از مدت زمان یاد شده، مراتب جهت انجام پیگیری های بعدی به دفتر پاسخگویی انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو اعلام و پیگیری لازم صورت پذیرد.
چرا انتقال گواهی اسقاط از صفحه مرکز اسقاط به صفحه خریدار انجام نشده است ؟
انتقال گواهی اسقاط از صفحه کاربری مراکز اسقاط به صفحه خریدار سه مرحله دارد: (۱- انتقال گواهی جهت بررسی خریدار، ۲- تایید گواهی درحال انتقال توسط خریدار (نوع و تعداد برمبنای نیاز ) ۳- غائی سازی انتقال بعد از تاییدیه مالی توسط مراکز اسقاط)
در صورتیکه کلیه مراحل انجام شده و باز هم امکان مشاهده گواهی در صفحه کاربری خریدار وجود ندارد، موضوع از راه اعلام شماره بسته و یا VIN بهمراه مشخصات مرکز و خریدار، قابل بررسی و اصلاح خواهد بود.
گواهی اسقاط خریداری شده متناسب با نوع واردات نیست و چه طور گواهی را عودت دهیم ؟
با توجه به سه مرحله ای بودن پروسه انتقال گواهی عموما مواجه با این دسته از اشتباهات تنها به سبب اشتباه فروشنده و خریدار می باشد. در صورت احتیاج به انتقال گواهی و به منظور رعایت ضوابط حقوقی مرتبط، نسبت به تکمیل فرم انتقال گواهی توسط طرفین و تایید محضری امضاء (گواهی امضاء محضر بر روی فرم توسط صاحبان امضاء ) و ارایه به ستاد ممکن خواهد بود.
چرا گواهی اسقاط از صفحه قدیم به صفحه جدید منتقل نشده است ؟
جهت انتقال گواهی اسقاط واردکنندگان محترم دارای صفحه فعالیت (کد IM) از سامانه قدیم (سامانه Nosazin.org متعلق به مرکز مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی) به سامانه جدید (سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده کشور NNHK.IR) می بایستی مراحل ذیل به ترتیب صورت پذیرد:
۱- ایجاد صفحه کاربری با نقش "واردکننده" در سامانه NNHK.IR
۲- ثبت درخواست رسمی انتقال گواهی در دبیرخانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
- افراد حقوقی درخواست خویش را می بایستی در سربرگ رسمی شرکت بهمراه مهر و با امضا، امضا داران مجاز شرکت به ثبت برسانند
- افراد حقیقی می توانند درخواست خویش را در صفحات عادی و بدون سربرگ در دبیرخانه ثبت نمایند
۳- بعد از انجام اقدامات فوق حداکثر ظرف ۴۸ ساعت کاری و در صورت عدم مغایرت بین شناسه /کد ملی اعلامی انتقال انجام شده و ذینفعان امکان رویت گواهی های اسقاط خویش را در مخزن گواهی اسقاط خواهند داشت. (به هیچ عنوان بین شناسه / شماره ملی وارد شده در سامانه قبلی و سامانه جدید نباید مغایرتی وجود داشته باشد)
اشخاص حقیقی داری کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خود مالک برای چند کشنده وارداتی می توانند از پرداخت نقدی به جای گواهی اسقاط استفاده کنند؟
بر اساس بند (الف) تبصره ۳ ماده ۱۰ اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو هر راننده دارای کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خود مالک می تواند هر ۱۰ سال یکبار بشرط تایید اطلاعات کارت هوشمند از جانب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، یک کشنده حداکثر دارای ۳ سال کارکرد با رعایت الزامات اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد اقدام نماید. لازم به ذکر است خارج از شرایط مذکور، ارایه گواهی اسقاط منطبق با محصول وارداتی الزامی است.
در زمان ثبت مشخصات خودرو، VIN اشتباه ثبت شده است چطور میتوان آن را اصلاح کرد؟
پس از ثبت خودرو، اگر اشتباه ثبت VIN تا پیش از ارسال اطلاعات به شماره گذاری مشخص گردد، امکان حذف مراحل از راه ارایه درخواست رسمی به ستاد توسط شرکتهای واردکننده و یا تولید کنندگان وجود خواهد داشت و بعد از حذف احتیاج به طی مراحل از ابتدا با اطلاعات جدید می باشد. در صورتیکه بروز اشتباه بعد از ارسال اطلاعات به راهور فراجا مسجل گردد، متقاضی باید با ارایه مستندات مرتبط به ستاد اقدام نموده تا نسبت به انجام مکاتبات لازم جهت اصلاح داده های ارسالی اقدام گردد.
در جریان پروسه ثبت و دریافت مجوز واردات خودرو، اعتبار کارت هوشمند خریدار کشنده وارداتی تا ۳ سال کارکرد مشمول بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی تایید نشده است؛ آیا می تواند با پرداخت ۵ درصد ارزش خودرو نسبت به طی سایر مراحل اقدام کند؟
بر اساس قانون برای شماره گذاری حتماً باید گواهی اسقاط ارائه کند.
نوع طرح در ثبت نام اشتباه انتخاب شده است چطور میتوان آن را اصلاح کرد؟
با تکمیل فرم اصلاح مشخصات موجود در سامانه و چاپ آن در سربرگ شرکت و ممهور نمودن آن و ارایه آن به ستاد امکان اصلاح وجود خواهد داشت.
مدتی است که درخواست ثبت شده در مرحله بررسی اولیه باقیمانده، علت تاخیر در تایید آن چیست؟
عموما مرحله اولیه بررسی شامل مراحل، بررسی اطلاعات ثبت شده در سامانه و انطباق با مدارک الصاق شده و اطلاعات دریافتی از سایر سیستم های این حوزه به انضمام دریافت تاییده گمرک و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد و در طول این مراحل در حدود ۳۰ روز کاری زمان نیاز دارد.
رفع مغایرت های فیش واریزی عوارض پرداختی چه طور ممکن خواهد بود؟
۱- فیش واریزی به نام بهره بردار خودرو نمی باشد:
شخص واریز کننده نسبت به تکمیل فرم "درخواست عودت وجه" اقدام و به انضمام اصل فیش واریزی جهت دریافت نامه بازگردانی وجه به ستاد مراجعه نماید. بعد از صدور نامه، نامبرده با رفتن به صندوق توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت می تواند نسبت به دریافت معرفی نامه دریافت وجه از بانک اقدام نماید. لازم به ذکر است در این حالت کلیه مراحل ثبت نام حذف و متقاضی باید باردیگر نسبت به ثبت جدید اطلاعات اقدام نماید.
۲- مبلغ واریزی با عوارض تعیین شده مغایر می باشد.
در صورت واریز اضافه، متقاضی می تواند نسبت به تکمیل فرم "عودت وجه" اقدام و بعد از طی مراحل مندرج در بند یک نسبت به دریافت اضافه پرداختی خود اقدام نماید.
در صورت واریز کمتر از مبلغ تعیین شده، متقاضی باید طبق مراحل مندرج در بند ۱ اقدام نماید.
چه زمانی در پروسه ثبت نام احتیاج به دریافت استعلام گمرک است؟
در حال حاضر استعلام از گمرک به شکل برخط در حال انجام می باشد در صورتیکه اطلاعات در سامانه جامع تجارت کامل نباشد و یا اطلاعات ارسالی از سامانه جامع تجارت به شکل تجمیعی (چند VIN در یک برگه ارسالی) باشد، استعلام مجزا از گمرک گرفته می شود.
چه زمانی در پروسه ثبت نام احتیاج به استعلام از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است؟
به منظور استعلام وضعیت کارت هوشمند خودرو و سوابق قبلی استفاده از مقررات حاکم بر واردات خودرو مترتب بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی کشور، انجام استعلام مذکور برای کلیه متقاضیان این نوع واردات الزامی است.
مراحل ثبت نام و دریافت شناسه کاربری در سامانه ستاد نوسازی و اسقاط خودرو (برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی) چه طور است؟
۱- رفتن به درگاه اینترنتی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کشور (www.nnhk.ir)
۲- انتخاب نقش ثبت نام کننده (متقاضی واقعی، متقاضی حقوقی شامل سازمانها و نهادهای دولتی، تولید کنندگان، واردکنندگان )
تولیدکننده قطعات خودرو قصد واردات خودرو دارد باید با کدام نقش در سامانه ثبت نام کند؟
تنها تولیدکنندگان خودرو می توانند بعنوان «تولید کنندگان» در سامانه ثبت نام کنند و تولیدکنندگان قطعات خودرو در صورتیکه قصد واردات خودرو داشته باشند در صورت داشتن کارت بازرگانی باید بعنوان «وارد کنندگان» در سامانه ثبت نام کنند.
مالک خودرو فرسوده چه طور می تواند خودرو را اسقاط و خودرو دست دوم خارجی درخواست کند؟
آیین نامه ای تابحال درباب واردات خودرو های دست دوم و کارکرده از جانب هیئت محترم دولت ابلاغ نشده است. در صورت ابلاغ این آئین نامه، در سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده به نشانی nnhk.ir اطلاع رسانی می شود.
از چه شرکت هایی میتوان برای طرح جایگزین، خودرو گرفت؟
تمام شرکت هایی که در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، محصولاتشان ارائه شده اند امکان انتخاب توسط متقاضیان خودرو های فرسوده را دارند.
مالک موتورسیکلت فرسوده چه طور می تواند موتورسیکلت خویش را اسقاط و موتورسیکلت جایگزین بگیرد؟
آیین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در شرف تصویب در هیئت دولت است؛ بعد از تصویب و ابلاغ این بخشنامه فورا طرح های اسقاط نقدی و جایگزینی برای موتورسیکلت های فرسوده اجرا خواهد شد. جزئیات این طرح ها متعاقبا در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده به نشانی nnhk.ir اطلاع رسانی می شود.
از کجا مراکز اسقاط مجاز را شناسایی کنیم؟
فهرست مراکز مجاز اسقاط خودرو های فرسوده در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده به تفکیک استان ها به نشانی https: //www.nnhk.ir/pages/jalopy_center_map قابل مشاهده می باشد.
قیمت گواهی اسقاط چند است از کجا میتوان استعلام قیمت گرفت و خرید کرد؟
تا زمان تصویب بخشنامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گواهی اسقاط به شکل توافقی بین مراکز اسقاط و سایر ذینفعان تبادل و معامله می شود. در بخشنامه یاد شده وظیفه قیمت گذاری گواهی اسقاط به عهده سازمان پشتیبانی از مصرف کننده است. اما اکنون انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو های فرسوده جهت کنترل بازار این حوزه مرجع اعلام قیمت گواهی اسقاط است. برای خرید گواهی اسقاط می توانید با انجمن صنفی مراکز اسقاط به شماره ۰۲۱۸۶۰۷۰۵۶۲ یا ۰۲۱۸۶۰۷۰۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.
هر شخص حقیقی می تواند گواهی اسقاط به نام خود داشته باشد؟
گواهی اسقاط جهت عرضه و فروش فقط توسط مرکز اسقاط قابل انجام می باشد و اگر بنام اشخاص حقیقی یا حقوقی گواهی تولید شود فقط در صفحه همان شخص قابل استفاده خواهد بود.
بطور خلاصه با این حال، فرآیند اسقاط برای برخی مالکان بازهم پیچیده و زمان بر تلقی می شود.
خودرو اسقاط شده چرا گواهی در صفحه کاربری شارژ نشده است ؟
در صورت دریافت تاییدیه فراجا، پس از ۲ روز کاری گواهی اسقاط در صفحه شارژ می شود در صورت عدم امکان رویت پس از مدت زمان یاد شده، مراتب جهت انجام پیگیری های بعدی به دفتر پاسخگویی انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو اعلام و پیگیری لازم صورت پذیرد.
چرا انتقال گواهی اسقاط از صفحه مرکز اسقاط به صفحه خریدار انجام نشده است ؟
انتقال گواهی اسقاط از صفحه کاربری مراکز اسقاط به صفحه خریدار سه مرحله دارد: (۱- انتقال گواهی جهت بررسی خریدار، ۲- تایید گواهی در حال انتقال توسط خریدار (نوع و تعداد برمبنای نیاز ) ۳- غائی سازی انتقال پس از تاییدیه مالی توسط مراکز اسقاط)
در صورتیکه کلیه مراحل انجام شده و باز هم امکان مشاهده گواهی در صفحه کاربری خریدار وجود ندارد، موضوع از طریق اعلام شماره بسته و یا VIN به همراه مشخصات مرکز و خریدار، قابل بررسی و اصلاح خواهد بود.
گواهی اسقاط خریداری شده متناسب با نوع واردات نیست و چه طور گواهی را عودت دهیم ؟
با توجه به سه مرحله ای بودن فرآیند انتقال گواهی عموما مواجه با این دسته از اشتباهات تنها به جهت اشتباه فروشنده و خریدار می باشد.
چرا گواهی اسقاط از صفحه قدیم به صفحه جدید منتقل نشده است ؟
جهت انتقال گواهی اسقاط واردکنندگان محترم دارای صفحه فعالیت (کد IM) از سامانه قدیم (سامانه Nosazin.org متعلق به مرکز مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی) به سامانه جدید (سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کشور NNHK.IR) می بایستی مراحل ذیل به ترتیب صورت پذیرد:
۱- ایجاد صفحه کاربری با نقش واردکننده در سامانه NNHK.IR
۲- ثبت درخواست رسمی انتقال گواهی در دبیرخانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
- افراد حقوقی درخواست خود را می بایستی در سربرگ رسمی شرکت به همراه مهر و با امضا، امضا داران مجاز شرکت به ثبت برسانند
- افراد حقیقی می توانند درخواست خود را در صفحات عادی و بدون سربرگ در دبیرخانه ثبت نمایند
۳- پس از انجام اقدامات فوق حداکثر ظرف ۴۸ ساعت کاری و در صورت عدم مغایرت بین شناسه /کد ملی اعلامی انتقال انجام شده و ذینفعان امکان رویت گواهی های اسقاط خود را در مخزن گواهی اسقاط خواهند داشت.
در صورت واریز کمتر از مبلغ تعیین شده، متقاضی باید طبق مراحل مندرج در بند ۱ اقدام نماید.
چه زمانی در فرآیند ثبت نام نیاز به دریافت استعلام گمرک است؟
در حال حاضر استعلام از گمرک بشکل برخط درحال انجام می باشد در صورتی که اطلاعات در سامانه جامع تجارت کامل نباشد و یا اطلاعات ارسالی از سامانه جامع تجارت بشکل تجمیعی (چند VIN در یک برگه ارسالی) باشد، استعلام مجزا از گمرک گرفته می شود.
چه زمانی در فرآیند ثبت نام نیاز به استعلام از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است؟
به منظور استعلام وضعیت کارت هوشمند خودرو و سوابق قبلی استفاده از مقررات حاکم بر واردات خودرو مترتب بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی کشور، انجام استعلام مذکور برای کلیه متقاضیان این نوع واردات الزامی است.
مراحل ثبت نام و دریافت شناسه کاربری در سامانه ستاد نوسازی و اسقاط خودرو (برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی) چه طور است؟
۱- رفتن به درگاه اینترنتی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده کشور (www.nnhk.ir)
۲- انتخاب نقش ثبت نام کننده (متقاضی واقعی، متقاضی حقوقی شامل سازمانها و نهادهای دولتی، تولید کنندگان، واردکنندگان )
تولیدکننده قطعات خودرو قصد واردات خودرو دارد باید با کدام نقش در سامانه ثبت نام کند؟
تنها تولیدکنندگان خودرو می توانند به عنوان تولید کنندگان در سامانه ثبت نام کنند و تولیدکنندگان قطعات خودرو در صورتی که قصد واردات خودرو داشته باشند در صورت داشتن کارت تجاری باید به عنوان وارد کنندگان در سامانه ثبت نام کنند.
مالک خودرو فرسوده چه طور می تواند خودرو را اسقاط و خودرو دست دوم خارجی درخواست کند؟
آیین نامه ای تاکنون درخصوص واردات خودروهای دست دوم و کارکرده از طرف هیات محترم دولت ابلاغ نشده است.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب