راه کار امارات برای تضمین آینده آبی

راه کار امارات برای تضمین آینده آبی

تاکسی مدرن: امارات متحده عربی برای تضمین آینده آبی خود در برخورد با تغییرات اقلیمی و رویارویی با کم آبی، برنامه پر هزینه بارورسازی ابرها را اجرا می کند.


هر جا که ابری تیره بر فراز کوه های بایر امارات متحده عربی تشکیل گردد، خلبان آماده است تا به درون یک هواپیمای ملخی بپرد و به توده ابر نمک بپاشد، به این امید که باران ببارد. این عملیات که باروری ابرها نامیده می شود، سالانه میلیونها دلار برای افزایش ذخایر آب شیرین برای این کشور خشک خلیج فارس هزینه دارد.
این تکنیک که در آن کلرید پتاسیم به ابر اضافه می شود تا سبب تشکیل قطرات باران شود، بحث برانگیز است و برخی منتقدان، آنرا به علت تشدید رویدادهای شدید آب و هوایی سرزنش می کنند. با این وجود، باروری ابرها بطور رو به ازدیادی توسط خیلی از کشورهایی که برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی تلاش می کنند، استفاده می شود.
اورستس مورفین، کارشناس ارشد منابع آب و مدیریت ریسک زیرساخت ها در سازمان غیرانتفاعی «ابتکار اقلیم و آب» می گوید: بارور کردن ابرها بعنوان یک ابزار بالقوه اضافی برای افزایش ذخایر آب درنظر گرفته می شود. این پروسه همین طور برای کاهش «رویدادهای شدید آب و هوایی» بعنوان مثال، برای کاهش قدرت تگرگ در آمریکا و کانادا، استفاده می شود.
به گفته آلیا المزروعی، مدیر برنامه تحقیقاتی امارات متحده عربی برای علوم افزایش باران (UAEREP)، بارور کردن ابرها قسمتی از استراتژی سازگاری برای مواجهه با تغییرات اقلیمی است.
عربستان سعودی هم در سال ۲۰۲۲ برنامه ای برای بارور کردن ابرها به اجرا گذاشت که هدف آن افزایش بارش و پوشش گیاهی است.
امارات متحده عربی مدت هاست که با کمبود آب روبرو است. این کشور بیابانی کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارش در سال دریافت می کند و تغذیه طبیعی آب های زیرزمینی محدودی دارد، ازاین رو برای تأمین آب شرب به شدت به کارخانه های بزرگ نمک زدایی وابسته است.
اما از ابتدای دهه ۲۰۰۰، مقامات امارات متحده عربی به دنبال افزایش بارش با تحریک ابرها برای آزاد کردن آب بیشتر بوده اند. امروزه، برنامه افزایش باران امارات متحده عربی، ۱۰ خلبان و چهار فروند هواپیمای بیچ کرافت کینگ ایر سی ۹۰ دارد که بگفته مزروعی، بصورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته آماده هستند.
او می گوید: «هر زمان که فرصت انجام این کار را داشته باشیم، در هر شرایط آب و هوایی، هر زمان که ابرهای قابل بارور کردن را داشته باشیم، بطور معمول هیچ فرصتی را از دست نمی دهیم.»
هر ساعت پرواز ۸۰۰۰ دلار هزینه دارد و این برنامه بطور میانگین سالانه ۱۱۰۰ ساعت پرواز انجام می دهد که معادل تقریباً ۹ میلیون دلار است. بااینکه این هزینه به نظر پرهزینه می رسد، اما مزروعی استدلال می کند که هزینه هر متر مکعب آب اضافی، کمتر از هزینه نمک زدایی است. او اضافه کرد: امارات متحده عربی ۲۲.۵ میلیون دلار کمک هزینه تحقیقاتی برای بهبود فناوری بارور کردن ابرها تأمین کرده است.
علم بارور کردن ابرها نسبتا ساده است و این پدیده گاهی اوقات می تواند بطور تصادفی رخ دهد. بعنوان مثال، در سال ۱۹۹۰، دانشمندی در آفریقای جنوبی مشاهده کرد که یک کارخانه خمیر چوب بطور ناخواسته تشکیل ابر را بیشتر می کند.
یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که میزان بارش در مناطقی که تحت الشعاع بارورسازی ابرها قرار گرفته اند، بطور میانگین ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است، در صورتیکه طوفان هایی که بارورسازی شده اند، ۱۵۹ درصد حجم بیشتری ساخته اند.
دانشمندان مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) متعاقبا در یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ تخمین زدند که برنامه بارورسازی ابرها در این کشور می تواند حجم آب قابل برداشت را بین ۸۴ تا ۴۱۹ میلیون متر مکعب در سال افزایش دهد.
با این حال، پژوهشگران هشدار می دهند که نتایج متفاوت می باشد و تعیین دقیق میزان دستاوردها دشوار است. مورفین می گوید: این برگشت سرمایه کاملا دقیقی نیست.
این تکنیک منتقدانی دارد، همچون آنهایی که نگران تأثیر مواد شیمیایی مورد استفاده برای بارور کردن ابرها بر محیط زیست هستند. برخی حتی طوفان ویرانگری را که سال قبل امارات متحده عربی را درنوردید، به بارور کردن ابرها نسبت دادند، اما مرکز ملی هواشناسی، هرگونه فعالیت بارورسازی را رد کرد و دانشمندان دیگر گفتند که تغییرات اقلیمی و شهرنشینی محتمل ترین دلایل بارش بی سابقه بوده اند.
بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، طرفداران استدلال می کنند که تصورات غلط، مفید بودن بارور کردن ابرها را مبهم می کند. مورفین می گوید: هر اندازه هم که در تعدادی زمینه ها دقیق نباشد، ابزاری است که می توانید از آن استفاده کنید و کارآیی آن ثابت شده است.
بطور خلاصه امروزه، برنامه افزایش باران امارات متحده عربی، ۱۰ خلبان و چهار فروند هواپیمای بیچ کرافت کینگ ایر سی ۹۰ دارد که بگفته مزروعی، به طور ۲۴ ساعته و هفت روز هفته آماده هستند.
او می گوید: هر زمان که فرصت انجام این کار را داشته باشیم، در هر شرایط آب و هوایی، هر زمان که ابرهای قابل بارور کردن را داشته باشیم، به طور معمول هیچ فرصتی را از دست نمی دهیم. بااینکه این هزینه به نظر پرهزینه می رسد، اما مزروعی استدلال می کند که هزینه هر متر مکعب آب اضافی، کمتر از هزینه نمک زدایی است. برای مثال، در سال ۱۹۹۰، دانشمندی در آفریقای جنوبی مشاهده کرد که یک کارخانه خمیر چوب به طور ناخواسته تشکیل ابر را بیشتر می کند.
یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که میزان بارندگی در مناطقی که تحت الشعاع بارورسازی ابرها قرار گرفته اند، به طور میانگین ۲۳ درصد بالا رفته است، در صورتی که طوفان هایی که بارورسازی شده اند، ۱۵۹ درصد حجم بیشتری ساخته اند.
دانشمندان مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) متعاقبا در یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ تخمین زدند که برنامه بارورسازی ابرها در این کشور می تواند حجم آب قابل برداشت را بین ۸۴ تا ۴۱۹ میلیون متر مکعب در سال افزایش دهد.
با این حال، محققان هشدار می دهند که نتایج متفاوت می باشد و تعیین دقیق میزان دستاوردها دشوار است.
1404/08/20
11:23:31
5.0 از 5
4
تگهای خبر: سازمان , هزینه
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن

تاکسی مدرن، همراه هوشمند شما در سفرهای شهری