خلبانان آلمانی حین پرواز می خوابند
تاکسی مدرن: گزارش جدیدی از اتحادیه خلبانان آلمان نشان میدهد ۹۳ درصد از خلبانان در طول پرواز قیلوله می کنند؛ موضوعی که نگرانی ها درباره ی امنیت پرواز و تأثیر آن بر صنعت هواپیمایی را افزایش داده است.
نتایج یک نظرسنجی جدید در صنعت هوانوردی آلمان، زنگ خطر جدی را درباره ی وضعیت کاری خلبانان در این کشور به صدا درآورده است.
این نظرسنجی که توسط اتحادیه خلبانان آلمان انجام شده، نشان میدهد که ۹۳ درصد از خلبانان شرکت کننده اعلام نموده اند طی ماه های گذشته در طول پرواز در کابین هواپیما خوابیده اند. این آمار نگران کننده در حالی انتشار یافته که فشارهای کاری، کمبود نیروی انسانی و افزایش پروازها در فصل های شلوغی مانند تابستان، سبب فرسایش چشم گیر نیروی انسانی در این صنعت شده است.
بر اساس این گزارش، ۴۴ درصد از خلبانان گفته اند که در پروازهای کوتاه مدت چرت زده اند، و این رقم در پروازهای طولانی به ۵۶ درصد رسیده است. برای ۷۴ درصد از شرکت کنندگان، خواب در کابین به امری عادی و روتین تبدیل گشته است.
همچنین، ۱۲ درصد اذعان کرده اند که حدودا در تمام پروازها می خوابند، ۴۴ درصد بطور منظم این کار را انجام می دهند، و ۳۳ درصد گاه به گاه در کابین چرت می زنند. تنها سه درصد اعلام نموده اند که یک دفعه چنین تجربه ای داشته اند، و در سوی دیگر طیفی از خلبانان قرار دارند که حتی تعداد دفعات خوابیدن خودرا به خاطر نمی آورند.
هرچند این نظرسنجی بصورت داوطلبانه انجام شده و از نظر آماری نمی توان آنرا نمونه ای بطورکامل نماینده دانست، اما اتحادیه برگزارکننده تاکید کرده که نتایج آن تصویری واقعی از بحران خستگی در بین خلبانان ارائه می کند.
کاتارینا دیزلدورف، نایب رییس اتحادیه در واکنش به نتایج این نظرسنجی اعلام نمود که خواب در کابین پرواز دیگر یک استثنا نیست، بلکه به بخشی از فرهنگ کاری خلبانان آلمانی تبدیل گشته است.
او خاطرنشان کرد که آن چه در گذشته بعنوان یک راهکار اضطراری برای مدیریت خستگی غیرمنتظره طراحی شده بود، حالا به یک عادت کاری دائمی بدل شده که ریشه در فشار ساختاری و شرایط کاری نامناسب دارد.
به گفته دیزلدورف، در صورتیکه چرت های کوتاه مدت به تنهایی خطرناک نیستند، اما خستگی مزمن و همیشگی خدمه پروازی می تواند تهدیدی واقعی برای ایمنی پروازها باشد. این مورد حالا به یکی از دغدغه های اصلی فعالان حوزه ایمنی هوایی در آلمان و اروپا تبدیل گشته است.
مطابق با قوانین آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، آن چه تحت عنوان استراحت کنترل شده شناخته می شود، تنها در شرایط خاص و بصورت محدود مجاز است. چنین استراحت هایی باید خارج از مراحل حساس پرواز، مانند برخاستن و فرود، و زیر نظر مستقیم کاپیتان صورت گیرد. در پروازهای طولانی نیز، معمولا فضاهای مخصوص استراحت برای خلبانان درنظر گرفته می شود که در قسمتهایی جدا از کابین مسافران واقع شده اند.
با این حال، قوانین در این مورد در سطح بین المللی یکپارچه نیستند. برخی کشورهای اروپایی مجوز استراحت های کوتاه در کابین پرواز را صادر کرده اند، اما کشورهایی مانند آمریکا چنین موردی را ممنوع اعلام نموده و خلبانان را ملزم می کنند در صورت احتیاج به استراحت، تنها در اتاقک های مخصوص و دور از کابین هدایت هواپیما قرار بگیرند.
ابعاد اقتصادی این بحران نیز قابل توجه است. خستگی گسترده در بین خلبانان، نه تنها ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه بهره وری عملیاتی شرکتهای هواپیمایی را نیز می کاهد. تأخیر در پروازها، لغو برنامه های از پیش تعیین شده، افزایش احتیاج به پرسنل جایگزین و همین طور کاهش رضایت مسافران، تنها بخشی از نتایج این وضعیت است. همین طور هزینه های مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با کاهش بهره وری، جبران خسارت ها و افزایش حق بیمه ها نیز می تواند تأثیرات مالی قابل توجهی بر صنعت هوانوردی داشته باشد.
اتحادیه خلبانان آلمان در پی انتشار این گزارش خواهان بازبینی فوری در شرایط کاری خلبانان، کاهش فشارهای ساختاری، و افزایش استانداردهای بهداشت شغلی شده است. این اتحادیه هشدار داده که ادامه این روند می تواند به لطمه های جدی تر در صنعت هوایی منجر شود و اعتماد عمومی را نسبت به ایمنی سفرهای هوایی در اروپا تضعیف کند.
در نهایت، بااینکه چرت های کوتاه در آسمان امکان دارد برای مواجهه با خستگی موقتی مفید به نظر برسند، اما ادامه این رفتار بعنوان یک راه حل نانوشته برای مدیریت فشار کاری، نشانه ای است از بحرانی عمیق تر در مدیریت منابع انسانی و سیاستگذاری های عملیاتی صنعت هوایی اروپا. موضوعی که بی توجهی به آن، بهای سنگینی برای شرکت ها، کارکنان و مسافران در پی خواهد داشت.
به اجمال، این آمار نگران کننده در حالی انتشار یافته که فشارهای کاری، کمبود نیروی انسانی و افزایش پروازها در فصل های شلوغی مانند تابستان، سبب فرسایش قابل توجه نیروی انسانی در این صنعت شده است.
بر اساس این گزارش، ۴۴ درصد از خلبانان گفته اند که در پروازهای کوتاه مدت چرت زده اند، و این رقم در پروازهای طولانی به ۵۶ درصد رسیده است. برای ۷۴ درصد از شرکت کنندگان، خواب در کابین به امری عادی و روتین تبدیل گشته است.
همچنین، ۱۲ درصد اذعان کرده اند که حدودا در تمام پروازها می خوابند، ۴۴ درصد به طور منظم این کار را انجام می دهند، و ۳۳ درصد گاه به گاه در کابین چرت می زنند. این اتحادیه هشدار داده که ادامه این روند می تواند به لطمه های جدی تر در صنعت هوایی منجر شود و اعتماد عمومی را نسبت به ایمنی سفرهای هوایی در اروپا تضعیف کند.
در نهایت، بااینکه چرت های کوتاه در آسمان امکان دارد برای مواجهه با خستگی موقتی مفید به نظر برسند، اما ادامه این رفتار به عنوان یک راهکار نانوشته برای مدیریت فشار کاری، نشانه ای است از بحرانی عمیق تر در مدیریت منابع انسانی و سیاست گذاری های عملیاتی صنعت هوایی اروپا.
منبع: taximodern.ir
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب