انسجام بیشتر بریکس با جنگ تعرفه ای آمریکا

انسجام بیشتر بریکس با جنگ تعرفه ای آمریکا

تاکسی مدرن: اقدامات تعرفه ای اخیر رییس جمهور آمریکا مقابل چندین عضو بریکس، این بلوک را به سوی پیوستگی بیشتر سوق داده است.


تصمیم واشنگتن برای اعمال تعرفه اضافی ۲۵ درصدی بر کالاهای هندی به سبب خرید نفت روسیه، نرخ تعرفه بر واردات هند به آمریکا را به ۳۶ درصد بالا می برد که یکی از بیشترین نرخ ها در بین اقتصادهای بزرگ است.
برزیل هم با تعرفه تنبیهی روبه رو شده است که به عدم تعادل تجاری مرتبط نیست، بلکه به اختلافات سیاسی، همچون اختلاف نظرها بر سر محاکمه ژایر بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل و آن چه واشنگتن «حملات» به شرکتهای فناوری آمریکایی می نامد، ارتباط دارد.
آفریقای جنوبی هم با تعرفه بالاتری از جانب آمریکا روبرو شده که تا حدودی منعکس کننده تنش ها بر سر سیاستهای اصلاحات ارضی این کشور است.
شرکت تحقیقات اقتصاد کلان «کپیتال اکونومیکس» خاطرنشان کرد، آن چه این دفعه نشان دهنده تغییر شده، اینست که حملات تعرفه ای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به سمت اعضای بریکس همچون هند، برزیل و آفریقای جنوبی است که از نظر تاریخی روابط صمیمانه تری با واشنگتن داشته اند.
این اقدامات بحث هایی را در بین اعضای بریکس در مورد ضرورت واکنش جمعی برانگیخته است. لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، از طرفداران این مساله بوده و حتی پیشنهاد واکنش مشترک به تهدیدهای تعرفه ای آمریکا را داده است. بر اساس گزارش ها، وی و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، هفته گذشته به مدت یک ساعت گفتگو کردند و بر اهمیت «حمایت از چندجانبه گرایی» توافق داشتند.
«کپیتال اکونومیکس» در تازه ترین گزارش خود نوشت: در صورتیکه تعرفه های آمریکا ممکنست انگیزه بیشتری برای گفتگو میان کشورهای بریکس بوجود آورد، اما تابحال فقط به ایده همکاری عمیق تر، تظاهر کردند.
موانع ساختاری عمیق تر هستند و از نظر سیاسی، چین و هند با وجود سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند، همچنان رقبای راهبردی هستند. مرز مورد مناقشه هیمالیا، همچنان روابط دو کشور همسایه را تحت فشار قرار می دهد و همزمان، ساخت بزرگترین سد برق آبی جهان در تبت توسط چین، منبع جدیدی از تنش را بوجود می آورد.
از نظر اقتصادی، چین بر تجارت درون کشورهای بریکس تسلط دارد، اما صادرات کالاهای تولیدی پکن به آفریقای جنوبی، برزیل و هند، اغلب صنایع محلی را تضعیف کرده است. به ویژه، هند از سال ۲۰۲۰ اقدامات ضد دامپینگ بیشتری ضد چین نسبت به هر کشور دیگری اعمال کرده است.
جریان های تجاری خارج از چین، ضعف این بلوک را نشان داده است. به استثنای پکن، فقط دو تا پنج درصد از صادرات هند، برزیل و آفریقای جنوبی به سایر کشورهای اعضای بریکس ارسال می شود، در صورتیکه هشت تا ۱۸ درصد به آمریکا صادر می شود.
صحبت از واحد پول بریکس، یکی دیگر از عوامل محرک ترامپ است که به نظر این شرکت تحقیقاتی، چیزی بیشتر از لفاظی نیست. در عمل، تعرفه های ترامپ ممکنست درخواست های بیشتری برای همبستگی بریکس بوجود آورد، اما منافع پراکنده این بلوک مانع پیشرفت واقعی می شود.
پایگاه خبری اینوستینگ گزارش کرد، «کپیتال اکونومیکس» نتیجه گرفت، تا آن زمان که تعرفه های بالا پابرجا باشند، سر و صدای دیپلماتیک پیرامون بریکس، حکایت کننده از انسجام بیشتر خواهد بود، اما شک داریم که این امر مانع از تأثیر ملموسی مانند روابط تجاری عمیق تر یا تغییر قابل توجه از دلار شود.

به طور خلاصه، تصمیم واشنگتن برای اعمال تعرفه اضافی ۲۵ درصدی بر کالاهای هندی به جهت خرید نفت روسیه، نرخ تعرفه بر واردات هند به آمریکا را به ۳۶ درصد بالا می برد که یکی از بیشترین نرخ ها در میان اقتصادهای بزرگ است.
برزیل هم با تعرفه تنبیهی روبه رو شده است که به عدم تعادل تجاری مرتبط نیست، بلکه به اختلافات سیاسی، همچون اختلاف نظرها بر سر محاکمه ژایر بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل و آنچه واشنگتن حملات به شرکتهای فناوری آمریکایی می نامد، ارتباط دارد.
آفریقای جنوبی هم با تعرفه بالاتری از طرف آمریکا روبرو شده که تا حدودی منعکس کننده تنش ها بر سر سیاست های اصلاحات ارضی این کشور است.
شرکت تحقیقات اقتصاد کلان کپیتال اکونومیکس خاطرنشان کرد، آنچه این دفعه نشان دهنده تغییر شده، این است که حملات تعرفه ای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بسمت اعضای بریکس همچون هند، برزیل و آفریقای جنوبی است که از نظر تاریخی روابط صمیمانه تری با واشنگتن داشته اند.
این اقدامات بحث هایی را در میان اعضای بریکس در مورد لزوم واکنش جمعی برانگیخته است. طبق گزارش ها، وی و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، هفته گذشته به مدت یک ساعت گفتگو کردند و بر اهمیت پشتیبانی از چندجانبه گرایی توافق داشتند.
کپیتال اکونومیکس در جدیدترین گزارش خود نوشت: در صورتی که تعرفه های آمریکا ممکنست انگیزه بیشتری برای گفتگو میان کشورهای بریکس بوجود آورد، اما تاکنون فقط به ایده همکاری عمیق تر، تظاهر کردند.
موانع ساختاری عمیق تر هستند و از نظر سیاسی، چین و هند با وجود سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند، همچنان رقبای راهبردی هستند.


منبع:

1404/06/17
11:00:27
5.0 از 5
26
تگهای خبر: تولید , سفر , شركت , صادرات
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن

تاکسی مدرن، همراه هوشمند شما در سفرهای شهری