بررسی دستاوردهای سید الشهدای خدمت،

حمایت و اهتمام دولت سیزدهم در احیای کارخانه کرپ ناز

حمایت و اهتمام دولت سیزدهم در احیای کارخانه کرپ ناز

به گزارش تاکسی مدرن، ضربه واردات بی رویه پارچه بر تار و پود «کرپ ناز» ـ یکی از بزرگترین کارخانه های نساجی غرب ایران زمین به قدری بود که تا سالها زخم کهنه بیکاری را بر پیکر بیکارترین استان کشور وارد کرده بود اما در دولت سیزدهم با اهتمام و اقدامات شبانه روزی این کارخانه بعد از سالها رکود به دوران اوج خود بازگشت و با بروزرسانی و نصب تجهیزات مدرن توانست بعنوان یکی از واحدهای بزرگ تولیدی در کرمانشاه به فعالیت خود ادامه دهد.



به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، کلنگ کارخانه نساجی «کرپ ناز» در سال ۱۳۶۴ به زمین زده شده ولی بنا به دلایلی ساخت و بهره برداری از آن تا سال ۱۳۷۵ به طول انجامید و در نهایت در زمینی به مساحت ۳۳ هکتار با ظرفیت اشتغال ۴۵۰ نفر بعنوان تنها واحد نساجی استان کرمانشاه افتتاح و بهره برداری شد ولی بعد از سالها فعالیت به علت مشکلات مختلف مالی به تملک بانک ملت درآمد. در شروع کار با دو پیمانکار به نامهای سازمان صنایع ملی و بانک ملت شروع به کار کرد که در نهایت بانک ملت سهام شریک خویش را خرید.

علیرغم وجود بحران شدید در کارخانه و زیان های مالی برای اولین بار در تاریخ، شرکت نساجی کرپ ناز هرسین از سال ۱۳۹۱تا ۱۳۹۲ به حدود ۶ میلیارد تومان سودآوری رسید و این سال اوج فعالیت کارخانه بود بگونه ای تمام معوقات، بدهی ها، مالیات و حتی هزینه سوخت مصرفی طی این سال پرداخت گردید اما از اواخر سال ۱۳۹۲ با ورود بی رویه پارچه های قاچاق و سرازیر شدن آن به بازار کارخانه گرفتار مشکل شد.

بنا به قول مدیرعامل کارخانه کرپ ناز در سال ۱۳۹۴، نزدیک به ۹۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی وارد بازار شد در حالیکه کل نیاز کشور در حدود ۴۰ میلیون متر بود و این میزان واردات صرفاً به سبب تعرفه ۵ درصدی واردات چادر مشکی بود حال آنکه تعرفه واردات دیگر پارچه ها ۴ برابر این میزان بود که ضربه سنگینی به صنعت نساجی کشور زد و سبب شد تا کرپ ناز در آستانه ورشکستگی قرار گیرد. بانک ملت بعنوان سهام دار کارخانه و برای پیشگیری از بیکار نشدن کارگران حقوق ها را می پرداخت ولی فرسودگی تجهیزات و واردات بی رویه باعث شد تا کارخانه نساجی کرپ ناز توان رقابت در بازار را از دست بدهد.



کارخانه کرپ ناز علاوه بر بدهی های انباشته در حوزه حامل های انرژی در حوزه ماشین آلات هم با کمبود قطعات مواجه بود؛ به صورتی که بعضی از دستگاههای بافندگی این کارخانه به علت برداشتن قطعات و استفاده در جاهای دیگر بی استفاده شده بود.

استاندار وقت کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ خواهان رسیدگی به وضع کارخانه کرپ ناز و بازگرداندن آن به چرخه تولید شد و اعلام نمود: با عنایت به آمار بالای بیکاری استان کرمانشاه اگر توجهی به این واحد تولیدی نشود و کارگران آن اخراج شوند به آمار بیکاران استان افزوده خواهد شد.

وضعیت موجود نساجی کرپ ناز و اجبار قانونی برپایه اصل ۴۴ قانون اساسی برای واگذاری واحدهایی که در تملک بانکها قرار دارد سبب شد مسؤلان بانک ملت برای واگذاری این واحد اقدام نمایند. در واقع بانک ملت برپایه قانون موظف بود تا آخر سال ۱۳۹۷ واحد تولیدی کرپ ناز را واگذار کند. جلسات یک به یک تشکیل و نشست های مختلف برگزار شد تا از حداکثر ظرفیت برای احیای این واحد تولیدی استفاده گردد اما این کار چاره ساز نبود و در نهایت بعد از پنج سال رکود کارخانه در سال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

کرپ ناز در جهت نوسازی ماشین آلات خود مبادرت به خریداری دستگاههای مدرن برای افزایش ظرفیت تولید کرد، اما این ماشین آلات در گمرک مانده و روند ترخیص آن با مشکلاتی روبرو شده بود تا این که در جریان سفر استانی رئیس جمهور فقید کشورمان آیت الله رئیسی در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ روزنه امیدی گشود و انسیه خزعلی - معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده در جریان این سفر بعد از بازدید از کارخانه و شنیدن مشکلات آن مبادرت به پیگیری مبحث کرد که به آزادسازی ماشین آلات خریداری شده این کارخانه از گمرک انجامید و بدین سان سفر استانی دولت سیزدهم مایه خیر و برکت شد.



در شهریور ماه ۱۴۰۱ با مجموعه اقدامات صورت گرفته از جانب دولت سیزدهم کارخانه کرپ ناز با ظرفیت ۷۰ درصد احیا شد و برای بیشتر از ۲۵۰ نفر اشتغالزایی به وجود آمد. تسهیلاتی به مبلغ ۱۰۰ میلیاردریال از محل تبصره ۱۸به منظور حمایت و افزایش تولید کارخانه کرپ ناز کرمانشاه اختصاص داده شد که دارای ۶ ماه تنفس بازپرداخت بود.

به این ترتیب آزادسازی ماشین آلات صنعتی کارخانه نساجی کرپ ناز و احیای این کارخانه تولیدی و جذب نیروی کار در آن بعنوان یکی از دستاوردهای سفر دولت خدمتگزار سیزدهم به مردم کرمانشاه باعث رونق باردیگر تولید و اشتغال در این استان شد و یکی از کارخانه های مهم نساجی کشور در زمینه تولید روسری، چادرمشکی و پوشاک زنان به دوران اوج خود بازگشت.

کرمانشاه طی سالهای اخیر از بسیاری مشکلات اجتماعی و اقتصادی رنج دیده که شاید عمده ترین آنها در ارتباط با بیکاری و نبودن شغل در این استان بوده است. خوشبختانه در طول ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم و با پیگیری ها و اقدامات شبانه روزی، آمار بیکاری در کرمانشاه به کمترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید که یک رکورد جدید به حساب می آید.

به گواه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کرمانشاه از ۱۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ بهبود یافت که یک ارتقای ۲.۶ درصدی محسوب می شود؛ در حالیکه طی سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ بیکارترین استان کشور تلقی می شد و در بین آمارها نرخ بیکاری ۱۷.۶ درصد را ثبت کرده بود. امروز دیگر کرمانشاه بیکارترین استان کشور نیست و در رتبه دوم قرار گرفته است.

بی تردید راه اندازی و احیای کارخانه های خاموش و تعطیل، کمک بزرگی به پیشگیری از خروج ارز از کشور و اقتصاد خانوارها می کند چونکه با رفع نیاز بازارهای داخلی، بستر اشتغال و توسعه و آبادانی در شهرها و استان ها فراهم می شود.

به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، کارشناسان معتقدند که صنعت نساجی در ایران نه تنها زیان ندارد بلکه سودآور، ارز آور و اشتغالزاست، کافی است جلوی واردات بی رویه به کشور گرفته شود؛ واردات بی رویه ای که روزگاری طاقت «طاقه های کرپ ناز» را طاق کرده بود.




1403/03/15
12:46:22
5.0 / 5
211
تگهای خبر: تولید , سازمان , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن