افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده حذف می شود

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده حذف می شود

تاکسی مدرن: یک ایراد دیگر هم عمدتا به یک درصد مالیات ارزش افزوده معترض بودند که به احتمال زیاد حالا ما در دولت داریم بررسی می نماییم به احتمال زیاد ممکنست آن یک درصد ارزش افزوده را دولت از لایحه حذف کن


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از صداوسیما، برنامه صف اول ۲۴ آذر شبکه خبر میزبان آقای داوود منظور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه بود که درباره ی سیاست ها و راهبردها و تصمیم هایی که می تواند در حوزه پیشرفت کشور مؤثر واقع شود صحبت کردند، در زیر این گفت و گو را می خوانید.
سوال: یکی دو ماه دیگر عملاً بودجه سال هزار و چهارصد و دو تمام می شود ابتدا بفرمائید ارزیابی شما از بودجه سال جاری چیست تا بعد بپردازیم به بودجه سال آینده؟
منظور: در عملکرد بودجه هزار و چهارصد و دو شاهد تلاش گسترده همه عزیزانی هستیم که باید اولاً منابع درآمدی دولت را محقق می کردند ما پیش از اینکه هزینه نماییم نیاز داریم به تحقق منابع.
منابع اصلی دولت هم استحضار دارید بخش اصلی اش درآمدها است که این درآمدها مؤلفه هایی دارد همچون درآمدهای مالیاتی، سود سهام شرکت های دولتی، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از حقوق مالکانه دولت در معادن در بخش ارتباطات، فروش کالا و خدمات دولتی تامین می شود، خوب این ها منابع اصلی است که درآمدهای دولت را تشکیل می دهد.
سوال: و البته درآمد حاصل از فروش نفت و گاز و میعانات؟
منظور: خوب این قسمت که ما می گوئیم درآمد مدلول واقعی درآمد است و به صورتی درآمد پایدار می باشد یعنی برمی گردد به ظرفیتهای واقعی حاصل از فعالیتهای دولت در تامین منابع مالی. البته در بخش دوم ما در منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای را داریم ما این را بهش درآمد نمی گوییم.
می گوئیم منابع حاصل از واگذاری دارایی ها، که عمدتا شامل منابع نفت و گاز است و واگذاری سهام شرکت های دولتی، یک قسمت دیگر هم داریم، تامین مالی بوسیله ایجاد بدهی یعنی به عبارت دیگر انتشار اوراق خزانه و یا اوراق بدهی دولت اوراق مالی اسلامی و همین طور فروش اموال و دارایی های دولت. همه ارکان دولت باید به صورتی درآمدزایی کنند
منظور: خوب این سه گروه را که ما کنار همدیگر می گذاریم مطمئن ترین قسمتش و بهترین قسمتش یا به تعبیر دیگر آن چه که می تواند پایداری دولت را و منابع دولت تضمین کند همان گروه اول است؛ و گروه سوم از روی ناچاری است یعنی اگر ما ناچار نباشیم اوراق بدهی نباید منتشر نماییم البته کار بدی هم نیست ما ممکنست امسال انتشار اوراق بدهیم بر این که قسمتی از طرح های تملک یا طرح های عمرانی مان را سریع تر به نتیجه برسانیم در سالهای آینده آنرا بازپرداخت نماییم.
اما ترجیح این است که ما دولت را با گروه اول منابعمان تامین نماییم.
امسال ما شاهد این هستیم که همه ارکان دولت باید به صورتی درآمدزایی کنند. سازمان مالیاتی، گمرک، ارتباطات بخش معدنی ما، اداراتی که فروش خدمات داشته اند، بخش نفت و گاز ما هم تلاش کردند؛ و ما شاهد این هستیم که میزان رشد منابع دولت امسال رشد قابل توجهی است اجازه بفرمائید بطور دقیق عرض کنم چهل و یک درصد رشد در هشت ماهه اول امسال نسبت به هشت ماهه اول سال قبل رشد درآمد داشتیم و این خوب طبیعتاً کار دشواری است ما اگه بخواهیم مقایسه نماییم با سالهای گذشته بطورمثال در سال نود و هشت رشد منابع دولت بوده دوازده درصد.
سوال: مالیات منظور شما است یا همه مجموعه؟
منظور: کل منابع دولت.
سوال: خوب، چون کشور الان خصوصاً دولت سیزدهم وارث یک تورم لجام گسیخته هم بوده چه مقدار حاصل از تورمی است که حالا به ارث رسیده؟
منظور: از سال نود و هفت به این طرف همیشه تورم بالا را تجربه کردیم بدین سبب سال ها را اگر مقایسه نماییم نود و هفت نود و نودوهشت تا الان این ها حدودا به لحاظ تورم یک جنس هستند؛ پس من اگر به خود درآمدها فقط این گروه اول از منابع دولت بخواهم اشاره کنم ببینید سال نود و هشت رشد درآمدهای ما هجده درصد بوده روی کل منابع بحث نمی کند فقط درآمدها هجده درصد بوده.
در سال نود و نه بیست و نه درصد بوده، در چهارصد و یک چهل درصد است. امسال پنجاه درصد شده بخش درآمدی ما.
این نشان داده است که بالاخره مجموعه ارکان دولت که باید تولید درآمد کنند دارند تلاش می کنند و من جا داردهمین جا از همه همکارانم در دولت همه عزیزان مان تشکر ویژه ای کنم، چون اگر این درآمد محقق نشود طبیعتاً ما آن طرف هزینه هایمان را نمی توانیم انجام بدهیم.
این نکته اول، حالا برخی ممکنست بگویند که خوب این رشد پنجاه درصدی در درآمدها و یا چهل و یک درصدی در کل منابع نسبت به کل بودجه مصوب چه وضعیتی داشته؟ ما حدود هفتاد و سه درصد از کل بودجه مصوب را توانستیم محقق نماییم.
پس این یک معماست چطور است که ما بیشترین رشد را نسبت به سالهای گذشته داریم، اما درصد تحقق ما فقط هفتاد و سه درصد در مجموع است من یک نمونه هایی را عرض می کنم بطورمثال درآمد گمرکی ما امسال آن چه که تحقق پیدا کرده و یا پیش بینی می نماییم تا آخر سال تحقق پیدا می کند هفتاد و پنج هزار میلیارد تومان است از صد و چهل و پنج هزار میلیارد تومانی که در بودجه پیش بینی شده.
سوال: این یعنی آن رقمی که در بودجه پیش بینی شده بسیار دست نیافتنی است؟
منظور: بله دست نیافتنی، ما این نگرانی را امسال داشتیم و تلاش می نماییم در بودجه سال بعد دیگر این اتفاق نیفتد.
ببینید در بخش نفت پانصد و نوزده هزار میلیارد تومان پیش بینی شده باید امسال درآمد داشته باشیم در بودجه آن چه که اتفاق می افتد تا پایین سال طبق برآورد ما حدود سیصد و سی تاست فاصله زیاداست.
یعنی چی؟ یعنی درآمدهای نفتی پیش برآوردی دارد مثال عرض می کنم نفت را ما هشتاد و پنج دلار دیدیم هر بشکه خوب هشتادو پنج دلار تحقق پیدا نکرده امسال خیلی بیش برآوردی است.
یعنی همان سال قبل هم اگر شما مراجعه می کردید به پیش بینی های مراکز بین المللی انرژی بطور قطع این عدد را بسیار بالا ارزیابی می کردند.
یا بطورمثال فرض کنید حجم صادرات، باید حجم صادرات و قیمت ارز را بگونه ای پیش بینی نماییم که این اتفاق تکرار نشود یا نمونه دیگر من خدمتتان عرض کنم.
فروش اموال دولتی صد و بیست و نه هزار میلیارد تومان است از آغاز امسال تا الان همه تلاش کردند ما هیئت عالی مولدسازی داریم، مجوز خاص داریم ما پیش بینی مان این است که تا آخر سال حداکثر بیست هزار میلیارد تومان تحقق داریم یعنی بیست همت این خیلی فاصله دارد، همین طور در واگذار جاری شرکت های دولتی ما در واگذاری شرکت های دولتی تا آخر سال به سی همت می رسیم در بودجه پیش بینی شده صد و شش همت.
پس ببینید این بیش برآوردی ها موجب می شود ما نتوانیم باوجود همه تلاش هایی که همکاران عزیزمان می کنند در دولت به آن ارقام پیش بینی شده مصوب دست یابیم هرچند که نگاه می نماییم می بینیم پنجاه درصد نسبت به سال قبل بهبود داریم در درآمدها. چهل و یک درصد در کل منابع این اتفاق نسبت به همه سالهای قبل و نسبت به کل دهه نود بمراتب بالاتر است.
سوال: چه نماییم که واقع بینانه شود؟ منظور: من این را باید حتما خدمت شما توضیح مبسوطی بدهم خیلی نکته مهمی را سوال فرمودید من یک جمله دیگر به عرایض قبلی ام اضافه کنم بعد به این پرسش شما برگردم. ما امسال رشد منابعی که برای طرح های عمرانی دولت اختصاص دادیم نسبت به سال قبل قابل توجه است.
یعنی ما رشد منابع مان تا الان نسبت به سال قبل پنجاه و شش درصد است، این پنجاه و شش درصد سبب شده که ما تعداد زیادی از طرح هایمان امسال به بهره برداری برسد و امیدوار هستیم که تا پایان امسال و در سال آینده ما برنامه ریزی کردیم بیش از نهصد طرح را بتوانیم به بهره برداری برسانیم امروز ما توفیق داشتیم در محضر آقای رییس جمهور از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بازدید کردیم و کارهایی که دارند انجام می دهند و گزارش هایی که ارائه شد. افزایش منابع طرح های عمرانی دولت نسبت به سال قبل قابل توجه است
منظور: خوب در آنجا فرمودند سیصد و پنجاه طرح بزرگ ملی درحال اجراست و بسیاری از این ها در آستانه نهایی شدن و بهره برداری است و سردار سلامی فرمودند که اگر ما هر هفته یک طرح بهره برداری نماییم هفت سال فقط بهره برداری باید نماییم.
خوب این ها حاصل تمام این تلاش هایی است که ما در بخش تامین اعتبارات داریم انجام می دهیم عزیزان ما دارند تلاش می کنند و کشور، کشوری است که الان همه شده کارگاه سازندگی.
منظور: تمام طرح های ما الان دارد با سرعت پیشرفت می کند ما تا پایان امسال فکر می نماییم حدود سیصد هزار میلیارد تومان را اختصاص خواهیم داد بدین سبب در عرصه جاری هم همچنین است الان هزینه های جاری مان امسال تا امروز در هشت ماهه چهل و سه درصد رشد کرده است نسبت به دوره مشابه سال قبل حالا شما این رشد را مقایسه کنید بطورمثال در کل سال نود و هشت بیست و سه درصد رشد ما داشتیم در سال نود و نه در کل سال سی و دو درصد رشد داشتیم این رشد هزینه ها یعنی چی؟ دولت به بخش های سلامت، آموزش پرورش و قضائی اعتبار بیشتری مختص کرده است
منظور: دولت دارد منابع بهتری را برای مردم هزینه می کند در بخش سلامت، در بخش آموزش و آموزش پرورش، در آموزش عالی و در بخش قضائی تمام خدماتی که حاکمیت دارد عرضه می کند هر چقدر ما این رشد را بتوانیم بالا ببریم مدلول اش این است که بتوانیم خدمات شایسته تری بدهیم.
در بخش عمرانی هر چقدر بتوانیم بیشتر رشد بدهیم می توانیم زیرساخت های بیشتری به بهره برداری برسانیم این نکته دیگری بود که من خواستم تاکید کنم، اما برگردیم به فرمایش جناب عالی، ببینید آقای دکتر برخی سوال می کنند چه نماییم که ارقام بودجه ای ما چه در بخش هزینه ها چه در بخش درآمدها واقعی تر بشود.
تدبیر خیلی خوبی را خود مجلس محترم کردند سال قبل قانون بسیار خوبی تصویب کردند، آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را در موضوع بودجه آمدند اصلاح کردند در این آیین نامه داخلی فرمودند که ما بودجه را بیاییم در دو مرحله تصویب نماییم و دولت در دو مرحله لایحه بدهد. بودجه هفتم واقع بینانه تدوین شده است
منظور: بخش اول لایحه دولت احکام و تبصره های مورد نیاز است احکامی که دولت نیاز دارد و به اضافه پیش بینی منابع، بخش دوم می شود پیش بینی مصارف و اعتبارات دستگاه ها. خیلی تدبیر درستی است یعنی مجلس به این جمع بندی رسیده به جهت اینکه ما بیش برآوردی نداشته باشیم اصلاً فارغ از این که چقدر هزینه دوست داریم انجام بدهیم ببینیم چه قدر منابع می توانیم تجهیز نماییم و این گام بسیار بزرگ و مهمی هست به طرف اصلاح ساختار بودجه این دغدغه ای که مقام معظم رهبری همیشه داشتند در سالهای گذشته و تاکید فرموند روی اصلاح ساختار بودجه یکی از مؤلفه هایش همین است یعنی ما در تنظیم بودجه واقع گرایانه رفتار نماییم، اول منابع را ببینم اصلاً کاری نداریم چه مصارفی می خواهیم انجام بدهیم.
ببینیم چه منابعی را می توانیم تجهیز نماییم اگر ما حداکثر تلاشمان را نماییم چه قدر می توانیم نفت صادر نماییم چه قدر می توانیم در بخش معادن درآمد فراهم نماییم چقدر می توانیم در گمرکات درآمد تجهیز نماییم در مالیات و الی آخر. منابع دولت نسبت به سال قبل حدوداً ۱۸.۲ دهم درصد رشد کرده است
منظور: خوب امسال این رویکرد حتما کمک می نماید به اصلاح رویه های سالهای گذشته قسمت دوم هم طبیعتاً پس از این قسمت اول اصلاح می شود قسمت دوم در مصارف، حالا می گوئیم با این منابعی که داریم چه مصارفی را در اولویت انجام بدهید. اصلاً بودجه یعنی نظام اولویت گذاری، بطور قطع نیازهای ما و جامعه و مطالباتی که داریم این قدر زیاد است که حتما باید اولویت گذاری نماییم ما همه خواسته هایمان را نمی توانیم محقق نماییم پس در قسمت دوم ما پیشنهاد خودمان را خواهیم داد ان شاءالله نمایندگان هم نظر می دهند و با هم به توافقی می رسیم و می شود میثاق ما و مجلس برای سال آینده در موضوع هزینه ها.
حالا در موضوع هزینه ها باید ما همه ارکان هزینه را ببینم یعنی ما باید حتما بازنشستگان را ببینم، ما باید منافع فرهنگیان را حقوق و دستمزد فرهنگیان، کارکنان کادر سلامت و بهداشت را، نظامیان را و همه آحاد کارکنان دولت را در نظر بگیریم. ضمن این که خوب طبیعتاً هزینه های عمرانی و زیرساختی و … را هم در آن مرحله وارد خواهیم شد.
ما در مرحله اولی که لایحه را به مجلس دادیم آنگونه که خودشان تکلیف کرده بودند اصلاً متعرض هزینه ها نشدیم فقط رفتیم منابع را دیدیم، اما منابع را به چه صورت دیدیم رشد منابع ما نسبت به مصوب سال قبل حدوداً ۱۸.۲ دهم درصد است. یعنی پارسال بدو هزار و هشتاد و دو هزار میلیارد تومان بود امسال شده دو هزار و چهارصد و شصت و هشت هزار میلیارد تومان بدین سبب رشد ۱۸.۲ دهم درصد است. این یکی از رشدهای معقولی است که ما در سالهای گذشته هم در دهه نود هم نگاه نماییم رشدها همین جوری بوده به طور معمول رشدها بین پانزده تا بیست و پنج درصد بوده در بودجه عمومی، اما یک نکته مهم اینجا وجود دارد آیا این بودجه انقباضی است؟
خیر، چرا شما می فرمایید هجده درصد که خیلی رشد پایینی است به دو دلیل من می گویم این بودجه انقباضی نیست.
سوال: البته بسیاری معتقد هستند این بودجه بودجه انقباضی است؟
منظور: حالا همین را می خواهم تبیین کنم، ببینید بودجه انقباضی نیست به دو دلیل؛ دلیل اول این است که ما باید رشد را باید نسبت به عملکرد ببینیم نه نسبت به مصوب، من عرض کردم ما برآورد کردیم تا هشت ماه را گرفتیم تا آخر سال هم دقیق آمدیم ریز به ریز این ها را بررسی کردیم از این دو هزار و هشتاد و دو هزار میلیارد تومانی که ما امسال در منابع عمومی داریم می توانیم هزار و ششصد هزار میلیارد تومانش را محقق نماییم یعنی پس ما یک عدم تحقق حدود بیست و سه درصدی داریم بیست و سه درصد ما عدم تحقق امسال داریم اگر ما مبنا را بگذاریم این تحقق امسال یعنی هزار و ششصد و این را مقایسه نماییم با آن دو هزار و چهارصد و شصت و هشتی که داریم اینجا رشد می شود پنجاه درصد و ما مطمئنیم با این دقتی که در پیش بینی ارقام بودجه کردیم این دو هزار و چهارصد و شصت و هشت تایی که ما پیش بینی کردیم به سرنوشت بودجه امسال، سال یک هزار و چهارصد و دو گرفتار نخواهد شد.
سوال: پس چرا مجلسی هااین را رد کردند؟
منظور: ببینید چند تا ابهام برای مجلسی ها به نظر من وجود داشت می خواهم این را عرض کنم به اذعان تمام کارشناسان، کارشناسانی که مالی و اقتصادی هستند این لایحه بودجه هزار و چهارصد و سه یکی از فنی ترین، دقیق ترین و واقعی ترین بودجه هایی است که دولت ها ارائه کردند و در عرصه احکام شما نگاه کنید ما تعداد احکامی که دادیم نسبت به احکام همین هزار و چهارصد و دو حدود یک سوم شده یعنی ما احکام زائد را و غیر ضروری را، چون در برنامه آوردیم در جای دیگر نیاوردیم در بحث ارقام هم ما دقیق آمدیم تمام محاسبات را انجام دادیم مفروضات مان را خدمت نمایندگان هم توی جدول دادیم. هم متعاقباً در کمیسیون تلفیق ما رفتیم تمام این ها را ریز به ریز توضیح دادیم گزارش محاسبات خودمان را پیوستش را دادیم که عزیزان اگر نکته ای دارند سوال کنند ما چگونه به این عددها رسیدیم چرا ما آمدیم در بودجه سال آینده درآمد حاصل از نفت و گاز را از ششصد و سه تایی که امسال هست به پانصد و هشتاد و دو همت کاهش دادیم. بودجه هزار و چهارصد و سه از فنی ترین، دقیق ترین و واقعی ترین بودجه هایی است که دولت ها ارائه کردند
منظور: این روال نبود همیشه یک عددی می آمدند به بودجه سال قبل اضافه می کردند این می شد بودجه سال بعد ما اینکار را نکردیم ما آمدیم یک تجزیه تحلیل دقیقی کردیم و دیدیم امسال با عنایت به این عدم حقوقی که ما در نفت داریم و من خدمت شما عرض کردم که ما در نفت از پانصد و نوزده تا سیصد حدوداً سی تا را محقق می نماییم در سال بعد آمدیم هدف گذاری مان را کردیم پانصد و هشتاد و دو تا البته این عدد مستند است گفتیم یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار بشکه نفت و میعانات صادر می نماییم. قیمت هفتاد و یک دلار و نرخ ارز را هم گذاشتیم بیست و هشت هزار و پانصد تومان یعنی نخواستیم بوسیله بالا بردن نرخ ارز برای خودمان درآمد ایجاد نماییم این نرخ ارز دولت عمدتا بابت چی است بابت این که ما این درآمد نفتی را بعداً می خواهیم کالای اساسی وارد نماییم این کالای اساسی یعنی خوراک مردم، یعنی دانه های روغنی، یعنی گندم، یعنی برنج، یعنی ذرت پس بدین سبب یا خوراکی هایی است که مستقیم مردم استفاده می نمایند یا این ها می رود بوسیله خوراک دام و طیور تبدیل به گوشت و مرغ خواهد شد.
سوال: شاید برای زمانی که بودجه ارائه می شود کارشناسان بپرسند این است که آیا کسری بودجه دارد یا ندارد بودجه شما امسال داشت؟
منظور: ما کسری بودجه را تفاوت بین درآمدها و هزینه ها می دانیم یعنی تفاوت بین هزینه های دولت و مجموعه منابع دولت می شود. ما هزینه های دولت و مخارج را که طبق آن چه که خود مجلس محترم تکلیف کرده که ارائه نکردیم.
پس بدین سبب اصلاً نه می توانیم در مورد کسری صحبت نماییم این موضوعیت ندارد ما باید ببینیم هزینه ها را به چه صورت خواهیم دید، اما نکته مهم این است که ما تراز عملیاتی مان را دادیم به مجلس، طبق آن چه که از ما خواستند تراز عملیاتی یعنی تفاوت بین هزینه های جاری و درآمدهای دولت.
ما تلاشمان این بود در لایحه ای که دادیم تراز عملیاتی را به شدت بهبود بدهیم الان استحضار دارید تراز عملیاتی امسال ما در بودجه مصوب منهای چهارصد و پنجاه هزار میلیارد تومان است. ما این را در بودجه سال بعد با عنایت به برآوردهایی که کردیم حدوداً منهای سیصد همت دیدیم یعنی یک کاهش یک سوم این اقدام و گام بسیار مهمی به طرف باز اصلاح ساختار بودجه است.
یعنی یکی از نا ترازی های اصلی بودجه بالا بودن و منفی بودن تراز عملیاتی هست ما این را تلاش کردیم برطرف نماییم پس بدین سبب ما ضمن این که منابع درآمدی مان را لایحه دادیم هزینه ها را هم هرچند ندادیم سقف هزینه هایمان را ما بگونه ای تنظیم کردیم که سقف هزینه های ما به تراز منهای سیصد تبدیل گردد. دولت سال آینده دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان اوراق قرضه منتشر می کند منظور: نکته دیگری که وجود دارد آیا ما کسری بودجه داریم یا نداریم؟ در ادبیات اقتصادی هر چه که به عنوان اوراق بدهی منتشر می شود این یعنی کسری بودجه بله ما در بودجه سال بعد اوراق بدهی پیش بینی کردیم میزان اوراق بدهی ما حدود دویست و پنجاه همت است، دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان است البته ما این را پیش بینی کردیم برای بازپرداخت و استمهال اوراقی که در سالهای گذشته انتشار پیدا کرده یعنی ما از این اوراق سال آینده درآمد خالص برای دولت نخواهیم داشت و این ها عمدتا صرف بازپرداخت سالهای قبل می شود و این چیزی است که جاری بوده یعنی الان اگر ملاحظه بفرمائید انتشار اوراق در سال هزار و چهارصد، دویست و هفتاد و چهار همت بوده در سال هزار و چهارصد و یک دویست و شصت و هشت همت بوده بدین سبب ما امسال که دویست و پنجاه همت دیدیم دویست و پنجاه و خرده ای همت دیدیم این عملاً وفق روال سالهای گذشته است و برای بازپرداخت اوراق بدهی سالهای گذشته این رامی توانیم به لحاظ تعبیر درست اقتصادی بگوییم میزان کسری بودجه است. بودجه سال آینده بااطمینان بالای نود هشت درصد تحقق پیدا می کند
منظور: اما سوال این است ما کسری بودجه آشکار داریم یک کسری بودجه پنهان داریم کسری بودجه پنهان یعنی همین پیش برآوردی ها، کسری بودجه آشکار همان اوراق است که ما پیش بینی می نماییم می خواهیم این را عرض نماییم ما در این لایحه که پیشنهاد کردیم بطور قطع کسری بودجه پنهانی را نگذاشتیم یعنی تلاش کردیم ارقام درآمدهایمان را مطمئن باشیم که با اطمینان بالای نود و هفت نود و هشت درصد تحقق پیدا کند البته حالا این ها پیش بینی است ممکن سال آینده اتفاقاتی بیفتد ما بیش از این ها محقق نماییم کمتر از این ها محقق نماییم ولی ما الان با مفروضات واقعی تلاش کردیم که اطمینان پیدا نماییم و با یک ضریب اطمینان بالایی درآمدها را دقیق پیش بینی نماییم از این جهت من می خواهم دقیق پیش بینی کنم، ما کسری بودجه مان که آشکار است به میزان اوراق منتشرشده خواهد بود، اما کسری بودجه پنهان در بودجه نگذاشتیم، اما این که تعدادی از نمایندگان عزیز سوال می کردند که شما کسری بودجه دارید ذهنشان این است که ما یک سری تکالیف زیاد برای دولت در برنامه هفتم مصوب کردیم دولت اگر بخواهد آنها را انجام بدهد با این منابع نمی تواند. افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه دیده شده است
منظور: برداشتم از فرمایش های عزیزانمان این بود من اینجا می خواهم این توضیح را عرض کنم ببینید دو تا مسئله اینجا توجه کنید یکی این که خوب نمایندگان عزیز مصوباتی داشته اند و ما هم در مجلس بودیم توضیح دادیم حالا با وجود این که دولت موافق نبوده تصویب شده.
اما این ها الان باید برود در شورای نگهبان در مجمع تشخیص، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص این ها باید تأیید بشود آنهایی که مورد اختلاف ما و مجلس است که کم هم نیست این ها الان در شورای نگهبان درحال رسیدگی است اصلاً ممکنست این ها به قانون تبدیل نشود پس این که ما الان انتظار داشته باشیم در دولت در لایحه خودش بیاید این ها را هم را در درآمدهایش ببیند در هزینه هایش و در تراز عملیاتی این انتظار انتظار درستی به نظر نمی رسد.
ما آن هایی که متقن بود یعنی بین ما و مجلس مشترک بود و ما پذیرفته بودیم این ها را آوردیم بطورمثال در مورد حقوق بازنشستگان ببینید ما خودمان هم اعتقاد داریم حتما باید به بازنشستگان توجه بیشتری نماییم و معیشت بازنشستگان برای ما بسیار مهم است؛ پس ما در پیشنهادی که در لایحه دادیم ملاحظه بفرمائید. دولت خودرا مکلف با اجرای قانون می داند
منظور: ضریب رشد شاغلان را هجده درصد و بازنشستگان را بیست درصد پیشنهاد کردیم یعنی دو درصد بالاتر که به تدریج در طول سالهای برنامه این ها را بهم نزدیک نماییم. اما این که حالا چیزی که نمایندگان عزیز خواسته اند عیناً همان را ما آورده باشیم خیر آنرا نیاوردیم ما تلاش می نماییم که هر آن چه که شورای نگهبان تصویب کند حتما ما در مرحله بعدی که می خواهیم بودجه کشور هزینه ای راتقدیم نماییم تو این سقف منابعی که الان تصویب می شود ما با جابجایی حتما آنها را محقق خواهیم کرد.
ما مکلف هستیم به اجرای قانون هر آن چه که قانونگذار در نهایت به ما ابلاغ کند ما مکلفیم ولی ببینید این درآمدهایی که ما الان پیشنهاد کردیم عرض کردم سقف درآمدهای قابل تحقق است این نکته مهم ماست و این سقف را ما نباید بالاتر یا بگونه ای افزایش بدهیم که گرفتار بیش برآوردی بشویم.
سوال: یک بحثی که در لایحه بودجه است این است که بالاخره مردم در قشرهای مختلف به آن واکنش نشان می دهند و انتظاراتی دارند بطورمثال برای خرید تضمینی گندم، چون تعدادی از نماینده ها با گندمکاران با کشاورزان در ارتباطند آنها این انتظار را دارند شما پیش بینی کردید؟
منظور: آن چه در قانون تصویب شده قیمت تضمینی گندم است و بدین سبب ما مقید به قیمت تضمینی گندم هستیم تفاوت است بین قیمت تضمینی و خرید تضمینی. دولت قانون خرید تضمینی و قیمت تضمینی را اجرا می کند منظور: خرید تضمینی یعنی این که هر آن چه که تولید شد دولت باید خریداری کند قیمت تضمینی یعنی دولت قیمت را تضمین می نماید. فرایندهایی را تعریف می کند که با این قیمت کشاورز عزیز ما بتواند محصولش را بفروشد ما الان برای سال آینده داریم تدبیر می نماییم چرا دولت باید شخصاً و رأساً خودش تمام گندم را خریداری کند، انبارداری کند، سیلو داری کند و بعد این ها رادر اختیار مصرف کنندگان قرار بدهد مصرف کنندگان ما دو گروه هستند یک مردم هستند که ما به آنها نان باید بدهیم این حتما بر عهده دولت می باشد یعنی دولت باید به اندازه ای که نیاز است به جهت اینکه نان مردم را تامین کند خرید تضمینی انجام بدهد؛ و ما این را با افتخار انجام می دهیم یک قسمتش مصارف صنعتی نان و آرد و نان و گندم است ما با وزارت جهاد کشاورزی داریم مذاکره می نماییم سال آینده قسمتی از خرید گندم را مصرف کنندگان صنعتی ما مکلف شوند با قیمت تضمینی که اعلام می شود رأساً خودشان خریداری کنند خودشان انبارداری کنند و هزینه های مربوط را خودشان پرداخت کنند. سوال: قیمت تضمینی چقدر است؟
منظور: مذاکراتی شده و یک کمیسیونی است در آنجا مذاکراتی شده اختلاف نظرهایی بوده، ولی هنوز این ابلاغ نشده باید مطابق قانون وزیر جهاد کشاورزی این را ابلاغ کند. پس من می خواهم این را عرض کنم ما حتما نان مردم را باید بصورت مطمئن با همین شرایط فعلی تامین نماییم دارو را یارانه دارو را در هدفمندی ما داریم، چون یکی از نکاتی که عنوان شد در مورد هدف مندی بود.
ما بطور قطع یارانه دارو را تامین خواهیم کرد عددی که پیش بینی کردیم حدود هشتاد هزار میلیارد تومان هست برای یارانه دارو که این را تامین خواهیم کرد مسئله مهم پرداخت کمک های یارانه نقدی کمک های معیشتی به کمیته امداد و مستمری بگیران کمیته امداد حضرت امام (ره)، سازمان بهزیستی است این ها را حتما دولت تامین می کند. سوال: یعنی دولت در لایحه بودجه حتما خودش را موظف می داند که این ها را تامین کند؟
منظور: باز عرض می کنم آن چه که ما در مورد هدفمندی اینجا ارائه کردیم فقط منابع هدفمندی است، اما مصارف هدفمندی که همین اقلام است که بعضاً هم نمایندگان عزیز سوال می پرسیدند این را در قسمت دوم ما باید تقدیم نماییم ولی ما در برآوردهای خودمان همین ها را دیدیم ما دولتی هستیم خادم مردم خصوصاً افراد ضعیف جامعه ما خودمان را مکلف می دانیم آنهایی که نیازمند هستند و باید یارانه به آنها پرداخت گردد یارانه هایشان را به خوبی بموقع و همین طور با رشد مناسب تامین نماییم.
همین امسال شما استحضار دارید ما چهل درصد رشد داریم در کمک معیشتی که پرداخت می نماییم به مستمری بگیران کمیته حضرت امام و سازمان بهزیستی.
رشد قابل توجهی ما داشتیم در یارانه های نقدی سال آینده هم همین رشد ادامه پیدا خواهد نمود کالابرگ را ما توسعه می دهیم برای مردم نیازمند برای کسانی که علاقه مند باشند با قیمت ثابت، کالا را خریداری کنند.
رویکرد دولت یک رویکرد عدالت محور است ما نگاهمان به طرف مردم خصوصاً پنج دهک اول جامعه است. دولت خودش را خدمتگزار این عزیزان می داند پس بدین سبب ما پیش بینی کردیم حتما این یارانه ها و این کمک هایی که باید انجام بشود از محل منابع هدفمندی تحقق پیدا کند.
سوال: چه قدر درآمدهای مالیاتی افزوده شده و از چه منابعی ما تامین می کنیم؟
منظور: تجربه درآمدهای مالیاتی ما این است که ما در کشور ظرفیتهای مالیاتی قابل توجهی خصوصاً در بحث فرار مالیاتی داشتیم که این ها مورد استفاده قرار نمی گرفت دولت از زمانی که کار خودش را آغاز کرد مسئله مالیات را به عنوان یکی از تکالیف جدی دنبال کرده و اگر ملاحظه بفرمائید میزان مالیات هایی که در سال هزار و سیصد و نود و نه کلاً صد و نود هزار میلیارد تومان بود پارسال به چهارصد و هفتاد و سه هزار میلیارد تومان و امسال هفتصد و چهل و هشت هزار میلیارد تومان رساندیم. این اتفاقی که افتاد نه قانون مالیاتی جدیدی وضع کردیم نه ضرایب را بالا بردیم نه معافیت ها را حذف کردیم یعنی با حفظ قوانین مالیاتی فعلی این تحولات صورت گرفت چرا؟ به خاطر این که دولت به سراغ پایگاه اطلاعاتی رفته است. سال آینده مالیات ها افزایش ندارد منظور: ما الان می دانیم که کی چه کسی چقدر تجارت می کند، چقدر ارزش تولیداتش، سودی که حاصل می کند است. این ها الان به خوبی دارد کنترل و پایش می شود این اطلاعات کمک می نماید به اشراف همکاران ما در سازمان مالیاتی، حدودا رشد مالیاتی ما در ضمن این چند سال قبل سالی پنجاه درصد بود برای سال آینده هم ما چهل و نه درصد چهل و نه اندی رشد دیدیم البته ما یک پیشنهاد دادیم به نمایندگان محترم یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده که این حدود پنجاه هزار میلیارد تومان برآورد می شود ما بازتاب هایی که گرفتیم نمایندگان عزیز موافق این یک درصد افزایش یعنی از ۹ درصد به ۱۰ درصد نیستند؛ پس ما حتما در اصلاحیه ای که به مجلس خواهیم داد و در نوبت بعدازظهر این یک درصد را حذف می نماییم و آن پنجاه هزار میلیارد تومانی هم که پیش بینی کرده بودیم از سرجمع از سرجمع منابع مان کاهش خواهیم داد و پس این رشدی که ما داریم الان پیش بینی می نماییم یک رشد بطورکامل منطبق با ظرفیت ها است یک رشد منطبق بر طرح اتفاقات و رخدادهای واقعی در سه سال قبل هست و ما اعتقاد داریم بدون این که فشار مالیاتی بخواهد وارد بشوند این قابل تحقق است. معافیت مالیاتی برای کارمندان بیشتر می شود منظور: ما معافیت مالیاتی را در این سالهای گذشته برای حقوق بگیران چه قدر افزایش دادیم برای سال بعد این را کردیم دوازده میلیون تومان خوب بخش بزرگی از درآمدها و خصوصاً حقوق بگیران کم درآمد ما این ها معاف از مالیات هستند ما معافیت مشاغل را هم همچنین دیدیم یعنی مشاغل خرد و ریز مشاغلی مثل سبزی فروش و لبنیاتی و نمی دانم آرایشگر و … این ها را معافیتشان را بالا بردیم. می گوییم درآمد خالص این ها پس از کل هزینه هایی که پرداخت می کنند درآمد خالص این ها تا هفتاد و پنج میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. پس بدین سبب ما حتما نگاهمان به طرف مردم عزیز خصوصاً کم درآمدها است مشاغل کوچک است، حقوق بگیران کم با رده های حقوقی پایین است. این ها عزیزان ما هستند ما تمام تلاشمان را می نماییم هم بتوانیم رشد حقوق این ها را بهتر ببینم هم معافیت هایشان را افزایش دهیم. سوال: یک پرسشی که مطرح است حداقل در عوام این است که یک کشوری که نفت خیز است مثل ایران چه ضرورتی دارد که بودجه خودش را مبتنی بر مالیات تامین کند؟
منظور: خوب البته این نگاه، در نگاه اول موجه به نظر می آید ولی ببینید به چند دلیل ما باید کشور را با مالیات اداره نماییم اول این که عملاً مالیات یعنی این بهایی که دولت بابت خدمات خودش از مردم دریافت می کند.
بابت خدمات قضائی، آموزش، آموزش عالی و همه خدماتی که دولت ارائه می کند امنیت ملی، امنیت عمومی همه کشورهای دنیا هم با مالیات اداره می گردند پس بدین سبب ما در ازای خدمات باید منابع لازم را از خدمات گیرنده دریافت نماییم حالا می فرمایید پس درآمدهای نفت و گاز چی می شود؟
ثروت ملی چه می شود؟ خوب ثروت ملی این ها باید اندوخته بشود برای آیندگان برای نسل های آینده نباید ما ثروت ملی را تبدیل نماییم به مصرف جاری تجربه کشورهای دیگر چگونه است نروژ چه کار می کنه؟
خوب این ها درآمدهای نفت و گازش رو می برند در یک صندوق ثروت ملی از این صندوق ثروت ملی سودی که این صندوق سالانه کسب می کند می آید صرف مردم می شود نه خود اصل سرمایه، اصل سرمایه باید صیانت شود اصلاً علت این که صندوق توسعه ملی در کشور ما راه افتاد همین بود یعنی ما نباید منابع نفت و گاز را امروز هزینه نماییم منابع نفت و گاز ثروت ملی است باید این ها تبدیل گردد به پول پر قدرت، ارزهای جهان، این ها باید نگهداری بشود این ها باید سرمایه گذاری بشود. صندوق ذخیره ملی با هدف حفظ سرمایه های کشور تأسیس شد منظور: منافع این ها یک سود سالانه ای خواهد بود و این سود سالانه باید برگردد صرف خود مردم شود بدین سان ما هم منابع را حفظ می نماییم هم منافعش نصیب خود مردم خواهد شد؛ پس ما در بحث نفت و گاز البته ما همچنان استحضار دارید آن چه که داریم به صندوق توسعه ملی می دهیم امسال حدود چهل و دو و نیم درصد از کل نفت می باشد باز داریم بخش بزرگش را می آوریم هزینه می نماییم.
یک قسمت می آید در دولت یک قسمت هم صرف خود هزینه های جاری و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز می شود.
چهارده و نیم درصد نفت و گاز، چهل و دو و نیم درصد صندوق توسعه ملی مابقی هم می آید در بودجه عمومی دولت ایده آل ما این است که بتوانیم در سالهای آینده کل درآمد نفت را عیناً صرف توسعه خود بخش نفت و گاز نماییم و بخش دیگرش را هم این را بتوانیم اندوخته نماییم که یک صندوق ثروت ملی قدرتمندی داشته باشیم.
سوال: یکی از مباحثی که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مطرح می کردند این بود که لایحه بودجه سال آینده و متناسب با برنامه هفتم پیشرفت کشور نیست چه مقدار شما تلاش کردید که این همسانی و همخوانی صورت بگیرد.
منظور: من اشاره کوتاهی کردم بیشتر توضیح می دهم من عرض کردم الان برنامه هفتم دو قسمت است یک قسمت آنی است که ما و مجلس با هم اتفاق نظر داریم و یک بخش دیگر این است که دولت درباره ی آن عملاً موضع دارد یعنی اعتقاد داریم ما نمی توانیم منابعی را تامین نماییم که آن برنامه اجرا بشود.
ببینید برنامه ششم چرا اجرا نشد؟ عملکرد برنامه ششم نگاه کنید کلاً در بهترین حالت می گویند سی درصد اجرا شده یعنی ما متأسفانه هفت سال گذشت از برنامه ششم سی درصد اجرا شده این همان نگاهی است که تفاوت نگاه ما و نمایندگان محترم مجلس است.
نمایندگان می گویند ما تصویب می نماییم هر چقدر توانستید بروید اجرا کنید ما اعتقاد داریم خیر قانون باید قابل اجرا باشد حتی یکی از موادی که نمایندگان تصویب کردند در آخرین موادی که آمده این هست می گویند این احکامی که ما اینجا تکلیف کردیم دولت به قدر توان مالی و پیش بینی و تحقق درآمدها اجرا نماید ولی آیا این استدلال درست است یعنی ما وقتی که قانونی را وضع می نماییم این قانون برای عده ای حقوق مکتسبه بوجود می آورد. دولت خودرا موظف به اجرای هر چه بیشتر مصوبات مجلس می داند
منظور: اگر ما آمدیم گفتیم که فلان قشر را باید شما چنین پرداختی بهش کنید این حق مکتسب است مگر ما می توانیم فردا بگوییم که خوب خود شما گفتید درآمدها اگر نبود آنرا پرداخت نکن.
بطور قطع قابل اجرا نیست بطور قطع به ما ایراد خواهد شد بطور قطع مراجع قضائی ضد دولت رأی خواهند داد و دولت را مجبور به اجرا خواهند کرد پس ببینید اختلاف ما با مجلس بر سر این است ما اعتقاد داریم قسمتی از مصوبات مجلس به لحاظ تامین مالی در سالهای آینده با ظرفیت کشور سازگار نیست؛ و ما این ها را به شورای نگهبان اعلام کردیم شورای محترم نگهبان هم الان دارند رسیدگی می کنند و ما تابع به هر صورت مصوبه نهایی خواهیم بود.
پس ما برنامه هفتم را دیدیم اتفاقاً تمام احکام ما را شما نگاه کنید در هر حکمی که در بودجه آوردیم گفتیم در اجرای ماده چه، در قانون برنامه تمام مواد ما منتسب است به برنامه تمام منابعی که ما دیدیم مستند است به مصوبات برنامه یکی از نکات بسیار مهم رابطه مالی ما و نفت می باشد رابطه مالی دولت و نفت خوب این رابطه مالی الان بر طبق قانون برنامه تغییر کرده و ما این تغییر را عیناً در لایحه بودجه آوردیم.
همین طور تغییر در ارتباط با صندوق توسعه ملی است صندوق توسعه ملی برایش ظرفیتهای جدیدی در قانون برنامه هفته پیش بینی شده که ما این عیناً این ها را در لایحه دیدیم و لحاظ کردیم پس بدین سبب لایحه ما بطورکامل برآمده از برنامه است و ما اتفاقاً در این لایه جدیدی خواهیم داشت در یک جدولی این تنازع را به نمایندگان اعلام خواهیم کرد یعنی این طور نیست ما برنامه را خود ما رفتیم مصوب کردیم بهش مقیدیم و حتما اجرا خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم بجای سی درصد برنامه ششم برنامه هفتمی که مصوب خواهد شد بیش از نود درصد را اجرا نماییم.
سوال: گرچه خیلی نمی توانیم الان راجع به مباحثی که در لایحه بودجه مصوب می شود صحبت نماییم چونکه شما یک رقمی در نظر گرفتید مجلس ممکن این رقم را تغییر بدهد شورای نگهبان و حتی ممکنست تا مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برود، میزان افزایش حقوق کارمندان که قشر بزرگی از جامعه را در بر می گیرند چه جوری تدبیر کردید در لایحه بودجه؟
منظور: سوال بسیار خوبی است ببینید ما الان پیش بینی مان این است که متوسط حقوق کارمندان شاغل دولت هجده درصد رشد می کند این متوسط که می گوئیم یعنی این که ممکنست کسانی که در رده درآمدهای بالا قرار دارند به عنوان مثال رشدشان بعداً پانزده درصد اعمال نماییم آن هایی که در سطوح پایین تر درآمد هستند را آنها را بیست و پنج درصد اعمال نماییم. پس ما متوسط هجده درصد پیش بینی کردیم برای بازنشستگان هم متوسط بیست درصد پیش بینی کردیم.
باز آنجا هم همچنین است یعنی برای کسانی که حقوق های بازنشستگی بالا می گیرند ممکنست رشد کمتر باشد ان هایی که هم بازنشستگی کمتر می گیرند رشد بالاتر است حالا ممکن بفرمائید این خود متوسط پایین است این متوسط هجده درصد و متوسط بیست درصد با عنایت به شرایط تورمی که امسال داشتیم این عدد پایینی است باید بیشتر رشد کند. افزایش حقوق تورمی به نفع کارمندان و بازنشستگان نیست و دولت مخالف این مورد است
منظور: من فکر می کنم که اگر یک نکته را ما بهش دقت کنیم خود عزیزان حقوق بگیر ما هم حتما اذعان می کنند و تأیید می کنند که ما اگر بیاییم منابع را یا مصارف مان را رشدی بدهیم که متوسل بشویم به روش های تورمی این به نفع مردم عزیز ما نیست.
یعنی اگر ما بیاییم این عدد را بیشتر رشد بدیم و برویم سراغ روش های تامین مالی تورمی که منجر به کسری بودجه منجر به اضافه برداشت از بانک ها، بالا رفتن پایه پولی و نقدینگی بشود. خوب این که کمکی نیست و این خدمتی نیست به مردم عزیزمان ولی ما با این عددی که دادیم مطمئنیم با این رشد که البته عرض کردیم رشد پلکانی و این بعداً شورای دستمزد تعیین می شود ما با این رشدی که دادیم بطور قطع ما مطمئن هستیم که دیگر آثار تورمی نخواهیم داشت. ما مکلفیم تا پایان برنامه پنج ساله برسیم به تورم تک رقمی یعنی باید این اتفاق بیفتد سال باید ما یک کاهش جدی در تورم داشته باشیم. مردم ما حتما ثبات اقتصادی و تورم پایین را به رشد مصنوعی و غیر واقعی حقوق و دستمزد ترجیح می دهند و بدین سبب ما خودمان را مکلف می دانیم با حفظ قیمت ها، با ثبات بازار کالاها، با ثبات بازار ارز آرامش به جامعه بدهیم.
بودجه ما پیام آرامش به جامعه می دهد عرض کردیم در عین حال یک بودجه ای است که کمک می نماید به رشد اقتصادی یعنی ما با رشد حدود پنجاه درصدی که نسبت به عملکرد امسال داریم در سال آینده کمک خواهیم کرد به اینکه اقتصاد بتواند به رشد هشت درصدی که در قانون برنامه تکلیف شده نزدیک شوند.
سوال: پرسش آخر این است با عنایت به این که مجلس شورای اسلامی کلیات این لایحه را نپذیرفته آیا شما عقب نشینی می کنید از موضوعات مربوط به واقع بینانه بودن آن چه که خودتان می فرمایید که در بودجه در نظر گرفتید و چه مطالبی را تغییر خواهید داد و کی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیدداد؟
منظور: چند تا نکته را نمایندگان عزیز تاکید داشتند که ما در ویرایش جدیدی انجام می دهیم و خدمتشان هفته آینده تقدیم خواهیم کرد طبق زمان بندی این را ما لحاظ خواهیم کرد نخستین ایرادی که عزیزان ما داشتند این بود که ما بسیاری از مفروضات برایمان شفاف نیست.
یعنی نمی دانیم که چگونه دولت منابع خودش را محاسبه کرده و چگونه مصارف را می خواهند در نوبت بعدی تنظیم کند ما این مفروضات را بصورت تفصیلی به آنها خواهیم داد و الان هم تمام جزییات را با یک تفاصیل دقیقی آماده کردیم تقدیم خواهیم کرد.
نگرانی دیگری که نمایندگان عزیز داشتند مربوط به بازنشستگان بود ما همان گونه که در صحن هم گفتیم خودمان مقید می دانیم نسبت به بازنشستگان در لایحه در نوبت قبل هم آورده بودیم حالا با عنایت به این بازخوردهایی که گرفتیم ما حتما تاکید خواهیم کرد که بتوانیم همسان سازی بازنشستگان را با یک شتاب بیشتری نسبت به آن چه که در نوبت قبل و در لایحه آورده بودیم انجام بدهیم و ایرادهای دیگری که نمایندگان عزیز گرفته بودند عمدتا ناظر به مصارف بود که ما اصلاً در عرصه مصارف هنوز ورودی نکردیم و این را در نوبت بعدازظهر انجام می دهیم.
یک ایراد دیگر هم عمدتا به یک درصد مالیات ارزش افزوده معترض بودند که به احتمال زیاد حالا ما در دولت داریم بررسی می نماییم به احتمال زیاد ممکنست آن یک درصد ارزش افزوده را دولت از لایحه حذف کند.
سوال: نکته آخری دارید بفرمائید؟
منظور:
دولت تلاش خواهد نمود تمام ظرفیت خودش را به کار بگیرد که معیشت مردم روز به روز بهتر بشود سفره مردم رنگین تر باشد و سال آینده یک سال با ثبات با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین و معیشت بهتر برای همه عزیزان باشیم.
سوال: رشد را چه قدر پیش بینی می کنید؟
منظور: ما مکلف هستیم به هشت درصد برسیم تلاش خودرا خواهیم کرد.


منبع:

1402/09/25
14:59:15
5.0 / 5
256
تگهای خبر: آموزش , تولید , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن