مدیرعامل شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك:

عمر مفید آسفالت در کشور بیشتر می شود

عمر مفید آسفالت در کشور بیشتر می شود

به گزارش تاکسی مدرن، مدیرعامل شرکت لابراتوار فنی و مکانیک خاک با تأکید بر اینکه افزایش عمر مفید آسفالت مطابق با استاندارد جهانی در برنامه است، اظهار داشت: با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت سرلوحه اقدامات فنی باشد.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، مجید کیانپور در پانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، اظهار داشت: رعایت قوانین و ضوابطی که در کشور توسط سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان استاندارد تدوین می شود، در صورتیکه رعایت شود می تواند تا ۸۰ درصد مشکلات موجود در راه های کشور را برطرف کند. هم اینک ارتباط مناسبی بین صنعت قیر و آسفالت و پژوهشگران برقرار شده است. همین طور تلاشی که برای بهسازی قیر و آسفالت در برنامه قرار گرفته است، راهکارهایی برای بهبود وضع موجود است.
وی اظهار داشت: در کشور حدود ۶ میلیون تن قیر تولید می شود که ۴ میلیون تن صادر می شود و ۲ میلیون تن نیز برای مصارف داخلی است. با عنایت به کیفیت بالای تولید قیر لازم است تا تمرکز بر روی تولید قیر باشد. با عنایت به اینکه قسمتی از قیرها وارداتی هستند لازم است تا قیرهای وارداتی که کاهش کیفیت دارند، با کیفیت شده و در انجام پروژه ها استفاده شوند. هم اینک عمر مفید آسفالت در کشور بین ۵ تا ۷ سال است که استاندارد دنیا بیش از ۱۰ سال است که باید تلاش نماییم تا به استاندارد جهانی برسیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همکاری شرکت لابراتوار فنی و مکانیک خاک با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل را، مناسب عنوان نمود و بر ضرورت بهره مندی از روش های نوین در نگهداری راه ها تصریح کرد و اظهار داشت: قراردادها باید ضمانت اجرا داشته باشند و این ضمانت ها همراه با تضمین کیفیت باشد. با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت سرلوحه اقدامات فنی باشد.
رونق پروژه های عمرانی با اختصاص ۵۰ میلیون تن قیر توسط بخش خصوصی
خیرالله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - نیز اظهار نمود: قیر اکنون جزو گران ترین مصالح پروژه های عمرانی است و در عین حال هر سال اختصاص قیر به سختی و با صرف مدت زمانی طولانی و در انتهای سال صورت می گیرد. به علت این روند نامناسب، همیشه تولیدکنندگان قیر در انجام پروژه های عمرانی کمک حال شرکت ساخت بوده و قیر را بموقع تحویل داده اند.
وی افزود: از تیرماه تاکنون، بخش خصوصی حدود ۵۰ میلیون تن قیر در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار داده است و این اقدام سبب شده تا پروژه های عمرانی رونق داشته باشند. قیمت قیر اکنون ۵ برابر قیمت بنزین است. بدین سبب قیر باارزش است و باید در مصرف قیر و روش اجرای پروژه ها و انتخاب نوع قیر، توجه لازم صورت گیرد. متاسفانه مجریان پروژه ها عمدتاً به این مورد توجه نمی کنند که لازم است در این مورد دقت بیشتری شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نظارت بر انجام عملیات آسفالت و نظارت بر روند مصرف قیر باید تقویت شود و باید آزمون ها در این مورد ارتقا یابد. نیازمند آن هستیم تا از مهندسان ناظر پروژه های عمرانی آزمونی گرفته شود و آن آزمون متناظر با نوع کار در محل باشد. بدین سبب پیشنهاد می شود تا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این مهم را در برنامه قرار بدهد.
نوسازی ماشین آلات راهداری در اولویت باشد
خادمی اضافه کرد: یکی از اشکالات موجود در کشور، فرسودگی ماشین آلات راهسازی است که هم هزینه راهسازی را افزایش داده و هم کیفیت اجرای پروژه ها را با مشکل مواجه کرده است که نیاز است تا نوسازی ماشین آلات راهسازی در برنامه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه عمر روسازی راه های کشور عمر پایینی است، اظهار داشت: انتظار داریم تا با روسازی راه ها حداقل بتوان ۱۰ سال از آن بهره برداری نمود. توجه به کیفیت، یکی از ضرورت های ملی کشور است و یکی از عواملی است که از خسارت های عمده جلوگیری می کند. بدین سبب باید نسبت به این مهم اهتمام بیشتری صورت گیرد.
مهم ترین موضوع در نگهداری و راه اندازی راه ها، تامین قیر است
همین طور امیرمحمود غفاری - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی - اظهار نمود: در نگهداری و راه اندازی راه ها، مهم ترین موضوع، تامین قیر است که پروژه های وزارتخانه طی چندسال گذشته بوسیله تهاتر تامین شده است. این مورد که قانون مصوب مجلس و کار وسیعی بود، امسال با چالش مواجه گردید اما در هیأت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شد.
وی افزود: بدیهی است اگر منابع نقدی بود و خرید قیر صورت می گرفت، بهتر بود. چونکه مطابق آمار، ما ۲۲۰ هزار کیلومتر و با احتساب راه های شوسه ۲۳۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که نگهداری آنها برمبنای استانداردهای ملی که سهل گیرانه تر از استانداردهای بین المللی است، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
بگفته غفاری، سال قبل مالی، ۲۵ هزار کیلومتر جاده از منبع قیر، روکش و بازسازی راه ها انجام شد و ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالت نیز از همین محل تامین شد و از منابع عمومی در این خصوص هزینه نشد. حداکثر اطمینان بخشی در سامانه مرتبط و مراحل کار وجود دارد، نظارت های قوی در هفت مرحله در سامانه مرتبط موجود است و بحث های نظارتی درحال توسعه است.



1402/08/10
14:52:28
5.0 / 5
305
تگهای خبر: استاندارد , بهسازی , تولید , جاده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن