توافق ۵ کشور برای توسعه کریدور دریایی شمال - جنوب کاهش زمان و هزینه با مسیر دریایی جایگزین

توافق ۵ کشور برای توسعه کریدور دریایی شمال - جنوب کاهش زمان و هزینه با مسیر دریایی جایگزین

به گزارش تاکسی مدرن، ایران و چهار کشور دیگر بر سر پیش نویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال-جنوب» توافق کردند؛ در مقایسه این گذرگاه با مسیر دریایی از راه کانال سوئز، مسافت بیشتر از نصف کاسته شده که هزینه حمل و نقل را کاهش خواهد داد.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در راه این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همینطور کشورهای حاشیه این راهگذر به حساب می آید می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
در عین حال بعضی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از راه ایران کالاهای خویش را حمل کنند. بهره مندی ایران از کریدورها همچون کریدور شمال -جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت می باشد.
در این خصوص کشتیرانی ایران به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی اعلام نمود روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و هند بر سر پیش نویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال-جنوب» که روسیه را به منطقه خلیج فارس متصل می کند، توافق کردند.
کریدور شمال- جنوب بعنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می شود. دولت قزاقستان گزارش داد که توسعه این کریدور تا سال ۲۰۲۷ ظرفیت تولید این کریدور را به ۱۰ میلیون تن در سال بالا می برد.
بیشتر بخوانید عزم جزم برای تکمیل کریدور شمال-جنوب کریدور شمال - جنوب از نظر اقتصادی توجیه پذیر است؟ این سند شامل بهبود زیرساخت ها و امکانات در مسیر، رفع موانع اداری و ایجاد شرایط مطلوب برای شرکتهای حمل و نقل است. کریدور کشتیرانی شمال-جنوب مسیری چندوجهی (ریلی، جاده ای و دریایی) از سن پترزبورگ به بندر بمبئی هند به طول ۷.۲ هزار کیلومتر است که از ایران می گذرد.
این کریدور یک مسیر جایگزین برای مسیر ناوبری دریایی در نظر گرفته می شود که اروپا، کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند را از راه کانال سوئز به هم متصل می کند و شامل سه مسیر ترانزیتی بین المللی شمال به جنوب از راه دریای خزر با استفاده از راه آهن و بنادر و دو راه زمینی غربی و شرقی است.
کاهش زمان هزینه در مقایسه با مسیر دریایی کانال سوئز
در مقایسه این گذرگاه با مسیر دریایی از راه کانال سوئز، مسافت بیشتر از نصف شده است که باعث کاهش زمان و هزینه حمل و نقل می شود.
شالوده کریدور حمل و نقل شمال به جنوب در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ میلادی (۲۲ شهریور ۱۳۷۹)، بر مبنای توافقنامه بین کشورهای روسیه، ایران و هند امضا شد؛ جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۵) به این قرارداد ملحق شد.
کشورهای بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه و اکراین هم بعدا به این توافقنامه کریدور بین المللی شمال - جنوب پیوستند. این پروژه مسیرهایی، چون اروپای شمالی و غربی، روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران و خلیج فارس را به یکدیگر متصل می کند.
روسیه و ایران به توسعه زیرساخت های این کریدور توجه زیادی دارند و در همین راستا، در ماه می گذشته، مسکو و تهران توافق نامه ای برای راه اندازی ۱۶۲ کیلومتر راه آهن بین بندر آستارا و شهر رشت امضا کردند که این خط ریلی در جهت تکمیل پروژه حمل و نقل استراتژیک شمال-جنوب به حساب می آید.



1402/07/16
09:12:21
5.0 / 5
255
تگهای خبر: ترانزیت , تولید , جاده , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن