مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران تشریح كرد

از ارائه خدمات به شهروندان بر روی سامانه های هوشمند تا تغییر رویکرد آن درشهرداری

از ارائه خدمات به شهروندان بر روی سامانه های هوشمند تا تغییر رویکرد آن درشهرداری

مدیرعامل سازمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ارائه گزارش عملکرد این سازمان به تشریح خدمات ارائه شده به شهروند بر روی سامانه های هوشمند و تغییر رویکرد حوزه فناوری محور به ارائه خدمات هوشمند پرداخت.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، محمد فرجود در هفتمین جلسه شورای شهر تهران در ارائه گزارشی از عملکرد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اظهار داشت: امروز در ارائه گزارش سازمان فاوای شهرداری تهران در چهار محور خدمات شهروندی در زمینه الکترونیک و هوشمندسازی، ایجاد زیرساختها در درون مجموعه شهرداری تهران، حکمرانی هوشمند و اثرات سامانه ها بر خدمات ارائه شده رویکردها را گزارش می دهم. این سازمان از سال ۴۷ تاسیس شده است و سال ۷۱ بعنوان سازمان کامپیوتری شهرداری تهران معرفی و از سال ۸۳ نیز نام این سازمان به نام سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گذاشته شد و در ادامه نیز در انتهای سال ۹۶ ماموریت حوزه شهر هوشمند به این سازمان واگذار و دبیرخانه شهر هوشمند تشکیل شد.
وی ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در بخش های مختلف کارهای گسترده ای دارد و سامانه های مختلفی را برای دسترسی شهروندان راه اندازی کرده است همچون این که ۲۵ میلیون تبادل داده ای در زمینه های سازمان داریم، ۱۲۰ هزار بازدید روزانه از پرتال های شهرداری تهران داریم، ۱۰ میلیون تصویر در روز پردازش می نماییم، اتوماسیون شهرداری تهران روزانه فقط ۶۰۰ هزار ارجاع دارد و یک میلیون تراکنش کارت بلیت و ۵۰۰۰ نفر ساعت ویدیو کنفرانس داریم. هم اکنون رویکرد ما در شهر از حوزه فناوری محور به ارائه خدمات هوشمند تغییر پیدا کرده است و تعداد سامانه هایی که در این سازمان وجود دارد قابل قیاس با خیلی از وزارتخانه ها نیست.
فرجود افزود: حدود ۱۰ سال پیش رویکرد حوزه فناوری به شکلی دیگر بود اما هم اینک این رویکرد به سمت کیفیت زندگی مردم سوق داده شده است. شهر هوشمند به موضوعات مختلف همچون محیط زیست، اداره بهتر شهر، حوزه حمل و نقل و... توجه ویژه ای دارد و همین طور برنامه تهران هوشمند از سال ۹۷ اجرائی و در دو فاز خواهد بود که فاز اول تا آخر سال ادامه خواهد داشت و فاز دوم که ۴ ساله است، ادامه خواهد داشت. همین طور هم اکنون طرح ها و پروژه هایی تعریف شده که ادامه دارد و هر سال پروژه جدیدی به پروژه قبلی اضافه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به این که بیش از ۱۸ هزار قرارداد مختلف در سامانه های این سازمان ثبت شده است، اظهار داشت: سامانه دسترسی به اطلاعات، سامانه املاک، توسعه داشبوردهای مدیریت شهری، تبادل داده ها و خدمات بین دستگاهها، خدمات شهروندی در زمینه حمل و نقل شهری، شفافیت، شهری گردشگری و... همچون خدماتی است که توسط سازمان ارائه می شود. با افزایش قیمت ارز ورود تجهیزات مورد نیاز سازمان فناوری با مشکلاتی به وجود آمده است. متاسفانه در سالهای اخیر ما نیز با کاهش بودجه روبرو بودیم و مشکلاتی را برای ما در این بخش به وجود آورده است.
وی به شیوه نوین وصول عوارض شهری و همین طور سامانه درآمد میدان مرکزی و سامانه مدیریت فضای سبز اشاره نمود و اضافه کرد: در کنار این سامانه ها، سامانه ردیابی ناوگان عمومی، سیستم پایش و اعلام حریق ساختمان و همین طور راه اندازی شبکه بیسیم دیجیتال صورت گرفته است.
فرجود افزود: دامنه کارهای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تا زمستان ۱۳۹۸ شامل بیش از ۶۴ هزار دستگاه، حدود ۲۰ هزار و ۹۰ شبکه، حدود ۱۷۵۰کیلومتر فیبر نوری، بیش از ۲۲ هزار ترمینال VOIP، بیش از ۱۷۰۰ سرور مجازی، بیش از ۷۰ هزار کاربر و حدود ۲۸۰۰ ساختمان متصل به شبکه ارتباطی است.
وی با اعلان اینکه نگاهی که نگاه فناوری به شهر را متفاوت می کند، رویکرد شهر هوشمند است، اضافه کرد: از گذشته در دوره های پیشین این مساله در شهرداری مطرح بود و ما هم کوشیدیم که این رویکرد را ادامه دهیم. شهر هوشمند تنها به ICT ختم نمی گردد و اثرات آن بر حوزه های مختلف همچون سلامت، امید به زندگی، اشتغال و... است. بیشترین نگاه در ۱۰ سال قبل به شهر هوشمند فناورانه بوده اما در حال حاضر نگاه بیشتر روی کیفیت زندگی شهروندان است. رویکرد شهر هوشمند بیشتر انسان محورانه شده تا فناورانه. شهر هوشمند شهری است که برمبنای داده مدیریت می شود و در ادامه موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد.
مدیرعامل سازمان فناوری شهرداری تهران درباره مشخصات شهر هوشمند، اشاره کرد: یک شهر هوشمند دارای خاصیت های مدیریت شهر برمبنای داده، استفاده از فناوری ها و ابزارهای مرتبط برای ارتقاء کیفیت زندگی و مواجهه فعالانه، سریع و پیش گیرانه با چالش های شهری است. فناوری ها را باید برای حصول نتایجی نظیر سهولت در جابجایی، پایداری محیط زیست، ایمنی عمومی، کیفیت زندگی و رضایتمندی و تولید ثروت واشتغالزایی بکار گرفت.
وی افزود: شهرهای بزرگ دنیا هم برحسب منابع رویکردها را انتخاب می کنند و برای رسیدن به شهر هوشمند از مسیرهای انتخابی پیش می روند. موسسه ایزو ۱۹ سرفصل برای شهر هوشمند معرفی می کند که شامل فرهنگ، انرژی، محیط زیست و... است. بنا بر این شهرها ناچار هستند برمبنای منابع و اولویت ها انتخاب کنند که قصد دارند وارد چه حوزه ای شوند.
وی با اعلان اینکه برنامه ای که برای شهر تهران از سال ۱۳۹۷ طراحی شده داری فاز اول سه ساله و فاز دوم چهار ساله است، اضافه کرد: می دانیم که به سبب عدم وجود مدیریت یکپارچه در شهر تهران، همه حوزه ها در اختیار شهرداری نیست و طبیعتاً با نظر شورای راهبردی تهران هوشمند انتخاب کردیم که یک سری پروژه هایی که بیشتر در اختیار شهرداری هستند انتخاب شوند و در فاز بعد به سمت افق های توسعه ای برود. فاز صفر شامل برنامه ریزی و فرهنگ سازی (۱۳۹۷) فاز اول شامل پروژه های اولیه و پایلوت و فاز دوم شامل توسعه افقی و مقایس پذیری (۱۴۰۱-۱۴۰۴) است.
فرجود اشاره کرد: لایه مرکزی سیاستگذاری است. لایه دوم یک سری اهرم ها برای شهر هوشمند دارد که شامل خدمات شهروندی و مشارکت شهروندان و نوآوری شهری است. لایه سوم نیز حوزه های عملیاتی است. پروژه های تهران هوشمند شامل شهروند هوشمند و دیجیتالی، تهران نوآور، مدیریت هوشمند حمل و نقل درون شهری، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند و تحول دیجیتالی شهرداری تهران است.



1400/06/07
14:01:14
0.0 / 5
930
تگهای خبر: املاك , تولید , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن