مهر خبر می دهد؛

آغاز فعالیت كریدور شمال-جنوب

آغاز فعالیت كریدور شمال-جنوب

نخستین محموله کالاهای صادراتی فنلاند به هند درحال عبور از خاک ایران است و با عبور قطار باری مذکور، موقعیت راهبردی ترانزیتی ایران در کریدور شمال - جنوب تثبیت خواهد شد.



به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، در ایام اخیر نخستین محموله ترانزیت زمینی فنلاند به هند مسیر خودرا بوسیله کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز نموده است. این کریدور که تحت عنوان «کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب» شناخته می شود روسیه و کشورهای اروپایی را بوسیله ایران به آب های آزاد جنوبی، کشور هند و کشورهای جنوب آسیا متصل می کند.
محموله ذکر شده شامل ۳۲ کانتینر، از مبدا هلسینکی واقع در فنلاند به راه افتاده و بعد از طی شبکه راه آهن روسیه و جمهوری آذربایجان وارد ایران شده است. این محموله اکنون درحال گذر از خاک جمهوری اسلامی ایران بوده و با رسیدن به بندر شهید رجایی به وسیله کشتی به هند خواهد رسید.
عملیات ترانزیتی ذکر شده با همکاری چند فورواردر و شرکت لجستیکی واقع در ایران، هند، روسیه و آذربایجان در حال انجام می باشد و در کشور نیز نهادهایی مانند راه آهن و گمرک بر گذر آن نظارت دارند.
کانتینرهای یاد شده بعد از گذر از جمهوری آذربایجان به مرز آستارا رسیده و به سبب عدم وجود خط آهن میان رشت و آستارا بوسیله حمل جاده ای تا ایستگاه راه آهن رشت حمل شده و از آنجا به وسیله قطار درحال گذر به سمت بندر شهید رجایی است.
دست اندرکاران ترانزیت این محموله تلاش می کنند تا آنرا در کمتر از ۲۵ روز انتقال دهند.
کریدور شمال-جنوب همچون امتیازات ژئوپلتیکی ایران است که در صورت تحقق می تواند اثر شایان توجهی بر اقتصاد و جایگاه سیاسی ایران داشته باشد. این کریدور در سال ۲۰۰۰ میلادی به امضای سران سه کشور ایران، هند و روسیه رسید، اما هنوز مطابق انتظارات موجود از آن تحقق پیدا نکرده است. این کریدور در وهله اول دو قدرت آسیایی یعنی روسیه و هند را بوسیله ایران به یکدیگر وصل کرده و در مرحله بعد کشورهای آسیای میانه را به آب های آزاد بین المللی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای جنوب آسیا مرتبط خواهد ساخت. طبق پیش بینی ها این مسیر می تواند زمان ترانزیت کالا از هند به روسیه را از حدود ۴۵ روز به کمتر از ۲۰ روز برساند.
با وجود تلاش سایر کشورها جهت تصاحب سهم ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب که امتیازات جغرافیایی ایران به شمار می روند، توجه نهادها و مسئولین مربوطه به امر ترانزیت حیاتی تر از گذشته بوده و لازم است تا در کنار فراهم نمودن ملزومات آن، موانع موجود نیز هرچه سریع تر مرتفع شوند.
برقراری جریان ترانزیتی و سرازیری درآمدهای حاصل از آن به کشور مستلزم زدودن قوانین و بروکراسی های اضافی، دیپلماسی فعال منطقه ای و فرامنطقه ای و پشتیبانی از فورواردرهای داخلی است.
در این بین تکمیل زیرساخت هایی مانند خط کشتی رانی کانتینری و رو-رو در خزر و خطوط ریلی مورد نیاز به همراه افزایش راندمان راه آهن کشور، لازم و ضروری می باشد.

1400/04/12
22:27:02
0.0 / 5
1193
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن