گزارش تاكسی مدرن؛

واشنگتن تحریم های ایران را لغو خواهد كرد؟

واشنگتن تحریم های ایران را لغو خواهد كرد؟

اظهارنظرهای اعضای کابینه بایدن و سفارش های پرشمار محافل فکری تصمیم ساز در آمریکا نشان میدهد که لغو تحریم های بانک مرکزی ونهادهای مهم کشورمان در دستور کار دولت بایدن قرار ندارد.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، دونالد ترامپ در چهار سال ریاست خود بر کاخ سفید، در قالب کارزاری معروف به «فشار حداکثری»، به طرز بی سابقه ای بر تحریم های ایران افزود. یکی از اقدامات مهم وی در این دوره، تحریم مجدد برخی نهادها ازجمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اما این دفعه ذیل عنوان «تروریسم» بود. شواهد گوناگون نشان داده است که دولت بایدن، بر خلاف گفته ها و وعده های اعلامی خود، در صدد ادامه همان سیاست فشار حداکثری ترامپ است. دولت جدید آمریکا به ویژه روی حفظ تحریم های ذیل عنوان تروریسم، تاکید ویژه ای دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم های غیرهسته ای، به ویژه تحریم های ذیل عنوان «مبازره با تروریسم» آمریکا مقابل ایران اظهار داشت: «ما تحریم های غیرهسته ای را بعنوان اهرمی برای بدرفتاری های ایران در سایر موضوعات (غیرهسته ای) حفظ نموده و ادامه خواهیم داد ».(۱) و ی همین طور در جلسه رأی اعتماد کنگره ی آمریکا در پاسخ به این سؤال که «آیا به نظر شما برداشتن تحریم های تروریستی که هم اکنون مقابل بانک مرکزی، شرکت ملی نفت، بخش مالی و بخش انرژی ایران اعمال شده است، در جهت منافع ملی آمریکاست؟» اینگونه پاسخ داد: «خیر. من فکر می کنم هیچ چیزی نمی تواند مانع این شود که ما هر کار ممکن، ازجمله هر تحریم ممکن را برای حمایت ایران از تروریسم در نظر بگیریم ».(۲) اخیراً «وندی شرمن» نیز در جلسه رأی اعتماد خود در کنگره، روی همین موضوع تاکید کرد. شرمن در پاسخ به این سؤال که «آیا به حفظ تحریم های بانک مرکزی ایران متعهد هستید؟» اظهار داشت: «من نمی خواهم کاری انجام دهم که از پشتیبانی بی نظیر سپاه از بی ثباتی در منطقه حمایت کند و ما و شرکای ما را در معرض خطر قرار دهد». (۳) ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مدعی شده است که دولت بایدن آماده است اقداماتی را برای بازگشت به توافق هسته ای بردارد و برای این منظور «تحریم های در رابطه با هسته ای» را لغو کند. (۴) عبارت «تحریم های در رابطه با هسته ای» در مذاکرات برجام هم به کار برده شد و منظور آمریکایی ها از این عبارت این است که تحریم های دیگری به بهانه های مختلف همچون پشتیبانی از تروریسم وجود دارد که مسئله آنها از بحث هسته ای ایران جداست. این اظهارات نشان داده است که آمریکا قصد برداشتن تحریم های مهمی نظیر تحریم بانک مرکزی را ندارد. اساساً می توان اظهار داشت که به دلیلهای فنی، اختیار لغو آن دسته از تحریم ها که ذیل قانون کاتسا تعریف شده اند، با دولت آمریکا نیست. مانعی به نام کنگره و قانون کاتسا بطور مشخص، پروسه لغو آن دسته از تحریم ها که برمبنای فرمان اجرائی ۱۳۲۲۴ (مبارزه با تروریسم) اعمال شده اند، کمی پیچیده تر است. در بخش ۱۰۵ قانون کاتسا (۵)، کنگره دولت آمریکا را موظف کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بعنوان یک نهاد حامی تروریسم شناسایی کرده و ذیل تحریم های دستور اجرائی ۱۳۲۲۴ قرار دهد. همین طور بر طبق این قانون، دولت موظف شده است که این کار را برای تمام نهادها، دفاتر، وابسته ها و… سپاه نیز انجام دهد. «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، «شرکت ملی نفت ایران»، «شرکت ملی نفت کش ایران» و «صندوق توسعه ی ملی ایران» چند نمونه بسیار مهم از نهادهایی هستند که به بهانه مبارزه با تروریسم و برمبنای فرمان اجرائی ۱۳۲۲۴ تحریم شده اند (۶). مسئله تحریم های تروریستی این است که بسیار شدیدتر از تحریم های دیگر آمریکا عمل می کنند و حتی نهادی که تحت این نوع تحریم قرار بگیرد، در تراکنش بشردوستانه نیز نمی تواند نقش داشته باشد. به همین جهت باقی ماندن تحریم های غیر در رابطه با هسته ای مانع از بهره مندی ایران از مزایای برجام حتی در یک سطح حداقلی خواهد شد. توصیه های محافل فکری کارشناسان محافل فکری آمریکا، به ویژه آن هایی که نسبت چندانی با سیاست های اعلامی دولت بایدن ندارند (۷)، بارها درباره این مورد قلم فرسایی کرده و کوشیده اند تا حساسیت کنگره نسبت به رفع تحریم های تروریستی مقابل ایران را بالا نگه دارند. «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» (اف. دی. دی) در یادداشتی درباره لزوم دفاع بایدن و کنگره از تحریم های تروریستی مقابل ایران، می نویسد: «کنگره باید این پیام فراجناحی را به دولت بایدن ارسال نماید که فارغ از موضع مشارکت کنندگان در برجام، اکثریت قاطع کنگره موافق این هستند که هیچ گونه تخفیف در تحریم های تروریستی به ایران داده نشود. این سیاست همین طور هم راستا با سخنان بلینکن در جلسه استماع کنگره و اظهارات گذشته وی است ».(۸) این لابی صهیونیستی یک ماه بعد از این یادداشت، مقاله ای دیگر در همین راستا با عنوان «دولت بایدن نباید در حوزه تروریسم، تخفیف تحریمی قائل شود»، منتشر و در آن، به ویژه روی لزوم ادامه تحریم تروریستی بانک مرکزی ایرانتأکید کرد: «دولت جدید و حامیان آن باید در مقابل فشارها [برای رفع تحریم های تروریستی ایران] مقاومت کرده و تحریم های تروریستی آمریکا، به ویژه تحریم تروریستی بانک مرکزی ایران را حفظ کنند.»(۹) «کنث کاتزمن» در مقاله ای که شورای آتلانتیک آنرا منتشر کرد، ضمن تحلیل تحریم های تروریستی آمریکا مقابل ایران، این دسته از تحریم ها را بخشی کوچک و ناکافی از اقدامات آمریکا برای مهار ایران می داند و می نویسد: «بحث گسترده تر می تواند حول محور این سوال شکل بگیرد که آیا سیاست آمریکا در قبال ایران در خصوص اعمال باریکه ای از تحریم های مبارزه با تروریسم، برای غلبه بر راهبرد پیچیده ایران در جهت دستیابی به نفوذ در خاورمیانه کافی است یا خیر». (۱۰) تصویر بزرگ تحریم ها اظهارنظرهای اعضای کابینه بایدن و سفارش های پرشمار محافل فکری تصمیم ساز در آمریکا نشان داده است که لغو تحریم های تروریستی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از نهادهای مهم کشور، در دستور کار دولت بایدن قرار ندارد. به ویژه، وجود قانون کاتسا، اختیار هرگونه تصمیم گیری درباره تحریم های تروریستی آمریکا را تا حد زیادی به کنگره تفویض کرده است و دست دولت برای لغو این دسته از تحریم ها چندان باز نیست. از جانب دیگر این مسئله را هم باید در نظر گرفت که آمریکا در حال خروج نظامی از آسیای غربی با هدف تمرکز بر روی چین و روسیه است. این اتفاق تأثیر مثبت بر روی فشار تحریمی مقابل ایران خواهد داشت. تضعیف حضور نظامی آمریکا در منطقه، پشتوانه سخت افزاری اعمال تحریم را متزلزل خواهد کرد؛ از این جهت می توان اظهار داشت که آمریکا نمی تواند این فشار تحریمی را تا مدت زیادی نگه دارد و بنابراین نیاز دارد این مسئله را بعنوان یک امتیاز به ایران بفروشد و در ازای آن در حوزه موشکی و منطقه ای از ایران امتیاز بگیرد. بنابراین است که لابی هایی مانند FDD تلاش می کنند کنگره را در جهت عدم برداشتن تحریم های تروریستی قانع کنند. مسئله دیگر زمان است. وضعیت تجارت خارجی ایران رو به بهبود است و طبق اعلام رویترز، فروش نفت ایران پارسال افزایش چشم گیر داشته است. هم چنین فعالیتهای هسته ای، موشکی و منطقه ای ایران رو به جلو و روند پیشرفت آن مثبت است. این موارد به روشنی نشان داده است که گذشت زمان به نفع ایران است و در صورت عجله نکردن، ایران می تواند امتیازهای قابل توجهی از آمریکا بگیرید. با عنایت به موارد مطرح شده در بالا ایران باید لغو تمامی تحریم ها را مطالبه کند و هم چنین بازه زمانی مناسبی را برای راستی آزمایی لغو این تحریم ها در نظر بگیرد. در راستی آزمایی نیز نباید عجله کرد چونکه یکی از مسائل تضمین کننده توافق همین راستی آزمایی است. بطور قطع طرف مقابل تا زمانی که راستی آزمایی ایران به اختتام نرسیده است، از کارشکنی خودداری می کند. علاوه بر مدت زمان مورد نیاز برای تسویه تراکنش های بانکی و فروش نفت که طبق اظهار نظر کارشناسان حداقل ۳ ماه تا ۶ ماه می باشد، پارامتر اعتماد شرکت های خارجی را نیز باید در نظر گرفت. بازه زمانی مناسب به جهت اینکه اعتماد شرکت های خارجی جلب شود بایستی حداقل شش ماه باشد؛ زمانی که دولت ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت، ۶ ماه به شرکتها فرصت داد که حساب خودرا با طرف ایرانی تسویه کنند و از ایران بیرون بروند. بدین سبب زمان ۶ ماه برای راستی آزمایی زمان معقول و منطقی به نظر می آید. عدم تخطی تیم مذاکره از سیاست قطعی در لغو تمامی تحریم ها و راستی آزمایی آنها می تواند نتایج امیدوارکننده ای را برای کشور به همراه داشته باشد. اما در صورت کوتاه آمدن از این سیاست، سیاست تحریمی ایالات متحده هم چنان ادامه خواهد داشت. منابع:
[۱] یادداشت نشریه «جوییش اینسایدر» با عنوان «بازیِ بایدنِ تونی بلینکن» به قلم «جیکوب کورن بلو» - ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (هفتم آبان ۱۳۹۹)
https: //jewishinsider.com/۲۰۲۰/۱۰/tony-blinkens-biden-spiel
[۲] جلسه رأی اعتماد آنتونی بلینکن برای سمت وزارت خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا - ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۳۰ دی ۱۳۹۹)
https: //www.foreign.senate.gov/hearings/nominations-۰۱۱۹۲۱
[۳] جلسه ی رأی اعتماد وندی شرمن برای سمت وزارت خارجه ی آمریکا در کمیته ی روابط خارجی مجلس سنا - سوم مارس ۲۰۲۱ (۱۳ اسفند ۱۳۹۹)
https: //www.wpbstv.org/watch-live-senate-committee-considers-wendy-sherman-brian-mckeon-for-state-department-posts/
[۴] https: //www.mehrnews.com/news/۵۱۸۴۲۲۶
[۵] قانون مبارزه با دشمنان آمریکا بوسیله تحریم، مصوب سال ۱۳۹۶ در کنگره ی آمریکا.
https: //www.congress.gov/۱۱۵/plaws/publ۴۴/PLAW-۱۱۵publ۴۴.pdf
[۶] برای مطالعه بیشتر، مراجعه شود به یادداشت «بایدن، تحریم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت و قانونی به نام کاتسا» - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
https: //www.farsnews.ir/news/۱۳۹۹۱۱۱۱۰۰۰۳۵۸
[۷] البته رفتار دولت بایدن در قبال ایران با گذشت حدود سه ماه از استقرار در کاخ سفید، در عمل نسبتی با سیاست های اعلامی وی نداشته و بایدن عملاً همان سیاست فشار حداکثری را ادامه داده است.
[۸] یادداشت بنیاد دفاع از دموکراسی ها با عنوان «بایدن و کنگره باید از تحریم های تروریستیِ اعمال شده بر ایران دفاع کنند» به قلم «ریچارد گلدبرگ»، «سعید قاسمی نژاد»، «بهنام بن طالب لو»، «متیو زوییگ» و «مارک دیوبوویتز» - ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ (ششم بهمن ۱۳۹۹)
https: //www.fdd.org/۲۰۲۱/۰۱/۲۵/biden-congress-should-defend-terrorism-sanctions-imposed-on-iran/
[۹] یادداشت بنیاد دفاع از دموکراسی ها با عنوان «دولت بایدن نباید در حوزه تروریسم، تخفیف تحریمی قائل شود» به قلم «ریچارد گلدبرگ»، «علی رضا نادر»، «متیو زوییگ» - ۲۲ فوریه ی ۲۰۲۱ (چهارم اسفند ۱۳۹۹)
https: //www.fdd.org/analysis/۲۰۲۱/۰۲/۲۲/biden-should-not-provide-sanctions-relief/
[۱۰] یادداشت «کنث کاتزمن» در تارنمای شورای آتلانتیک با عنوان «تحلیل تحریم های تروریستی ایران و مسیر پیش رو» - ۱۱ فوریه ی ۲۰۲۱ (۲۳ بهمن ۱۳۹۹)
https: //www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/analyzing-terrorism-sanctions-on-iran-and-the-path-forward/

1400/02/12
23:10:39
0.0 / 5
1102
تگهای خبر: شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن