گزارش تاكسی مدرن؛
مالیات خانه های لوكس پشت سدآئین نامه
تاکسی مدرن: در حالی مقرر است امسال مالیات از واحدهای مسکونی گرانقیمت به اصرار و نظارت مجلس رنگ اجرا ببیند که هنوز بخشنامه اجرائی این قانون که در بودجه 99 هم آمده بود، تهیه نشده است.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، بر مبنای آنچه در بند ۱ تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ به تصویب رسید، برای اولین بار، نمایندگان مجلس دهم یک پایه مالیاتی جدید در ایران راه اندازی کردند که طبق این ماده قانونی، دولت می توانست از مالکان واحدهای مسکونی گران قیمت، مالیات ستاندن کند.
در این تبصره از قانون بودجه ۱۳۹۹ آمده بود هر واحد مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر به نرخ زیر مشمول مالیات می شود:
۱- نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار
۲- نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، دو در هزار
۳- نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار
۴- نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار
۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار
در این ماده قانونی که به قانون مالیات بر خانه های لوکس مشهور شد، آمده بود که دولت (وزارت اقتصاد) می بایست با همکاری دستگاههای ذی ربط همچون معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آیین نامه اجرایی مربوطه را تهیه و بعد از تصویب در هیئت دولت، ابلاغ و اجرا نماید.
با این حال آیین نامه اجرایی این قانون علیرغم اتمام زمان آن، هیچ وقت به کمیسیون اقتصاد و سپس صحن هیئت دولت نه ارسال و نه تصویب گردید.
قانون بودجه ۱۴۰۰ درباره مالیات بر واحدهای گران قیمت چه می گوید؟
با وجود مهجور بودن قانون مالیات بر خانه های گران قیمت، این پایه مالیاتی که در ایران تا کنون سابقه اجرا نداشته، در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز لحاظ و در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تأیید شد؛ با این تفاوت که علاوه بر واحدهای مسکونی گران قیمت شهری، امسال مقرر است از واحدهای ویلایی و باع ویلاها نیز مالیات ستاندن شود.
طبق بندهای ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰، امسال (۱۴۰۰)و احدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می شوند:
واحدهای مسکونی (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل یکصد میلیارد ریال (۱۰ میلیارد تومان) و بیشتر به نرخ های زیر:
۱-۱- نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار
۱-۲- نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار
۱-۳- نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار
۱-۴- نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان چهار در هزار
۱-۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار
در محاسبه مالیات مبحث این بند، هر واحد مسکونی یک مستقل محسوب و جداگانه مشمول مالیات می باشد.
۲- موارد زیر مشمول این مالیات نمی باشند:
۲-۱- واحدهای مسکونی در حال ساخت
۲-۲- واحدهای مسکونی در سال تملک
مالیات از املاکی که مالک نقشی در افزایش ارزش آن ندارد
یکی از مهم ترین وجوه شباهت در مواد قانونی مالیات بر خانه های گران قیمت در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰، پایه قرار دادن واحدهای مسکونی ۱۰ میلیارد تومان به بالاست.
این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در سالهای ۹۹ و ۹۸ به ترتیب ۲۳.۸ و ۱۳.۲ میلیون تومان بود که نشان دهنده رشد ۸۰.۳ درصدی قیمت مسکن پارسال (۹۹) نسبت به سال پیش از آن (۹۸) را نشان داده است.
این رشد قیمت سبب می شود تا ارزش خیلی از واحدهای مسکونی که در سال ۹۸ (به عنوان سال پایه محاسبه قیمت مسکن برای تعیین مالیات بر واحدهای گران قیمت) به علت تورم سالانه مسکن و همینطور تورم عمومی، افزایش یابد؛ بدون آنکه مالکان این واحدها نقشی در افزایش این ارزش املاک داشته باشند.
همین مبحث سبب شده تا این پایه مالیاتی هم موافقان و هم مخالفانی داشته باشد.
رئیس سازمان مالیاتی: آیین نامه مالیات از خانه های لوکس در کمیسیون اقتصاد دولت تصویب شد
امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی نیز ۱۳ بهمن ماه سال قبل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت تعلل در تصویب آیین نامه مالیات بر خانه ها و خودرو های لوکس اظهار داشت: آیین نامه مدت ها قبل توسط سازمان امور مالیاتی به دولت ارسال شد و اخیرا در کمیسیون اقتصاد دولت تأیید شده است.
وی اضافه کرد: این آیین نامه احتمالاً طی این روزها (روزهای پایانی سال گذشته) ابلاغ خواهد گردید.
پارسا خاطرنشان کرد: با ابلاغ آیین نامه، عملاً ستاندن مالیات از خانه ها و خودرو های لوکس کلید خواهد خورد و در آن جریمه های سنگینی برای کسانی که از این مالیات فرار کنند در نظر گرفته شده است.
گفتنی است علیرغم اعلام معاون وزیر اقتصاد، بر مبنای آنچه در وبسایت رسمی دفتر هیئت دولت آمده، هیچ وقت نه در مصوبات کمیسیون های دولت و نه در مصوبات صحن دولت، این آیین نامه نه مطرح شده و نه به تصویب رسیده بود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: ترک فعل دولت در تدوین آئین نامه
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه زنده تلویزیونی در نیمه نخست اسفند ماه سال قبل درباره مالیات خانه های گران قیمت ضمن اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه های لوکس در قانون بودجه سال ۹۹ هم دیده شده بود، اضافه کرد: قرار بود در ۳ ماهه آیین نامه اجرایی این قانون تهیه و تصویب و در بقیه ماه های سال اجرایی شود که این اتفاق رخ نداد. این اتفاق اساسا از مصادیق ترک فعل است.
وی اضافه کرد: مجموع درآمدهای دولت از محل سه مالیات بر واحدهای مسکونی، خودرو و گوشیهای موبایل گران قیمت، ۶ هزار میلیارد تومان برای سالجاری در نظر گرفته شده است. کسری بودجه دولت یکی از موتورهای تورم زایی است که باید جلوی آن گرفته شود؛ مالیات نیز یکی از اصلی ترین ابزارها برای پیشگیری از کسری بودجه است.
طغیانی عنوان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه، اصلی ترین ابزار پیشگیری از رشد نقدینگی و تورم زایی در کشور است.
وی در مورد وجود زیرساخت های اطلاعاتی ستاندن مالیات از خانه های گران قیمت اظهار داشت: هم اکنون سامانه های اطلاعاتی درباره خودرو و گوشی موبایل موجود است اما در مورد مسکن در شهرها می توانیم از سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک استفاده نماییم.
نماینده مجلس دهم اضافه کرد: طی ماههای آینده سامانه جامع املاک و اسکان که برای مبحث مالیات بر خانه های خالی به تصویب رسید، اجرایی می شود و می توانیم از آن برای اجرای قانون مالیات بر خانه های گران قیمت هم استفاده نماییم.
وی در مورد ملاک گذاری تعیین پایه ۱۰ میلیارد تومان برای محاسبه مالیات بر خانه های لوکس اظهار داشت: این قیمت ها کارشناسی شده است.
کارشناس اقتصاد مسکن: بهتر بود قانون عوارض نوسازی اصلاح می شد
محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر با مخالفت با ستاندن مالیات از خانه های گران قیمت، آنرا حاصل رشد جمعی ارزش خیلی از کالاها، همزمان با تورم دانست.
وی اضافه کرد: تا جایی که می دانم، مالیات بر مستغلات در دنیا متعلق به دولت های محلی (مدیریت شهری) است. فلسفه آن هم این است که بخش عمده خدمات شهری، بخصوص اثرات بیرونی مثبت شهرنشینی، به مالکیت ها تعلق می گیرد و با افزایش ارزش دارایی مالکانه همراه می باشد. بنابراین، افراد نسبت به میزان مالکیتشان مالیات می دهند.
اولاد افزود: جالب تر اینکه ما هم در ایران، عوارض نوسازی را داریم که شهرداری ها ستاندن می کنند، عوارض نوسازی دقیقاً برحسب اندازه مالکیت و ارزش آن است؛ هر چند فعلا ارزش گذاری به صورت درست صورت نمی گیرد. بنابراین، کسی که ارزش ملکش بالاست، عوارض نوسازی بیشتری هم می دهد.
وی خاطرنشان کرد: ازاین رو وضع مالیات بر املاک لوکس که میتوان از آن بعنوان مالیات بر مستغلات یاد کرد، نوعی مالیات مضاعف به حساب می آید و ربطی به دولت مرکزی ندارد. پس بهتر بود قانون عوارض نوسازی اصلاح می شد.
مقام مسئول: احتمالاً تا ۱۰۰ هزار خانه لوکس فقط در تهران داریم
یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های گران قیمت ضمن اشاره به تهیه این آیین نامه به صورت مشترک میان دو وزارت راه و اقتصاد، اظهار داشت: با عنایت به شباهت مواد قانونی مورد نظر در مورد این پایه مالیاتی، به احتمال زیاد همین آیین نامه تهیه شده، برای عرضه به هیئت دولت امسال هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، اضافه کرد: مبحث اصلی این قانون، نحوه شناسایی خانه های گران قیمت است؛ البته قابل شناسایی نیست ولی خیلی از خانه های ویلایی و آپارتمانی در مناطق خاصی از تهران و برخی کلانشهرها مشمول این قانون می شود؛ اما آماری از تعداد خانه های گران قیمت در دست نیست.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با عنایت به این که کف ارزش خانه های مشمول مالیات بر خانه های گران قیمت، ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و همینطور با عنایت به این که ارزش واحدهای مسکونی در سالهای اخیر افزایش قیمت شدیدی داشته اند، تعداد خانه های مشمول این پایه مالیاتی، افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: باید با استفاده از دفترچه تقویم املاک که هر ساله سازمان امور مالیاتی تهیه می کند، فرمولی برای تعیین ملاک خانه های گران قیمت تهیه شود؛ در تهران حدود ۳ میلیون واحد مسکونی داریم که احتمالاً تا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران مشمول مالیات بر خانه های گران قیمت می شود.
این کارشناس اقتصادی، مالیات بر خانه های گران قیمت را جایگزینی بر عوارض نوسازی دانست و اظهار داشت: باید این نوع مالیات را شهرداری ها دریافت نمایند که هم اکنون هم این عوارض ستاندن می شود.
نقطه ضعف عجیب قانون / راه ساده برای فرارمالیاتی!
وی از دیگر نقاط ضعف این قانون را استثناهای ذکرشده در آن دانست و اظهار نمود: بر مبنای مصوبه مجلس یازدهم، واحدهای مسکونی در حال ساخت و واحدهای مسکونی در «سال تملک» از مالیات بر خانه های گران قیمت معاف هستند؛ اولاً چرا باید چنین استثناهایی داشته باشیم؟ چرا باید سازنده ها با استفاده از منابع مالی مردم در بانک ها، تسهیلات بگیرند و با آن واحد مسکونی گران قیمت بسازند و از مالیات هم معاف شوند؟
این پژوهشگر اقتصاد مسکن اظهار داشت: ثانیاً، هر فردِ مالکِ واحدِ گران قیمت می تواند با استفاده از این استثنا که در لایحه دولت وجود نداشت، ولی در مجلس به آن افزوده شد، واحد گران قیمت خویش را از این مالیات با ترفند خرید و فروش صوری آن در هر سال، معاف کند!
منبع: تاكسی مدرن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب