یك مقام مسئول خبر داد:

پرداخت ۷۰ هزار فقره تسهیلات كرونایی با سفته دیجیتال

پرداخت ۷۰ هزار فقره تسهیلات كرونایی با سفته دیجیتال

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد اظهار داشت: در آینده نزدیک، کل سفته های بانکی، الکترونیکی می شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از وزارت اقتصاد و دارایی، عباس معمار نژاد، طی سخنانی در ششمین رویداد بزرگ فناوری های مالی ایران که با حضور مدیران عامل بانک ها، فعالان عرصه فناوری های مالی کشور برگزار شد، با بیان این خبر اظهار داشت: در آینده نزدیک، کل سفته های بانکی، الکترونیکی می شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم. وی با اشاره به اینکه توجه به تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند هم اکنون از یک انتخاب گذشته و تبدیل به اجبار شده است، افزود: مفهوم این حرف این است که ما بدون توجه به تکنولوژی های جدید و دیجیتال، دیگر امکان رقابت در بازار، مخصوصاً بازارهای مالی را نداریم. نکته قابل توجه در مبحث اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال این است که این مسئله صرفا یک مبحث فناورانه نیست و تحقق تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند احتیاج به تغییر پارادایم فکری و فرهنگی در اداره سازمان ها و شرکت ها دارد. این مقام مسئول اضافه کرد: مهم ترین تغییر پارادایم این است که باید نگاه مان را در بانک، سازمان دولتی یا یک شرکت فناوری یا هر کسب و کاری از «نگاه درون به بیرون» به نگاه «بیرون به درون» تغییر دهیم، به این معنا که در نظام بانکی به جای اینکه بنشینیم و برای مشتریان مان تصمیم بگیریم، محصول تولید نماییم و از مشتری بخواهیم از آن استفاده نماید، باید برویم نیاز مشتری را بشناسیم تجربه او را بشناسیم و بر اساس نظر مشتری، محصول بومی شده برای او آماده نماییم. معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه در دنیای جدید، ما از سیستم به اکو سیستم رسیده ایم، عنوان کرد: خود اکو سیستم، از سیستم هایی تشکیل شده که نهایتاً هدفی مشترک، یعنی رضایت مشتری را دنبال می کنند. وی اقتصاد پلت فورمی، کسب و کار داده محور، بانکداری باز و … را همچون نکات مورد توجه در تحول و بانکداری دیجیتال عنوان نمود و اظهار داشت: متأسفانه یکی از چالش های اصلی نظام بانکی ما امروز این است که مدل کسب و کار آن، بجز در موارد معدود، زیان ساز است. معمار نژاد، اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال را یک «ابر فرصت» عنوان نمود که باید از آن برای اصلاح مدل کسب و کار نظام بانکی به نحوی استفاده نماییم که دیگر شعبه محور نبوده و بتوان در فضای دیجیتال و بر اساس ابزارهای هوشمند خدمات خویش را به مشتریان ارائه نمود. مدتی پیش یک اصلاح کوچک در مدل نظام بانکی بوجود آمد و آن هم کارمزدهای خدمات الکترونیک بود که شاهد بودید، در ابتدای امر چه سر و صدایی به وجود آمد، در حالیکه سال ها بود این اتفاق نیافتاده بود و از الزامات انجام این کار محسوب می شد. معمارنژاد در ادامه اظهار داشت: ما در وزارت اقتصاد به دنبال تدوین یک «استراتژی فراگیری مالی» هستیم که مقرر است بعد از نهایی شدن، در دولت و مراجع ذیصلاح، تصویب شود. این استراتژی می گوید تمام مردم در اقصی نقاط کشور، باید به خدمات مالی شامل خدمات بانکی، بیمه ای و بازار سرمایه، به سادگی دسترسی داشته باشند. این مقام مسئول با طرح این سوال که آیا ما در همه نقاط کشور می توانیم شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ توضیح داد: ما در حال انجام پروژه ای بنام «ژئومارکتینگ» در مورد استقرار شعب هستیم. تعداد ۷۵۰ روستا از یک استان کشور، بیشتر از ۱۷۰ کیلومتر با نخستین شعبه نظام بانکی ما فاصله جغرافیایی دارند، آیا منصفانه است آنها هر بار این مسیر را برای دریافت خدمات بانکی بروند؟ و آیا صحیح است برای هر یک شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ پاسخ صحیح آن است که باید خدمات بانکداری را روی موبایل و ابزارهای هوشمند به آنها عرضه نماییم تا بتوانند استفاده کنند. ایشان در ادامه سه عنصر تحول دیجیتال، تولید محصول مطابق نیاز مشتری و سواد مالی را لازمه تحقق اقتصاد هوشمند و استراتژی فراگیری مالی عنوان نمود. در شرایط کرونا در دنیا تحولات عظیمی صورت گرفت و مدل کسب و کار نظام بانکی در پساکرونا تغییر کرده است. معمارنژاد با اشاره به اینکه در اقتصاد کشور احتیاج به این داریم که به سمت هوشمندی حرکت نماییم، اظهار داشت: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی می گوید، انتشار ویروس کووید ۱۹ پنج سال تجارت الکترونیک را در دنیا جلو انداخته و ارزش شرکتهای برتر فناوری اطلاعات در دنیا و آمریکا، فقط ۳۴۰۰ میلیارد دلار، پس از کرونا افزایش یافته است. معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد همینطور از افزایش ۲۵ درصدی تعداد کاربران فعال در بانکداری دیجیتال، افزایش ۲۰۰ درصدی ثبت نام در اپلیکیشن های موبایلی در سرتاسر دنیا اطلاع داد و افزود: ۳۵ درصد از مشتریان هم استفاده از بانکداری آنلاین را بعد از کرونا گسترش دادند و حتی بخش هایی از جامعه مثل سالمندان که فکر نمی کردیم از ابزارهای هوشمند استفاده کنند هم به آن روی آوردند. وی با اشاره به اینکه سال قبل ۷۹ درصد تراکنش ها در بانک ملی غیر حضوری بوده که این رقم در خاتمه ماه گذشته به ۹۲ درصد افزوده شده است. دقیقاً دو سال پیش، در چنین ایامی، سندی به نام تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال در جهت اقتصاد هوشمند را در وزارت اقتصاد تنظیم کردیم. در این نقشه راه، علاوه بر مدل کسب و کار، استفاده از تکنولوژی های جدید و فرآیندها هم مورد توجه قرار گرفته اند، ازاین رو با این اقدامات، در این عرصه شاهد تحول عظیمی هستیم.

1399/10/28
17:34:08
0.0 / 5
336
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن