نائب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خواستار شد

ضرورت اقدام قوه قضاییه برای احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری

ضرورت اقدام قوه قضاییه برای احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری

به گزارش تاکسی مدرن نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام نماید و از رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال شهردار تهران بود و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده اند توقع دارم به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی، ایفای نقش عادلانه کند.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، سیدحسن رسولی در نطق قبل از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره سهم و جایگاه حمل و نقل عمومی درون شهری تهران در بودجه و سیاست های مالی دولت با تسلیت سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همینطور گرامیداشت یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: بر مبنای مطالعات و نظرخواهی عمومی به عمل آمده از شهروندان تهران، آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک دو" ابر چالش" امروز و روز گذشته تهران به شمار می روند. بر این اساس و با استفاده از فرصت کوتاه در اختیار، گزارشی از وضعیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خدمت افکار عمومی تقدیم می کنم.

وی ادامه داد: سیستم حمل و نقل ریلی مسافر درون شهری که سبز و پاک، ایمن و انبوه بر است، مناسب ترین سازوکار حمل و نقل شهری است. هم اکنون ۲۵۰ کیلومتر خطوط قطار شهری راه اندازی شده است. ایستگاههای قابل بهره برداری تا آخر سال ۹۹ از ۱۲۷ به ۱۳۹ ایستگاه افزایش خواهد یافت. ۱۵۲۰ دستگاه واگن در حال سیر و حرکت است. با این ظرفیت فعال، توان حمل و نقل حدود ۲ میلیون نفر – سفر شهری وجود دارد (البته طی یکسال اخیر بدلیل کرونا این ظرفیت به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار نفر روزانه کاهش یافته است).

وی افزود: برای افزایش این ظرفیت به ۵ میلیون نفر – سفر شهری می بایست ۱۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود. با لیست بهاء کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است. طی ۲۰ سال قبل مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی از قبیل قانون پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و غیره، تکالیفی چون تقبل ۵۰ درصد هزینه توسعه و ۳۰ درصد یارانه بلیط مترو را برای دولت تعیین کرده است. در همه کشورها بدلیل بالا بودن هزینه های مترو، سهم قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این حوزه از محل منابع عمومی تأمین می گردد. چونکه بازگشت سرمایه این صنعت در اقتصاد ملی و کلان متبلور می یابد. به عبارتی توجیه اقتصادی این میزان سرمایه گذاری در چارچوب اقتصاد بنگاهی تحقق-پذیر نیست.

وی بیان نمود: ارتقاء ظرفیت مترو به مرز ۱۰ میلیون نفر- سفر شهری که به شرط تحقق، قریب به ۸۰ درصد جابجایی شهری را جوابگو خواهد بود، نیازمند طراحی، اجرا و تأمین تجهیزات و ناوگان ۲۵۰ کیلومتر خط جدید و ۳۰۰۰ دستگاه واگن است و با رسیدن به این نقطه هدف تهران شهری پاک و زیست پذیر از حیث آلاینده های سیار خواهد بود.
به قول وی، امروز ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط بالای ۱۲ سال در تهران فعالیت می نمایند. ۶۲ درصد این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فقط مدیریت راهبری خطوط BRT را عهده دار است. حداقل نیاز شهر ۱۰هزار دستگاه اتوبوس است. با نوسازی و بهسازی، متوسط دوره ی کارکرد اتوبوس ها می بایست به حداکثر ۸ سال کاهش پیدا کند.

وی افزود: متوسط بهای خرید یک دستگاه اتوبوس تک و دوکابین گازسوز ۵/۵ میلیارد تومان است. مسافران یک سوم بهای تمام شده بلیط اتوبوس را پرداخت می کنند. تأمین دو سوم باقیمانده قانوناً به صورت مساوی متوجه دولت و شهرداری است. شبکه تاکسیرانی تحت نظارت و حمایت شهرداری فعالیت می کند. هم اکنون ۸۰۰۰۰ خودروی تاکسی در تهران فعالیت دارند. متوسط عمر تاکسی به صورت استاندارد به شرط نگهداری صحیح ۱۲.۵ سال است. ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ۱۵ سال داشته و فرسوده اند. متاسفانه تاکسی هایی با کارکرد حتی ۳۰ ساله هم در تهران فعالیت دارند و دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهم و نقشی ندارد.
رسولی خاطرنشان کرد: از محل درآمدهای شهرداری و به صورت وجوه اداره شده، تاکسیرانان زحمتکش از تسهیلات بانکی کم بهره برای نوسازی خودروی خویش استفاده می نمایند. افزایش سریع قیمت خودرو از جانب خودروسازان سبب شده که باوجود پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد بهاء خرید به رانندگان توسط شهرداری از سرعت قابل قبولی در فرایند نوسازی این ناوگان برخوردار نباشیم. سالیانه ۱۰۰۰۰ دستگاه بایستی نوسازی شوند. برای سالجاری نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی هدف گذاری شده که تا کنون ۲۲۰ تاکسی با خودروی نو جایگزین شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره تحلیل مواضع و رفتار دولت در قبال مصائب پایتخت هم اعلام نمود: هزینه طراحی، اجرا و تأمین تجهیزات و ناوگان هر یک کیلومتر به طور متوسط ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود. طی سه سال قبل این رقم ۴ برابر شده است، در آغاز دوره پنجم شورا این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود. با این وجود دولت در لایحه بودجه تقدیمی سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه متروی پایتخت پیشنهاد کرده است. ۶۴ میلیارد تومان!! با این رقم امکان اجرای ۶۴ متر خط مترو امکانپذیر است.

وی افزود: به یاد داریم دولت تحت فشارهای وارده سه سال قبل حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت خسارات وارده به سپرده گذاران از جانب بعضی از موسسات مالی و اعتباری قدرتمند را پرداخت کرد. اَین تذهبون؟ کجا می روید؟ کجاست عدالتی که نسل ما به دنبال آن بود؟ طی ده سال قبل از جانب وزارت کشور و دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل نگردیده است. سال جاری باوجود تنگناهای شدید مالی، از جانب حوزه مدیریت شهری پایتخت قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۰۰ دستگاه هم تحویل ناوگان شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تمام شهرهای کشور فقط ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اتوبوس پیشبینی شده است. یعنی کمتر از ۱۰۰ دستگاه برای تمام شهرها و ۵ دستگاه برای پایتخت ۱۵ میلیونی.

رسولی تصریح کرد: قرارداد خرید قطعات و تجهیزات ۶۳۰ واگن مترو برای ساخت در شرکت واگن سازی تهران که سهام آن مشترکاً به شهرداری تهران و شرکت طرف چینی متعلق می باشد، به علت تحریم طی ۵ سال گذشته تا کنون عملیاتی نشده است. همینطور اعتبار پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ برای پروژه ی شهر جدید پرند توسط دولت ۲۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است. اتمام این پروژه حداقل مبالغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه ۶۰ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی به وقوع پیوسته در تهران، بعد از واریز به حساب تمرکز وجوه خزانه کل کشور می بایست به منظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود، اظهار داشت: دولت در اقدامی خلاف بین شرع و ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی از ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرجمع دریافتی های سالهای اخیر که به امانت دست خزانه دولت بوده است، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این حق الناس را پرداخت کرده است. پیشبینی ما برای سال ۱۴۰۰ رقمی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش برای تهران است. در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی تنها ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است. میزان تخصیص آن هم نامعلوم است. به بیانی دیگر مبالغ پرداخت نشده مورد دخل و تصرف غیرقانونی دولت واقع می شود.

رسولی ضمن اشاره به اینکه حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا پیش قدم بوده و است، اظهار داشت: تحت تأثیر این بحران درآمدهای شهرداری به میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش و هزینه های آن به همین میزان افزایش یافته است. همینطور دولت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به این منظور برداشت کرده، از منابع عمومی کشور هم اعتبارات قابل توجهی در اختیار دارند. با این وجود و با کمال تاسف حتی یک ریال از این منابع را تا کنون به شهرداری کمک نکرده اند.!!؟

رسولی افزود: تهران نماد اعتبار و حیثیت کشور است. شهروندان تهرانی که تمام هزینه های مشهود و نامرئی ایفای نقش پایتختی را پرداخت می کنند. حقوق و انتظاراتی به حق دارند. آلودگی هوای ناشی از قصور و تقصیر دست اندرکاران اجرای قانون هوای پاک و سایر اسناد بالادستی قانونی مربوطه، سلامت مردم را بیشتر از کرونا در معرض تهدیدات اساسی قرار داده است. حمل و نقل عمومی تهران امری حاکمیتی است. ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش و آقای شهردار که مستقیم و غیرمستقیم با آراء میلیونی شما شهروندان شریف انتخاب شده ایم، در قبال انتخاب و اعتماد شما عزیزان مسئولیت داریم که باوجود کاهش شدید درآمدها و افزایش وحشتناک هزینه ها و تحمل تمام بی مهری های جاری با پاکدستی و صرفه جویی شهر را اداره نماییم و به فضل پروردگار و پشتوانه شما عزیزان نخواهیم گذاشت با بروز اختلال احتمالی در فرایند عرضه ۱۰۰۰ نوع خدمت وظیفه شهرداری بحرانی در اداره شهر به وقوع بپیوندد. با این وجود از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام نماید.

وی ادامه داد: همینطور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخصوص نمایندگان تهران استدعا و انتظار دارم به نمایندگی از حقوق ملت در رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده با تجدید نظر اساسی در ردیف ها و تبصره ها از تداوم ظلم های پیش گفته به شهر ها بخصوص تهران جلوگیری قانونی کند.

وی خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال شهردار تهران و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده اند، اظهار داشت: توقع دارم با استفاده از تجارب و اشراف کامل خویش امروز که در جایگاه رئیس خانه ملت قرار گرفته اند، با آگاهی کامل و به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه نمایند که رضایت خالق و خلق را فراهم سازد.




منبع:

1399/10/21
21:07:32
0.0 / 5
1011
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , استاندارد , ایستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن