گزارش تاكسی مدرن؛
شیوه ناعادلانه افزایش حقوق كارمندان دولت
به گزارش تاکسی مدرن شیوه پیشنهادی دولت برای افزایش ۲۵درصدی حقوق در لایحه بودجه بگونه ای است که تفاوتی بین حقوق ۳۰ میلیونی و ۳ میلیونی وجود ندارد؛ در حالیکه باید با افزایش پلکانی این مشکل را برطرف کرد.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در بودجه ۱۴۰۰ بدون هیچ گونه استثنایی برای تمام کارکنان ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. گرچه افزایش حقوق کارکنان بعنوان یک سیاست حمایتی امر مطلوبی است اما این افزایش باید بگونه ای صورت گیرد که ضعیف ترین مردم بیشترین سود را از آن ببرند. بالارفتن حقوق کارکنان، سنتی است که همه ساله در بودجه صورت می گیرد تا کارکنان دولت بتوانند توان مدیریت زندگی خویش را نسبت به افزایش تورم هماهنگ کنند. بودجه ۱۴۰۰ هم این افزایش را در نظر گرفته است اما نکته قابل توجه آنجاست که با وجود افزایش ۲۵ درصدی حقوق و مزایا کارکنان دولت، اعتبارات هزینه ای بودجه سال آینده نسبت به سالجاری، ۵۹ درصد (بیش از ۲ برابر افزایش حقوق) بیشتر شده که این افزایش حداقل در ۷ سال گذشته بی سابقه بوده است. به اذعان کارشناسان اقتصادی علت عدم تناسب افزایش شدید حقوق برخی کارمندان در سال ۹۹ بوده است.حقوق ها در سال ۹۹، ۱۵ درصد اضافه نشد بلکه ۳۵ درصد اضافه شد!سید علی روحانی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت افزایش عجیب اعتبارات هزینه ای در بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: باید به دو نکته در زمینه افزایش حقوق در بودجه سال آینده، توجه کرد نکته اول این است که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ حقوق همه کارکنان ۲۵ درصد افزوده می شود. نکته بعدی هم این است که در انتهای سال ۹۸ یک ابلاغیه ای از سوی آقای نوبخت به دستگاه ها داده شد که بر مبنای آن همه دستگاه ها اختیار دارند در سقف بودجه خود حقوق کارکنان را بالا برند.با یک امضا ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت ایجاد شدوی افزود: یعنی امسال یک افزایش ۱۵ درصدی حقوق طبق بودجه سال ۹۹ داشتیم و یک افزایش دیگر را هم به علت ابلاغیه دولت داشتیم که به صورت متوسط ۲۰ درصد به حقوق ها افزوده شد، حالا در بودجه ۱۴۰۰ آمده است که این حقوق ۲۵ درصد دیگر هم رشد کند. یک مساله بسیار مهمی که وجود دارد این است که چرا باید با یک ابلاغیه و با یک امضا ۶۰ الی ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت درست کرد هزینه ای که اثر آن فقط سال جاری نیست و شما آنرا دارید تا ابد به هزینه های دولت اضافه می کنید. مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارشی اعلام نمود: دلیلی که امکان دارد برای افزایش شدید هزینه های جاری بودجه ۱۴۰۰ عنوان شود، افزایش امتیازات (فوق العاده ویژه) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برپایه بخشنامه ای مورخ ۹۸.۱۱.۳۰ و تاکید مجدد آن در بخشنامه مورخ ۱۸/۰۲/۹۹ است. افزایش شدید اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرایی نسبت به قانون مصوب سال ۱۳۹۹ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ (رشد ۵۹ درصدی کل اعتبارات هزینه ای و رشد ۷۶ درصد اعتبارات فصل جبران خدمات کارکنان)، نیازمند بررسی اساسی توسط مجلس است.افزایش درآمد باید پلکانی باشد / چرا باید حقوق ۴۰ میلیون تومانی بشود ۵۰ میلیون تومان؟اگر افزایش حقوق کارکنان دولت باعث افزایش حقوق حداقلی بگیرها شود اتفاق قابل تقدیری در زمینه افزایش توان قشر ضعیف است اما متأسفانه این افزایش به شکل عادلانه ای توزیع نمی گردد. در شرایط فعلی اگر فردی ۴ میلیون تومان ماهیانه درآمد داشته باشد به درآمد وی تنها یک میلیون تومان اضافه می شود اما فردی ۴۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد به درآمد وی ۱۰ میلیون تومان اضافه می شود. سید علی روحانی در این حوزه عنوان کرد: هم اکنون حقوق های بالای ۳۰ میلیون تومان وجود دارد. وقتی حقوق های ۳۰ میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومانی، ۲۵ درصد افزوده می شوند، افزایش آنها در مقایسه با حقوق های ۳ الی ۴ میلیونی بسیار زیاد است. بعنوان نمونه وقتی حقوق ۴۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون تومان می شود ۱۰ میلیون تفاوت بوجود آمده است اما وقتی حقوق ۳ الی ۴ میلیون تومانی را ۲۵ درصد افزایش می دهید، حقوق آن فرد ۱ میلیون تومان بیشتر می شود. آیا رشد ۲۵ درصد برای همه در شرایط فعلی اقتصادی، عادلانه محسوب می شود؟۸۰ درصد کارکنان دولت در ۵ دهک بالای درآمدی قرار دارند / تنها بیست درصد کارکنان دولت وضعیتی بدتر از متوسط جامعه دارنداین مبحث سبب شده تا ۶۰ درصد کارکنان دولت در سه دهک بالا درآمدی کشور قرار بگیرند. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس برپایه آمارهای هزینه درآمد خانوار در سال ۱۳۹۸، حدود ۸۰ درصد از کارمندان دولت در ۵ دهک بالای درآمدی قرار دارند به بیان ساده تر وضعیت معیشتی ۸۰ درصد از کارمندان دولت از متوسط جامعه بهتر است. گفتنی است با عنایت به افزایش حقوق اتفاق افتاده در سال ۱۳۹۹، احتمالاً بیشتر از ۸۰ درصد از کارمندان دولت دارای این خصوصیت هستند. همینطور آمارها نشان داده است ۸۰ درصد خانوارهای با سرپرست کارمند دارای خودرو هستند این درحالیست که این نسبت برای سایر خانوارهای جامعه کمتر از ۴۵ درصد است.
حقوق های بالای ۱۵ میلیون تومان نباید افزایش یابندمرکز پژوهش های مجلس در گزارشی راهکارهایی برای هدفمند کردن افزایش درآمد کارکنان عرضه کرده است. بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی در گزارشی نوشت: باید توجه داشت هرچند بهبود معیشت کارکنان دولت به طورکلی امری مطلوب ارزیابی می شود، اما اولاً این سیاست نباید بگونه ای باشد که اثرات تورمی ناشی از آن (در اثر پولی شدن کسری بودجه)، تضعیف معیشت کارکنان و سایر اقشار جامعه را به دنبال داشته و منجر به افزایش نارضایتی گردد. دوما به جهت افزایش رضایتمندی عموم جامعه لازم است اقشار مستضعف دیگری که به لحاظ درآمدی وضع بدتری نسبت به کارکنان دولت دارند در اولویت قرار گیرند. سوما افزایش حقوق کارکنان دولت باید به صورت پلکانی صورت گیرد بگونه ای که انتفاع سطوح پایین درآمدی بیشتر باشد. برای این منظور می توان تلفیقی از اقدامات زیر را در دستور قرار داد: -ممنوعیت افزایش حقوق کارکنانی که مجموع دریافتی آنها از یک نصاب مشخص (مثالا ۱۵ میلیون تومان) بالاتر است.
- افزایش حقوق کارکنان دولت به میزان حداکثر ۱۵% (معادل رشد سال ۱۳۹۹)
- تعیین حداقل دریافتی برای کارکنان دولت (مثلاً ۴ میلیون تومان)
- افزایش حقوق به صورت پلکانی معکوس (رشد بیشتر حقوق کارکنانی که دارای سطح دریافتی کمتر هستند)شایان ذکر است که می توان بخشی از منابع آزاد شده از این محل را برای پشتیبانی از اقشار کم درآمد (سه دهک پایین) اختصاص داد. مجلس یازدهم که با شعار مجلس جوان و انقلابی روی کار آمد حالا می تواند به افزایش بی رویه حقوق عده ای خاص از جیب بیت المال خاتمه دهد و این افزایش را به سمت حداقلی بگیرها و سایر اقشار ضعیف جامعه هدایت کند.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب