انتشار پیام های 1888 روی وبسایت شفاف
به گزارش تاکسی مدرن رئیس کمیته شفافیت شهر تهران از انتشار پیام های سامانه ۱۸۸۸ روی وبسایت شفاف اطلاع داد و اظهار داشت: حمل و نقل و شهرسازی بیشترین شکایت شهروندان تهرانی به ۱۸۸۸ است.
بهاره آروین در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به انتشار داده های ۱۸۸۸ یا سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران بر روی سامانه شفافیت اظهار داشت: این حرکت گامی پیشروانه و مهم از جانب سازمان بازرسی شهرداری تهران به حساب می آید، چونکه سازمان های نظارتی به این علت که با حوزه تخلفات مرتبط هستند و در مورد حفظ حریم شخصی و آبروی افراد ملاحظاتی دارند، معمولا با سطح بالایی از محرمانگی کار می کنند و از این جهت متاسفانه هیچ نوع گزارش عمومی از میزان تخلفات انجام شده در دستگاههای مختلف یا شکایات مردم از آنها عرضه نمی گردد.
وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران برای نخستین بار در کشور، گزارشی عمومی از میزان ثبت شکایات، انتقادات و پیشنهادهای شهروندان در سامانه ۱۸۸۸ را در معرض افکار عمومی قرار داده است، اظهار داشت: بر این اساس شهرداری تهران عملکرد خویش را در حوزه نظارت همگانی با شهروندان به اشتراک گذاشته است.
آروین با اشاره به اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران در اِشِلی کوچک این گام پرارزش را برداشته است، اظهار داشت: اگر دیگر سازمان های نظارتی از این حرکت الگو گیرند، امکان دارد تحولی جدی در کشور رخ دهد. بعنوان مثال اگر سازمان بازرسی کشور چنین گام ارزشمندی برداشته و شکایات شهروندان از دستگاههای مختلف را به صورت عمومی منتشر کند دستگاه ها برای پایین آوردن آمار شکایات مردم با یکدیگر رقابت خواهند کرد؛ ضمن اینکه اگر به جای رسیدگی به شکایات پشت درهای بسته، آنها را به صورت عمومی منتشر نماییم، تحلیل این آمارها نتایج مثبتی به نفع مردم خواهد داشت.
به قول این عضو شورای شهر پایتخت، پیش از این اطلاعات پیام های ۱۸۸۸ به صورت گزارش های ادواری در اختیار حوزه های معاونتی قرار می گرفت و انتشار عمومی آنها با جزئیات اتفاق نیفتاده بود.
آروین در پاسخ به پرسشی درمورد تفاوت اصلی سامانه ۱۸۸۸ با سامانه ۱۳۷ اظهار داشت: سامانه ۱۳۷، سامانه ای است که عموما نیازها و فوریت های شهری را به صورت ۲۴ ساعته پیگیری می کند و سامانه ۱۸۸۸، سامانه ای است که در آن شکایات و پیشنهادهای شهروندان درمورد عملکرد مدیریت شهری ثبت و پیگیری می شود. همینطور اگر پیام های ۱۳۷ بی پاسخ بماند، شهروند می تواند به سامانه ۱۸۸۸ شکایت کند؛ البته شهروندان گاها در تفکیک این دو سامانه از یکدیگر گرفتار سردرگمی می شوند.
حمل ونقل و شهرسازی بیشترین شکایت شهروندان
او همینطور خاطرنشان کرد: وقتی از شفاف شدن شکایات ۱۸۸۸ سخن می گوییم، بحث فساد یا تخلفات مالی مطرح نیست؛ بلکه منظور کاستی ها و ضعف های عملکردی و فرایندی شهرداری است که منجر به شکایت و انتقاد شهروندان می شود. مباحثی مثل رشوه، زدوبند، پارتی بازی و فساد مالی، موضوعاتی هستند که معمولا در ۱۸۸۸ پیگیری و رسیدگی نمی شوند.
وی در تشریح مزایای انتشار عمومی پیام های ۱۸۸۸ اظهار نمود: در گذشته شهروندان اطلاع نداشتند در محدوده سکونتشان چند نفر مثلا درباره تاخیر اتوبوس یا مشکلات زمین ورزشی پیام گذاشته اند، اما حالا با انتشار عمومی پیام ها افراد می توانند به تفکیک مسائل شهری یا مراکز مسئول در شهرداری ببینند چه پیام هایی گذاشته می شود.
به قول آروین، مجموع پیام های شکایت و انتقاد شهروندان در ۱۸۸۸ از آغاز سال تاکنون، حدود ۱۷ هزار مورد بوده است. برپایه گزارش های کلی وبسایت شفاف، در سال ۹۹ بیشترین گلایه مندی شهروندان در حوزه حمل و نقل و ترافیک بوده است که تاخیر اتوبوس بخش خصوصی، تعمیر و نگهداری پل عابر پیاده و تعیین هزینه حمل و نقل عمومی و تاکسی به ترتیب بیشترین سهم را از شکایات شهروندان داشته اند.
وی با اشاره به اینکه همینطور عملکرد حوزه شهرسازی و معماری دومین رتبه نارضایتی شهروندان را به خود مختص کرده است که تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری، ساخت و راه اندازی بنای بدون مجوز، آلودگی ها و مزاحمت های ناشی از شهرسازی و تبدیل پارکینگ به انباری و تجاری بیشترین شکایات را متوجه خود کرده اند، اظهار داشت: سومین حوزه دارای بیشترین گلایه مندی هم خدمات شهری بوده است که اصلی ترین شکایات آن در ارتباط با قیمت محصولات و عملکرد میادین میوه و تره بار، زمین بازی داخل پارک ها و عملکرد متصدی کانکس بازیافت است.
عضو شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود اظهارداشت: اطلاعات منتشرشده از سامانه ۱۸۸۸ دارای دو بخش است. بخش اول اِکسلهای شش ماهه (از شش ماهه اول ۹۶ تا شش ماهه اول ۹۹) از جزئیات پیام های ثبت شده در سامانه ۱۸۸۸ است. این جزئیات مشتمل بر مبحث پیام، تاریخ ثبت پیام، طول زمان رسیدگی به پیام، وضعیت بازخورد و وضعیت نهایی رسیدگی می شود. این فایل های اِکسل منبع خوبی برای پژوهشگران، متخصصان رسانه و مدیران شهری هستند.
آروین افزود: بخش دوم هم تحت عنوان «گزارش های کلی سامانه ۱۸۸۸» داشبوردی برخط است که به شکلی بصری سازی بخش اول به حساب می آید. این گزارش ها با هدف عرضه چشم اندازی کلی از پیام های ثبت شده انتشار یافته اند و شامل جدول «موضوعات دارای بیشترین گلایه مندی»، «تعداد پیام ها بر حسب نتیجه رسیدگی»، «تعداد پیام های در رابطه با هر واحد اجرایی»، «میانگین زمان رسیدگی در رابطه با هر واحد اجرایی» و «جدول فراوانی پیام های راهنمایی و ارشاد» می شوند.
عضو شورای شهر تهران اذعان داشت: البته داده های منتشرشده همچنان نیازمند تکمیل و ارتقاست. بعنوان مثال هنوز توضیحات کافی برای فهم و تعامل بهتر شهروندان از جداول اضافه نشده است یا لینک اختصاصی گزارش خطا برای داده ها وجود ندارد.
آروین ضمن اشاره به حذف بعضی از پیام های ۱۸۸۸ از بخش اِکسل داده های خام روی وبسایت شفاف اظهار داشت: این پیام ها کمتر از یک درصد کل پیام های ۱۸۸۸ را می سازند و منحصرا مواردی هستند که در آنها مستقیما از کارمندی خاص شکایت شده است. این پیام ها در جهت حفظ حریم شخصی افراد تنها از بخش فایل های اکسل حذف شده اند و در گزارش های کلی وبسایت شفاف موجود هستند. ازاین رو به جز این گونه شکایات حوزه منابع انسانی و حراست، شکایات در رابطه با شهرسازی، اتوبوسرانی و مترو، سازمان ورزش، فضای سبز و سایر مواردی که شهروندان گزارش می دهند روی وبسایت شفاف انتشار عمومی یافته اند.
۷۰ تا ۸۰ درصد پیام ها با برچسب «راهنمایی و ارشاد» از چرخه رسیدگی حذف می شدند
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در مورد کیفیت رسیدگی به پیام های ۱۸۸۸ بیان نمود: در گزارش کلی که از سامانه ۱۸۸۸ انتشار یافته است، پیام ها به انواع راهنمایی و ارشاد، انتقاد، تقدیر و تشکر، شکایت و پیشنهاد دسته بندی شده اند. قبل از اینکه کمیته شفافیت به مبحث پیام های ۱۸۸۸ ورود کند، به بعضی از پیام ها رسیدگی کافی نمی شد. بعنوان مثال ما متوجه شدیم که درصد قابل توجهی از پیام های شهروندان ــسالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیام هاــ برچسب «راهنمایی و ارشاد» می خورند و از چرخه رسیدگی حذف می شوند.
به قول آروین، بخشی از این پیام ها شامل کسب اطلاع شهروندان از مواردی مثل طرح ترافیک می شد که ارسال آنها از جانب شهروندان ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت شهری در اطلاع رسانی ها بود. بخش دیگر شامل انتقادات و شکایت های تکراری بود که مدیریت شهری از آنها اطلاع داشت. بعلاوه شکایت ها و انتقاداتی که فاقد جزئیات کافی بودند هم برچسب پیام های «راهنمایی و ارشاد» می خوردند که با پیشنهاد کمیته شفافیت مقرر شد این دسته از پیام ها جهت استحضار به حوزه های مرتبط در شهرداری تهران ارجاع داده شوند.
وی ادامه داد: بخش دیگری از پیام ها تحت عنوان «پیشنهادات» دسته بندی می شدند که درصد بسیار ناچیزی از آنها مورد بررسی قرار می گرفت؛ چونکه معمولا فاقد خصوصیات فنی و جزئیات کافی بودند که به پیشنهاد کمیته شفافیت قرار شد این پیام ها علاوه بر اینکه طبق روال قبلی به واحدهای ذی ربط ارجاع داده می شوند، در سامانه جمعی «باهم» هم منتشر شوند تا شهروندان بتوانند این ایده ها را با بحث و هم اندیشی پخته کنند. این پیشنهاد هم اکنون از جانب سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در حال پیگیری است اما شرط اصلی اجرایی شدنش اطلاع رسانی به شهروندان و متقابلا استقبال شهروندان از آن است.
آروین در ادامه ضمن اشاره به بخش دیگری از پیام ها که در دسته انتقادات و شکایات قرار می گیرند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که حین تحلیل داده های ۱۸۸۸ به آن برخوردیم استفاده از زبانی اداری بود که گاها بی ربط بود یا مشخص نمی کرد آیا درنهایت به شکایت شهروند رسیدگی شده است یا خیر؟ درنتیجه مقرر شد تا این زبان اداری تغییر یابد.
وی در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی در مورد صحت و سقم داده های منتشرشده وجود دارد؟ عنوان کرد: داده ها بدون دخالت دست و به صورت سیستمی از سامانه ۱۸۸۸ استخراج و به وبسایت شفاف منتقل می شوند. همینطور مسئولیت صحت داده ها با سازمان بازرسی است.
بهبود رسیدگی به پیام های ۱۸۸۸ در گروز استفاده اهالی رسانه و شهروندان از داده های منتشرشده
آروین با اشاره به اینکه اخیرا دسترسی به سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ در اپلیکیشن "تهران من" امکانپذیر شده و درصدد ارتقای آنها هستیم، اظهار داشت: یکی از اشکالات سامانه ۱۸۸۸ این است که خیلی از پیام ها به علت نداشتن جزئیات کافی مورد رسیدگی قرار نمی گیرند. بعنوان مثال شهروند درمورد ساخت و ساز غیرمجاز در محله خود شکایتی را مطرح می کند، اما چون" اطلاعات ملک" را به درستی منتقل نمی کند، کارشناسان شهری نمی توانند به شکایتش رسیدگی کنند. به همین جهت مقرر است تا دیماه سال جاری، فرم های ثبت پیام به روزرسانی شوند تا شهروندان در مورد موضوعات گوناگون شامل شهرسازی، حمل و نقل عمومی، مجموعه های ورزشی و... بدانند که ثبت چه جزئیاتی حائز اهمیت می باشد.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند اضافه کرد: مسئله دیگری هم که هم در مورد ۱۳۷ و هم ۱۸۸۸ صادق است، سیستمی شدن نحوه پیگیری پیام و ثبت بازخورد از جانب شهروندان است که از ماه ها پیش قرار بوده اجرایی شود، اما هر ماه به تعویق افتاده است و امیدواریم سازمان فاوا و سازمان بازرسی بزودی به تعهدات خود در این حوزه عمل کنند.
آروین ضمن اشاره به اهمیت تداوم بارگذاری داده ها در مورد فایل های اکسل شش ماهه، بارگذاری فایل های آینده و در مورد داشبورد برخط و اتصال به سامانه ۱۸۸۸ اظهار داشت: این مهم از یک سو به پیگیری مدیریت شهری در آینده و از طرفی به مطالبه عمومی شهروندان و استفاده از این داده ها بستگی دارد؛ ضمن اینکه سازمان بازرسی و مرکز آمار و رصد شهری نباید به جداول توصیفی اولیه اکتفا کنند و باید درجهت افزایش جداول مفید کوشا باشند. کما اینکه حالا مرکز آمار برای سامانه ۱۳۷ در حال ساخت داشبوردی است که داده ها روی نقشه بصری شوند و مثلا با انتخاب مبحث زباله گردی و پسماند مشخص شود بیشترین و کمترین درخواست ها در کدام مناطق و نواحی است.
وی تصریح کرد: انتشار داده ها، به خودی خود مزیتی برای شهروندان ندارد و حصول نتیجه مطلوب مستلزم اقدامات بعدی و استفاده از داده ها توسط ذینفعانی چون اهل رسانه، شهروندان، پژوهشگران شهری و نهادهای سیاستگذار و ناظر شهری است. تنها بعد از این اقدامات ثانویه است که روند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و پیشنهادات بهتر می شود.
منبع: تاكسی مدرن
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب