فعال سازی كریدور شمال جنوب از بنادر شمالی با استفاده از كارنه تیر
مدیركل ترانزیت گمرك اظهار داشت: با حركت نخستین شناور رو-رو از بندر امیرآباد و ارسال محموله های تحت پوشش كارنه تیر و پهلوگیری كشتی در بندر كوریك قزاقستان، محور ترانزیتی كریدور شمال-جنوب تقویت شد.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از گمرک ایران، مصطفی آیتی عنوان کرد: با ایجاد خط رو-رو در راه دریای خزر توسط سازمان بنادر و دریانوردی و ارسال کالا از این مسیر دریایی با پوشش کارنه تیر، ضمن کاهش زمان ارسال کالا، تجارت هند و کشورهای جنوب با روسیه، آسیای میانه و شمال اروپا از این مسیر تسهیل می شود.
وی اضافه کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری «کارنه تیر» در گمرکات بنادر جنوبی همچون چابهار و بنادر شمالی امیرآباد و انزلی، تسهیلات لازم برای توسعه و تسهیل ترانزیت را در کریدور شمال-جنوب مهیا کرده است.
آیتی تاکید کرد: در بررسی های قبلی یکی از اشکالات ترانزیتی در کریدور شمال جنوب، عدم وجود اسناد واحد گمرکی و توقفات ناشی از انجام تشریفات قانونی در مرزهای کشورهای مسیر عنوان شده بود که با استفاده از کارنه تیر بعنوان سند گمرکی بین المللی واحد، عملاً تسهیلات لازم برای کاهش توقفات به وجود آمد.
مدیرکل ترانزیت گمرک: گمرک جمهوری اسلامی تبادل الکترونیکی اطلاعات کارنه تیر در کریدور شمال-جنوب و سایر کریدورها را در دستور کار داشته و امیداوریم با تبادل الکترونیکی اطلاعات در آینده گام های مؤثرتری در توسعه این مسیرها ایجاد نماییم.
آیتی خاطرنشان کرد: به دنبال انتشار کرونا و بروز محدودیت ها در بعضی مرزهای زمینی، در مرداد ماه سالجاری هم دو کریدور کتای (ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان) و ایران-افغانستان-ازبکستان با استفاده از پوشش تضمین کارنه تیر و از راه قلمروی افغانستان بعنوان مسیرهای جدید و جایگزین راه اندازی شد و تا کنون از این طریق محموله های زیاد صادراتی کشور و ترانزیتی از بنادر جنوبی به مقاصد آسیای میانه ارسال شده است.
گفتتی است، کنوانسیون تیر (TIR) مهمترین کنوانسیون ترانزیت بین المللی با ۷۶ کشور عضو و با حضور بزرگترین اقتصادهای دنیا است که جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤثرترین و فعال ترین اعضای این کنوانسیون طی سالهای اخیر بوده است.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب