گزارش تاكسی مدرن به مناسبت هفته ایمنی و حمل و نقل

هزینه های پیچیده ترین نوع معلولیت و جای خالی حمایتهای اجتماعی

هزینه های پیچیده ترین نوع معلولیت و جای خالی حمایتهای اجتماعی

سالانه حدود 500 تا 1200 نفر بر اثر تصادفات جاده ای گرفتار «ضایعه نخاعی» می شوند؛ صدمه ای كه از آن بعنوان پیچیده ترین نوع معلولیت یاد می شود و سازمان بهزیستی اعلام نموده است كه به سبب هزینه های بالای نگهداری از این افراد در قانون پیش بینی كرده تا به این افراد رسیدگی و خدمات بیشتری ارائه شود.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، معلولیت ضایعه نخاعی یکی از خاص ترین نوع معلولیت هاست که افراد دارای این لطمه طی زندگی با مشکلات ویژه و خاصی دست و پنجه نرم می کنند، این درحالیست که بیش از ۴۰ درصد افرادی که دارای ضایعه نخاعی هستند بر اثر حوادث جاده ای گرفتار این لطمه می شوند، صدمه ای که علاوه بر مشکلات جسمانی برای خود فرد، مشکلات اقتصادی و هزینه های زیادی را بر دوش خانواده می گذارد.
محمد نفریه- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه ضایعه نخاعی بیشترین نوع مصدومیت های ناشی از تصادفات جاده ای را در بر می گیرد، به ایسنا اظهار داشت: در ایران سالانه بین ۱۴۰۰ تا ۲۸۰۰ نفر گرفتار ضایعه نخاعی می شوند که حدود ۴۲ درصد (حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) از این افراد بر اثر تصادفات گرفتار آن می شوند.

۴۲ درصد از افراد دارای ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی بر اثر تصادفات جاده ای لطمه دیده اند
وی با اشاره به بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی و جمعیت افراد دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان اشاره کرد: هم اکنون ۲۷ هزار و ۲۱۶ نفر دارای ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۴۲ درصد آنها بر اثر حوادث جاده ای گرفتار لطمه شده اند. طبق آمار بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ۶۴ درصد افراد دارای ضایعه نخاعی متاهل و ۶۲ درصد نیز بیکار هستند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: باتوجه به اینکه ضایعه نخاعی معلولیتی است که هزینه بالایی را به خانواده ها تحمیل می کند بنا بر این در قوانین سازمان بهزیستی پیش بینی شده است که به این افراد رسیدگی و خدمات بیشتری ارائه شود.

۳.۵ میلیون تومان هزینه نگهداری افراد دارای ضایعه نخاعی
نفریه در پاسخ به این پرسش که میزان تصادفات و معلولیت های ناشی از تصادفات جاده ای چه بار اقتصادی بر دوش خانواده و همین طور سازمان بهزیستی وارد می کند؟ بیان کرد: معلولیت ضایعه نخاعی مشکلات خاص مربوط به خودرا دارد و هزینه های عدیده ای را بر دوش خانواده وارد می کند، به طوریکه هزینه تمام شده نگهداری یک فرد دارای ضایعه نخاعی در منزل (شامل هزینه های مراقبت، اقلام و تجهیزات پزشکی، توانبخشی، مناسب سازی) ماهانه حدود ۳.۵ میلیون تومان است.
ایشان سپس به تشریح خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای ضایعه نخاعی پرداخت و اظهار نمود: هزینه معیشت و مستمری که به این افراد پرداخت می شود بر طبق بعد خانوار ماهانه از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر است.

۹۹.۵ درصد از افراد دارای لطمه نخاعی در خانه خود نگهداری می شوند
بگفته نفریه، ۹۹.۵ درصد از افراد دارای لطمه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی، در منازل خود نگهداری می شوند که ماهانه ۵۵۴ هزار تومان بابت هزینه پرستاری (بالاترین هزینه پرستاری) از طرف سازمان بهزیستی دریافت می کنند، این درحالیست که تا سال قبل هزینه پرستاری که به این افراد پرداخت می شد حدود ۲۰۰ هزار تومان بود، اما با بودجه ای که از محل قانون تامین شد توانستیم این مبلغ را به ۵۵۴ هزار تومان افزایش دهیم. همین طور ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان جهت تامین لوازم بهداشتی به این افراد پرداخت می شود.
وی با اعلان اینکه ۵۵ درصد از افراد دارای لطمه نخاعی حداقل درآمد را در ماه دریافت نمی کنند، اظهار داشت: در صورتیکه افراد دارای لطمه نخاعی تحت پوشش سازمان جزء سه دهک پایین قرار داشته باشند، علاوه بر مستمری و حق پرستاری ایشان ماهیانه ۱۶۰ هزار تومان به آنها پرداخت می شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار نمود: همین طور باتوجه به اینکه افراد دارای لطمه ضایعه نخاعی به وسایل کمک توانبخشی نیاز دارند، سازمان بهزیستی هر سه سال یکبار ویلچر مکانیکال و ویلچر حمام به آنها ارائه می دهد.

اصلاح قانون جرائم رانندگی در دست بررسی
نفریه در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا برای جبران خسارات وارده به قربانیان حوادث ترافیکی بودجه ای از عوارض جاده ای از طرف وزارت راه به سازمان بهزیستی تعلق گرفته است؟ توضیح داد: آنچه که حالا در کمیسیون امور اجتماعی الکترونیک دولت در دست بررسی قرار دارد، اصلاح قانون جرائم رانندگی است.
وی افزود: در اصلاح قانون جرائم رانندگی، سازمان بهزیستی پیشنهاد نمود تا ۱۰ درصد جرائم رانندگی سالانه صرف لطمه دیدگان نخاعی شود که در پیش نویس اصلاح قانون قید شده است تا ۵ درصد جرائم رانندگی صرف لطمه دیدگان نخاعی خواهد شد، البته هنوز این مساله به تصویب نرسیده است.
اما در این میان رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به بی توجهی در حمایت های اجتماعی و روانی از قربانیان ناشی از تصادفات جاده ای انتقاد می کند. سید حسن موسوی چلک_ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه یکی از مسائل جدی دو دهه اخیر در کشور آمار بالای قربانیان ناشی از تصادفات جاده ای بود، اظهار نمود: طبق آمارهای رسمی در گذشته نرخ قربانیان ناشی از تصادفات، سالیانه ۳۲ هزار مورد بود، اما طی چند سال قبل نرخ قربانیان ناشی از تصادفات به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است که البته این آمار هم بالاست.

نقش ۷۵ درصدی عوامل انسانی در تصادفات جاده ای
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار نمود: باتوجه به اینکه عوامل انسانی در ۷۵ درصد از تصادفات جاده ای نقش دارند، به نظر باید علاوه بر ایمنی جاده و خودرو ها، آموزش نیروی انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر روی نیروی انسانی سرمایه گذاری شود و در این خصوص آموزش درست، بموقع و جذاب و اثربخشی به جامعه ارائه شود می توان آمار تصادفات و نتایج ناشی از تصادفات را کم کرد.
وی با اعلان اینکه در زمان وقوع تصادفات افراد بیشتر درگیر بیمه هستند، نسبت به فقدان حمایتهای روانی و اجتماعی از قربانیان ناشی از تصادفات جاده ای انتقاد نمود و اضافه کرد: ایا از زنی که همسر خودرا بر اثر تصادفات از دست داده و یا مردی که زن و فرزند خودرا بر اثر تصادف از دست داده و یا کودکی که والدین خودرا بر اثر تصادفات جاده ای از دست داده حمایتهای روانی و اجتماعی می شود؟.
موسوی چلک معتقد می باشد که توجه به ابعاد اجتماعی تصادفات باید بحث پیشگیریهای اجتماعی از تصادفات و غربالگری سلامتی روانی و اجتماعی هنگام صدور گواهینامه ها مورد توجه قرار گیرد، حتی باید ساز و کاری تعریف شود تا افرادی که گرفتار تصادفات جاده ای شده اند بتوانند از خدمات روانشناسان و مددکاران اجتماعی بهره مند شوند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اشاره کرد: با وجود اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی دارای معاونت اجتماعی است اما این معاونت نتوانسته از ظرفیتهای انجمنهای اجتماعی و سایر تشکلهای مرتبط بهره گیری لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: البته سرهنگ نادر رحمانی_ رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور بسیار هوشمند هستند و با انجمن مددکاران اجتماعی ارتباط خوبی داشته اند، اما به نظر پلیس راهور تدابیر لازم را در استفاده از تمام ظرفیتها برای تقویت های رویکردهای اجتماعی و روانی ندارد.




منبع:

1399/08/27
21:10:29
5.0 از 5
1665
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن