گزارش تاكسی مدرن؛
جزئیات دخل و خرج ایرلاین ها
تاكسی مدرن: دبیر انجمن شركتهای هواپیمایی فهرست كاملی از هزینه های ارزی شركتهای هواپیمایی عرضه داد كه در آن دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از جانب شركت فرودگاه ها به صورت ارزی هم به چشم می خورد.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی فهرست کاملی از هزینه های ارزی شرکتهای هواپیمایی عرضه داد که در آن دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از جانب شرکت فرودگاه ها به صورت ارزی هم به چشم می خورد؛ صدور فاکتور ارزی برای خدمات فرودگاهی باآنکه در قالب قانون انجام می شود اما در دوره انتشار کرونا که ایرلاین های داخلی بدلیل کاهش شدید مسافراتهای هوایی به شدت تحت فشار هستند و در عین حال از هرگونه حمایت مالی هم محروم بودند، دولت می توانست باز هم در قالب قانون برای یک دوره موقت، هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ریالی دریافت کند.
ماجرای بلیت هواپیما به کجا رسید؟
گرچه در ظاهر از افزایش رسمی نرخ بلیت هواپیما با بیان وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری خبری نیست؛ اما در عمل شرکتهای هواپیمایی افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی به بهانه هایی چون «الزام ایرلاین ها از جانب ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت پرواز» و «کاهش درآمدهای آنها به سبب اجرای این مصوبه» و همینطور «افزایش نرخ ارز» را عملی کرده اند.
همه ضرب الاجل ها و اتمام حجت های آمرانه و ناهیانه وزیر راه و شهرسازی و تهدید ایرلاین های گرانفروش به معرفی به نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت بلیت را بگیرد.
نامه نگاری های بی اثر اسلامی، مونسان، آدم نژاد و زنگنه
به همه اینها، نامه نگاری های علی اصغر مونسان وزیر گردشگری با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را هم باید افزود؛ نامه ای که منجر به صدور دستور اسلامی به شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص برخورد با شرکتهای هواپیمایی متخلف و گرانفروش و همینطور تهدید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به ابطال مجوز «پرواز» یا حتی «پروانه بهره برداری» آن دسته از ایرلاین هایی شد که بلیت پروازهای داخلی خویش را با قیمتی بالاتر از نرخ نامه سال قبل به فروش می رسانند؛ اما هیچ یک نتوانست سد محکمی در مقابل افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد.
در آخرین دیداری که مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی در واپسین روزهای مهر ماه داشتند، مبحث بررسی دقیق تر هزینه های ایرلاین ها و صورت مالی شرکتهای هواپیمایی از جانب سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین نرخ نامه جدید مسیرهای هوایی به تصویب و به شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ گردید.
گفته می شود تا کنون برخی از شرکتهای هواپیمایی نسبت به تحویل صورت مالی خود به سازمان هواپیمایی کشوری اقدام نموده اند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی: «رنج نامه» ایرلاین ها در مقابل «نرخ نامه» مسیرهای هوایی
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید این مورد که چند ایرلاین صورت مالی خویش را به سازمان هواپیمایی کشوری عرضه کرده اند، گفت: در ماه های اخیر و در شرایط کرونایی، خیلی از شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا بر زیان ده بودن صنعت هوانوردی و فعالیتهای خود تاکید کرده اند؛ صنعت هوانوردی ما هم جدا از این صنعت در دیگر کشورها نیست؛ به خصوص که ما مشکلات افزایش نرخ ارز هم داشته ایم ولی شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا که اعلام ورشکستگی یا زیان ده بودن کرده اند، با چنین مشکلی روبه رو نبوده اند.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی ایران در این چند ماهه با مشکلات زیادی روبه رو بوده و صورت های مالی خویش را به سازمان هواپیمایی کشوری یا عرضه کرده اند یا در حال عرضه آنها هستند، اظهار داشت: این ادعا که هزینه های ارزی شرکتهای هواپیمایی کمتر از ۲۰ درصد است، حقیقت ندارد و هزینه های ارزی سهمی بالای ۵۰ درصد در هزینه ایرلاین ها دارد.
ریز هزینه های ارزی شرکتهای هواپیمایی
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: این شرکت ها با هزینه هایی چون خرید هواپیما، اجاره هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، هزینه دستمزد خلبانان و … مواجهند. همینطور برخی شرکتهای داخلیِ تعمیر و نگهداری هواپیما از ایرلاین های داخلی هزینه ارزی شامل ساعتی ۴۰ تا ۶۰ دلار مطالبه می کنند. ضمن اینکه هزینه هایی چون نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه ها، هزینه پارکینگ و حتی هزینه روشنایی داخل فرودگاه را هم باید به مراجع ذی ربط پرداخت کنند.
اسعدی سامانی خاطرنشان کرد: از دیگر هزینه های ارزی ایرلاین ها اقداماتی چون آموزش خلبانان، پروازهای سیمیلاتور (شبیه ساز پرواز)، کیترینگ پروازهای خارجی، سوخت گیری در خارج از کشور، نشست و برخاست در فرودگاه های خارجی و … است.
وی اظهار داشت: هزینه عضویت در یاتا (انجمن بین الملل حمل و نقل هوایی) رزرواسیون، مسیجینگ، هزینه هندلینگ و امثال اینها هم به صورت ارزی از شرکتهای هواپیمایی دریافت می شود. بنابراین، اینکه گفته می شود شرکتهای هواپیمایی هزینه های ارزی چندانی ندارند، عمدتاً از روی ناآگاهی است.
وقتی شرکت فرودگاه ها با صورت حساب ارزی سراغ ایرلاین ها می رود
فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به این پرسش که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ایرلاین های داخلی هزینه خدمات فرودگاهی پروازهای داخلی را ارزی دریافت می کند یا ریالی، اشاره کرد: شرکت فرودگاه ها هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ارزی از ایرلاین ها دریافت می کند؛ ایرلاین ها در این خصوص اعتراض کرده اند هر چند که کاملاً قانونی می باشد و بر مبنای ماده ۲۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، شرکت فرودگاه ها می تواند هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ارزی یا معادل ریالی آن از شرکتهای هواپیمایی دریافت کنند که هم اکنون شرکت فرودگاه ها این هزینه را بر مبنای ارز نیمایی محاسبه کرده و از ایرلاین ها مطالبه می کند.
اسعدی سامانی افزود: فرودگاه ها حتی هزینه پارکینگ هواپیما را هم ارزی دریافت می کنند. هواپیماهایی که به خاطر کمبود قطعات زمینگیر شده اند، ایرلاین ها مجبورند هزینه پارکینگ آن در فرودگاه را به صورت ارزی پرداخت کنند.
۵ درصد عوارض شهرداری ها؛ فشار مضاعف بر شرکتهای هواپیمایی
وی با اشاره به دریافت ۵ درصد عوارض شهرداری از فروش هر بلیت هواپیما اظهار داشت: شهرداری ها در حالیکه کوچک ترین خدماتی به فرودگاه ها عرضه نمی دهند اما با اصرار و فشار دنبال اجرای قانون دریافت عوارض شهرداری از فروش بلیت پرواز هستند که به شرکتهای هواپیمایی فشار وارد میکند.
به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هم بعضاً فشارهایی به ایرلاین ها برای پرداخت بدهی هایشان وارد میکند هر چند که این شرکت در ماه های اخیر تا حدودی با ایرلاین ها همکاری داشته است ولی اگر شرکت ها بدهی های خویش را ندهند، شرکت فرودگاه ها به آنها خدمات عرضه نمی دهد. حتی در قانون آمده که شرکت فرودگاه ها می تواند از ایرلاین ها بابت عدم پرداخت بدهی های خود شکایت کند که در گذشته چند مورد احضاریه به دادگاه برای مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی با شکایت شرکت فرودگاه ها صادر شده بود.
هزینه سوخت هر پرواز را نقدی به وزارت نفت می دهیم
اسعدی سامانی درباره درخواست مطالبات شرکت ملی پخش بابت هزینه سوخت از ایرلاین ها هم اضافه کرد: هم اکنون شرکتهای هواپیمایی هزینه سوخت هر مورد پرواز را به صورت نقدی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پرداخت می کنند.
ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی ایران با نرخ بلیت فعلی؟
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره مطرح شدن بحثی در مورد اعلام آمادگی شرکتهای هواپیمایی خارجی برای انجام پروازهای داخلی با نرخ های ایرلاین های ایرانی اظهار داشت: این اظهارات حقیقت ندارد. کسی که این ادعا را مطرح می کند درک درستی از امنیت و منافع ملی ندارد ضمن اینکه این اتفاق کاملاً غیرقانونی می باشد.
وی اضافه کرد: کدام شرکت هواپیمایی خارجی حاضر است بابت پرواز تهران- مشهد از مسافران ۲۰ دلار دریافت کند؟ کما اینکه همه دیدیم که در روزهای توقف پرواز شرکتهای هواپیمایی ایرانی به ترکیه در شرایط شیوع کرونا، قطر ایرویز بلیت پرواز تهران – استانبول را به مسافران ایرانی بعضاً تا ۱۰۰ میلیون تومان می فروخت؛ و اساسا این شرکت حاضر نخواهد بود با هواپیماهای ۶ سال ساخت و چند صد میلیون دلاریِ خود، پرواز تهران-مشهد را با بلیت ۲۰ دلاری انجام دهد.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب