تاكسی مدرن گزارش می دهد؛

اوراق مشاركت مترو در سیاه چاله سیستم بانكی و بیمه ای

اوراق مشاركت مترو در سیاه چاله سیستم بانكی و بیمه ای

به گزارش تاكسی مدرن انتشار اوراق مشاركت، یكی از طریق های كمكی به توسعه امور زیرساختی است كه در سالهای اخیر هم دولت در جهت پشتیبانی از حمل و نقل عمومی، به شهرداری ها اجازه داده تا در سقف مشخص نسبت به انتشار اوراق مشاركت اقدام نمایند و از آنجایی كه 50 درصد این اوراق را خود دولت تضمیمن می كند، معمولا انتشار اوراق مشاركت مورد استقبال شهرداری ها همچون شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی قرار گرفته است و در سالهای اخیر استفاده از این ظرفیت مهم در دستوركار مدیران شهری قرار گرفته است.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، اما در دو سال گذشته اوراق مشارکت شهرداری تهران بعد از انتشار، درحوزه نقد شوندگی گرفتار مشکلاتی می شود بگونه ای که بانکها وثایق عرضه شده از جانب شهرداری را نمی پذیرند و حالا هم شاهد می باشیم پس از ماجرای شهرداری و بانک آینده برای وصول پول فروش اوراق مشارکت سال 97، این دفعه داستان عدم نقدشوندگی اوراق مشارکت مترو با تغییر زمین به سمت شهرداری و بانک رفاه رفته است و باز هم همان داستان تکراری عدم پذیرش وثایق شهرداری مطرح می شود.
شهرداری تهران یک سازمان بسیار بزرگ با گردش مالی چندصد میلیاردی است اما در سالهای اخیر این بنگاه بزرگ اقتصادی به علت حجم بالای بدهی های مختلف چندان در سیستم بانکی خوشنام نیست و همین مبحث سبب شده تا بانکها مجبور شوند، در رابطه مالی با شهرداری تهران اصطلاحا "میخ شان را سفت تر بکوند" تا مبادا بعدا درگیر بدهی و... شوند که همین مساله سبب طولانی شدن روند نقدشوندگی پول اوراق مشارکت شده است. مشکلی که سبب شده شهرداری نتواند به تعهدات خود در تکمیل و بهره برداری ایستگاه های مترو که بارها وعده داده بود، عمل کند هرچند مسؤلان مترو معتقدند شهرداری "املاک بانک پسند" ندارد اما رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اعتقاد دارد که علاوه بر مشکل پذیرش وثیقه، استعلامات بیمه ای هم برای املاک رهنی شهرداری مشکلاتی بوجود آورده است.

محمدنادر محمدزاده در گفتگو با ایسنا، در مورد مشکلاتی که در راه نقد شدن اوراق مشارکت مترو وجود دارد، می گوید: شهرداری تهران در حوزه وصول پول اوراق مشارکت، با دو مشکل عمده مواجه می باشد که یکی مربوط به نظام بانکی و دیگری مربوط به سازمان تأمین اجتماعی می شود که لازم است در حل هر دو مشکل، مسؤلان در سطح کلان آنرا حل و فصل کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بانک ها در ماجرای اوراق مشارکت با شهرداری تهران بعنوان یک شخصیت حقوقی معمولی و نه یک سازمان مالی خاص برخورد می کنند، می افزاید: بانکها در پرداخت تسهیلات، آئین نامه های مشخصی برای پرداخت وام به اشخاص حقوقی دارند که ضوابط مختلفی در مورد فعالیت شرکتها همچون احتمال انحلال آنها در نظر گرفته شده و حالا بانکها می خواهند، شهرداری تهران که شخصیت مالی به مانند دولت دارد را در قالب ضوابط شرکت های حقوقی بگنجاندند؛ در حالیکه شهرداری ها به علت نوع مناسبات و سطح خدماتی که عرضه می دهند دارای شخصیت اعتباری ویژه ای هستند که شرایط استقرار آنها هم پایدار و غیر قابل حذف است.
محمدزاده با تاکید بر اینکه بانک خیلی از املاک شهری با ارزش شهرداری را به علت اینکه در قالب ضوابط آنها قرار نمی گیرد، نمی پذیرد، می گوید: املاک شهرداری گاها به علت کاربری و یا نوع پایانکار، منطبق با آئین نامه داخلی بانک برای پرداخت تسهیلات نیست در حالیکه شهرداری خودش مرجع اعلام کاربری و صدور پایانه کار است و بانک می تواند در این حوزه تسهیلاتی را فراهم آورد.
وی با تاکید بر اینکه روابط اداری شهرداری و بانکها خوب است اما در پرداخت تسهیلات مشکلاتی وجود دارد، می گوید: لازم است بانکها شهرداری تهران را بعنوان شخصیت حقوقی خاص که غیر قابل حذف و یا انحلال است بپذیرند و قبول کنند که تضامین شهرداری هم به مانند دولت می باشد و بلامشکل خواهد بود.
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران می افزاید: مشکل دوم در راه نقدشوندگی پول اوراق مشارکت، زمانبر بودن استعلامات بیمه ای تأمین اجتماعی است بگونه ای که شهرداری گاها املاک اداری خویش را برای رهن به بانکها معرفی می کند که در این حوزه لازم است تا استعلامات بیمه ای از تأمین اجتماعی دریافت شود، اما متاسفانه می بینیم، استعلامات منوط به تسویه حساب یا تعیین تکلیف حساب های قبلی فی درخلال شهرداری و بیمه می شود، در حالیکه در خود ملک مورد استعلام بدهی وجود نداشته و گره زدن حل مشکلات چند ده ساله قبل به این مساله، اقدام درستی نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که شاید بدنامی شهرداری در پرداخت بدهی های بانکی علت این سخت گیری ها است، ادامه می دهد: ما اعلام کردیم که شهرداری تهران، می تواند حساب های خویش را در اختیار بانکها بعنوان تضمین قرار دهد اما بانکها آنرا نپذیرفتند و دقت داشته باشید که گردش مالی شهرداری تهران در یک ماه بیشتر از کل رقم اوراق مشارکت است و به عبارت دیگر یک ماه توقیف حساب شهرداری کل رقم اوراق مشارکت را پوشش می دهد.
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران می افزاید: کما اینکه در مدیریت اسبق شهری، مترو به همین شیوه یعنی ضمانت حساب های بانکی اش از تسهیلات مختلف بهره مند می شد و اصلا ضمانت ملکی نمی داد، بلکه شهردار در نامه ای به بانک اعلام می کرد که هرکدام از حساب ها را که می خواهند بعنوان تضمین وام یا تسهیلات در اختیارشان خواهد بود و با همین نامه پول اوراق مشارکت به شهرداری پرداخت می شد؛ در هر صورت درست است که شهرداری تهران بدهی هایی به سیستم بانکی دارد، اما یادمان باشد که شهرداری هر ماه چند هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و تضمین این رقم 750 میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم شهرداری برای مترو نزد بانک رفاه، نیمی از گردش مالی شهرداری در یک ماه هم نیست.
وی می گوید: لازم است برای رفع مشکلات، مسؤلان بانکی و سازمان تأمین اجتماعی با عنایت به شرایط و ویژه گی های شهرداری تهران به مبحث بپردازند تا موانع برطرف شود و ما آماده عرضه هر نوع همکاری برای رفع مشکلات هستیم.





1399/08/07
12:44:32
5.0 / 5
1674
تگهای خبر: املاك , ایستگاه , حمل و نقل , حمل و نقل عمومی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن