مدل اسنپ و تپسی یا مدل كارپینو؟

مدل اسنپ و تپسی یا مدل كارپینو؟

تاكسی مدرن: با ماجرای جنجالی اخیر، احیانا اسنپ و تپسی به این فكر بیفتند كه كمی خودرا شبیه كارپینو كنند و به مراحل احراز هویت و تخلف یابی و رسیدگی به مشكلات گوشه چشمی داشته باشند.



روزانه ۱۸ میلیون سفر در تهران انجام می شود؛ این یك آمار وسوسه كننده برای بیزنس هایی است كه می خواهند یكه تاز بازار حمل و نقل باشند. بازاری كه حالا بازیگران قدرتمندی چون اسنپ، تپسی و كارپینو و چند ده استارتاپ دیگر برای مسلط شدن با آن شانه به شانه هم پیش می روند. اما همه چیز این بازار اغواكننده، تا این اندازه خوشایند و جذاب نیست. از قدیم گفته اند هركه بامش بیش، برفش بیش! حالا این ضرب المثل حكایت تاكسی های آنلاین است كه با ركوردهایی كه هر روز جابه جا می كنند، كوه مشكلات و گاه بحران هایشان هم روزبه روز بزرگتر می شود.
یك هفته خبرساز
هفته سوم خرداد ماه ۹۸ را احیانا بشود یكی از داغ ترین هفته ها برای اكوسیستم استارتاپی ایران نامید. هفته ای كه در آن ماجرای درگیری لفظی یك مسافر دختر با یك راننده اسنپ، نقل محافل مجازی و واقعی و رسانه ای شد و هر كسی از ظن خودش یار ماجرا شد و گوشه ای از سیاهه تحلیل ها را برعهده گرفت. اما آنچه بیشتر از همه عنوان شد، مساله «نظارت» در تاكسی های آنلاین بود. مدیركل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات كشور، محمدجعفر نعناكار در توییتی اعلام نمود: «تا زمانی كه تاكسی های اینترنتی زیر پرچم یك نهاد ناظر قرار نگیرند بی­تردید جامعه از ابعاد مختلف بی­ دفاع خواهد ماند، یك روز تجاوز و عمل مجرمانه، روز دیگر مسأله تعرض به حریم خصوصی و نشت داده ها و امروز جری قانون­ شكنانِ مدعی آزادیِ هنجار شكن.» در میان واژه های این توییت چیزی كه بیشتر از همه موردتوجه كارشناسان، استارتاپ ها و فعالان اكوسیستم استارتاپی قرار گرفت بحث نظارت بر تاكسی های آنلاین بود. اینكه چه كسی مرجع تایید صلاحیت راننده ها، رسیدگی به تخلفات این استارتاپ ها و مهم تر از همه پیگیری شكایات رانندگان و مسافران باید باشد و از چه فرآیندهای كنترلی برای سامان دادن به این فضا باید استفاده كرد؟
موافقان و مخالفان این فضا هم بسیار بودند. عده ای گفتند كه اگر همان زمان كه اطلاعات تپسی نشت كرده بود برخورد قاطع تری انجام می شد، تاكسی های آنلاین بیشتر حواس شان را متوجه حواشی بیزنس هایشان می كردند و عده ای هم آزمون و خطا در فضای استارتاپی را تهدید بزرگ این حوزه عنوان كردند. اما به شكل عجیبی و برای نخستین بار توجه كاربران فضای مجازی به مبحث امنیت سفر، احراز هویت رانندگان و فرآیندهای نظارتی در این بیزنس ها جلب شد.
از كارزارهای پارتیزانی اسنپ و تپسی تا تاكسی های كارپینو
مقاماتی مانند نصرالله جهانگرد، معاون سابق فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در گذشته بارها بر مساله نظارت و سامان­دهی خدمات تاكسی ­های آنلاین اشاره كرده بودند. اما كمپین های پارتیزانی و فلكه ای اسنپ و تپسی برای جذب رانندگان كه مدت ها در میادین مختلف تهران جلوی ماشین های عبوری را می گرفتند و در كسری از دقیقه آنها را ثبت نام و بخشی از سیستم خود می كردند با رویكردهای نظارتی متناسب با جذب یك راننده تاكسی فاصله بسیاری دارد. در واقع اسنپ و تپسی راه اول را برگزیدند و تلاش كردند مقررات معمول تاكسی ها را تا آنجا كه امكان دارد حداقلی اجرا كنند اما در بین تاكسی های اینترنتی فعال در كشور شاید تنها بتوان كارپینو را نام برد كه از همان روز اول با شعار استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری مبادرت به جذب رانندگان تاكسی های درون شهری و گسترش كسب وكار خود كرد. استارتاپی كه شاید این روزها بیشتر از هر زمان دیگری خود و فرآیندهایش را قابل دفاع می داند و این فرصت را پیدا كرده تا یك مرتبه دیگر سیستم های نظارتی خود و الگوی كسب وكارش كه زمانی مورد نقد فعالان استارتاپی بود را به رخ بكشد و برای توسعه و البته تبلیغ آن انگیزه پیدا كند. كارپینو كه زمانی با الگوی استفاده از ظرفیت راننده های تاكسی شهر تهران، كسب وكار خویش را آغاز كرد حالا می تواند امیدوار باشد در ماجرایی كه پیش آمد، تمایز آشكارتر خویش را بیشتر از گذشته به مسافرانی كه این روزها از دست تاكسی های آنلاین و شیوه های احراز هویت و نظارت آنها گلایه مندند، نشان دهد.
تاكسی های آنلاین تاكسی تر می شوند؟
به نظر می رسد این روزها بیشتر از هر زمان دیگری اسنپ و تپسی به این فكر بیفتند كه كمی خویش را شبیه كارپینو كنند تا شاید نارضایتی ها و دردسرهایشان كمتر شد. یعنی به جای تقلیل دادن و سرسری گرفتن و بی اعتنایی به روش های سنتی احراز هویت و تخلف یابی و رسیدگی به مشكلات، در این یك مورد حداقل به تجربه چنددهه ای تاكسیرانی گوشه چشمی داشته باشند. به خصوص حالا كه خیلی از كاربران در اعتراض به عملكرد اسنپ، اپلیكیشن این شركت را حذف و اپلیكشن دیگری را جایگزین میكنند. بازیگر دوم میدان در چند روز گذشته، پیشنهادات و طرحهای قابل تاملی برای جذب رانندگان اجرا كرده. از پاداش به رانندگان تا حق جذب ۵۰۰ هزار تومانی برای ثبتنام خیابانی. باآنكه كاربران این دو اپلیكیشن تا حدودی مشترك هستند، اما حتی اگر، كاربران بسیاری، به سمت اپلیكیشن دیگری بروند، آیا این تجربه در آن سامانه تكرار نخواهد شد؟ چه ضمانتی وجود دارد كه همین مشكل و یا مشكلاتی دیگر در دیگر سامانههای تاكسی آنلاین رخ ندهد؟
2121


منبع:

1398/04/28
13:53:33
5.0 از 5
4795
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن