در همایش حریم عنوان شد

تهران دارای 1327 كیلومتر حریم، ساخت بدون مجوز 500 بنا در حریم منطقه 22

تهران دارای 1327 كیلومتر حریم، ساخت بدون مجوز 500 بنا در حریم منطقه 22

تاكسی مدرن: معاون شهرسازی شهرداری تهران پیشنهاد نمود كه كارگروهی با مشاركت شهرداران مناطقی كه حریم دارند، تشكیل گردد.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در همایش حریم اظهار داشت: هر كدام از نكاتی كه در این همایش عنوان شد دامنه وسیعی از اقدامات را پیش روی ما قرار می دهد. ما در معاونت شهرسازی و معماری در وهله اول سعی كردیم حساسیت درباره سوژه حریم را بالا ببریم. چونكه تداوم تعارضات و تقابلات بین شهرداری تهران و شهرهای پیرامون سم مهلكی است كه از جنبه های اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی برای این بخش از پیكره زیست محیطی سرزمین ما خطرناك می باشد و باید اقدامی جدی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: عمده مسائلی كه درباره حریم پایتخت عنوان شد به بازیگران اصلی این بخش یعنی شهرداری، وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری برمی گردد و نهاد شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات و تجریش بعنوان یك نهاد فرابخشی در این زمینه موثر است.
گلپایگانی اظهار داشت: پیشنهاد می كنم مشابه مدلی كه در نهاد راهبری و پایش طرح تفصیلی شهر تهران پیش بردیم و احیا كردیم، در كنار سایر نهادها در یك مقیاس كوچكتر نهادی ایجاد نماییم تا این نهاد با همكاری وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری تهران ذیل كمیسیون تهران و كلان شهرها یا به موازات آن اقدامات نرم افزاری برای رفتن به سمت یك مدیریت هماهنگ انجام بدهد.
وی ادامه داد: این نهاد نوعی مدیریت هماهنگ و نه لزوماً یكپارچه در مجموعه شهری به هم پیوسته و با سرنوشت واحد به وجود می آورد چونكه سرنوشت كشور به سرنوشت مدیریت این مجموعه گره خورده است.
معاون شهرسازی و معماری شهر تهران هم چنین از مهندس شكری سرپرست اداره كل حریم خواست كارگروهی با مشاركت شهرداران مناطقی كه حریم دارند، ایجاد كند تا به صورت مرتب در این زمینه تبادل نظر و تجربه داشته باشند.
گلپایگانی اظهار داشت: ما علاوه بر تكمیل طرح ساختاری تهران در بحث انتقال تجارب و هم چنین مذاكره، گفتگو و پیگیری نهادهایی كه در این زمینه موثر هستتد، نیاز به همكاریهای مشترك داریم.
شایان ذكر است درانتها این مراسم از تلاش ها و اقدامات شهرداران مناطق ۱۸، ۴، ۱۳، ۲۲ و برخی از معاونان شهرسازی و معماری، شهرداران نواحی و مدیران حریم مناطق كه در حفظ و صیانت از حریم شهر تهران تلاش نموده اند، با اهدای لوح و تندیس تقدیر و تشكر بعمل آمد.
مجتبی شكری سرپرست اداره كل حریم تهران گفت: هم اكنون در بحث حریم تهران الزاماتی وجود دارد كه باید به تمام آنها رسیدگی و جوانب آن سنجیده شود و سال هاست درباب حریم تهران جوانب سنجیده شده و اقدامات لازم صورت گرفته است و توانستیم برنامه های خودرا طی زمانبندی مشخص پیش ببریم.
سرپرست اداره كل حریم تهران اظهار داشت: حریم تهران ۱۳۲۷ كیلومتر مربع است و ۱۱ منطقه شهرداری و ۲۸ ناحیه را درگیر مسائل جانبی خود كرده است تا بتواند با بررسی و انجام كارهای مطالعاتی از سرریز جمعیت به داخل شهرها جلوگیری كند و در سال های گذشته حدود ۳۰ روستا از حریم تهران عبور كرده و به تهران منتقل شده است و باید بگوییم در بحث حفظ حریم تهران، مدیریت های شهری گذشته به خوبی عمل نكرده اند.
وی ادامه داد: شاهد انقباض جمعیت در مناطق جنوبی و غرب تهران هستیم، بطوریكه جایی برای نفس كشیدن نیست و مهم ترین انگیزه ما برای برگزاری این همایش چالشی بود كه در بحث های مختلف حفظ حریم پایتخت و بایدها و نبایدهای آن وجود داشت و می طلبید مدیریت شهری با برنامه ریزی مشخص و راهبردی بتواند از سرریز جمعیت به داخل پایتخت جلوگیری كند.
شكری اشاره كرد: یكی دیگر از چالش های موجود در بخش حریم پایتخت وجود موانع حقیقی و حقوقی پیش پای بعضی از مدیران مناطق است كه این امكان را نمی دهد در بحث حفظ حریم تهران با تمام ظرفیت و با ۱۰۰ درصد امكانات اقدام نمایند و حریم تهران چیزی نزدیك به دو برابر عرصه كل شهر تهران است و ما وظیفه داریم كه از حریم ۱۳۰۰ كیلومتری پایتخت صیانت نماییم و اگر در این راستا برنامه ای نداشته باشیم، پایتخت لطمه جدی خواهد دید.
سرپرست اداره كل حریم تهران با اشاره به دیداری كه با شهردار تهران داشت، اظهار داشت: در جلسه همفكری و هم اندیشی كه در خدمت حناچی بودیم تاكید شهردار تهران بر این مساله بود كه دیگر در حریم تهران هیچگونه ساخت و ساز و تراكمی نداشته باشیم و اگر مقرر است ساخت و سازی در حریم تهران اتفاق بیفتد، این ساخت و ساز فقط از روی گردنگیر باشد.
شكری افزود: حریم تهران با فرمانداری ری، پردیس، شهر قدس و كن ارتباط دارد و حریم مثل قسمتی از زندگی است و باید گفت حریم یعنی جوانی، زندگی و اگر ما آنرا بفروشیم و از بین ببریم، بطور حتم پشیمان خواهیم شد.
سرپرست اداره كل حریم تهران اشاره كرد: همكاری جدی و تنگاتنگی با همه دوستان خود در همه مناطق درگیر حریم پایتخت داریم تا بتوانیم بحث بایدها و نبایدهای حریم را پیش ببریم و به اهداف خود برسیم كه در این راستا جلساتی نزدیك به ۵۰ ساعت با كارشناسان شهرسازی برگزار كردیم و توانستیم مشكلات و چالش های پیش رو را شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی نماییم.
شكری افزود: برنامه ریزی ها به شكلی انجام شده است كه با تمام همكاران و ذی نفعان در بحث حریم تعامل و همكاریهای لازم را داشته باشیم و تنها به این مساله بسنده نمی نماییم كه بخواهیم با مناطق در ارتباط باشیم.
وی ادامه داد: باید بگویم اگر روستای خوبی نداشته باشیم، شهر خوبی نخواهیم داشت كه مرز بین روستا و شهر حریم شهری است كه باید، بایدها و نبایدهای حریم تهران مورد توجه مدیران و مسئولان قرار گیرد كه در مدیریت قبلی شهرداری تهران شاهد بودیم با نبود برنامه ریزی مناسب، سرریز جمعیتی كنترل نشد و رشد بی رویه شهرها صورت گرفت.


قوانین اجرایی مدیریت حریم باید بازبینی شود

در این همایش هم چنین نوذر پور شهردار منطقه ۲۲ اظهار داشت: ما تابحال بیشتر درباره نبایدهای حریم صحبت كرده ایم و باید این رویكرد را تغییر داده و بر بایدهای حریم متمركز شویم.
وی ادامه داد: در چندین محور باید در اداره و برنامه های حریم شهر تهران تغییر ایجاد شود و تهیه سند لطمه شناسی حریم شهر تهران یكی از اولویت های این تغییرات است كه این مساله جهت افزایش مشاركت شهروندان با اهالی روستاهای حریم، واجب است.
نوذرپور افزود: مناطق دارای حریم باید با دهیاری های روستاهای حریم خود در امتداد ماموریت های اجرایی هماهنگ باشند و بدین جهت شورای هماهنگی عمران و خدمات شهری و روستایی در منطقه ۲۲ در امتداد هماهنگی با دهیاری های روستاهای حریم، به وجود آمده است و در احصاء و حل مشكلات فی ما بین برنامه ریزی و تصمیم گیری می كنند.
شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به اینكه مغایرت مساحتی، كه بین شورای شهرسازی و معماری و سایر سازمان ها وجود دارد باید به یك رقم ثابت برسد، اظهار داشت: در غیر این صورت در آینده درباره حریم تهران با مشكلات اساسی روبرو خواهیم بود.
نوذر پور با اشاره به اینكه برای محدوده حریم شهر تهران باید طرح و برنامه داشته باشیم، اضافه كرد: بالغ بر ۵۰۰ بنا در حریم منطقه ۲۲ بدون مجوز راه اندازی شده است و با برنامه ریزی های انجام شده تمام آنها برای تعیین تكلیف به كمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است.
وی ادامه داد: قوانین اجرایی مدیریت حریم باید بازبینی شود و شرح وظایف ادارات حریم مناطق باید بازبینی شود و مناطق در مسائل خدمات شهری، حمل و نقل، پسماند و... حریم ورود پیدا كنند.

۸۰ درصد درآمد تولید شده در حریم باید صرف توسعه حریم بشود
زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: اقتصادی شدن حاشیه حریم یكی از دلیلهای مهمی است كه سبب شده ما سال ها درگیر مسئله حریم تهران باشیم.
وی ادامه داد: پس از گزارشی كه در این همایش ارائه شد، نظرم درباره حریم تغییر نمود و متوجه شدم كه چقدر مجموعه شهر به بلوغ رسیده و ارتباطات شبكه ای، بین تهران و شهرهای پیرامونی شكل گرفته است. بدین سبب فكر می كنم می توانیم به مسئله حریم از منظر تعاملی نگاه نماییم چونكه شبكه ارتباطی به وجود آمده بین تهران و شهرهای پیرامونی علاوه بر تأمین نیازهای خود می تواند قسمتی از نیازهای شهر تهران را تأمین كند، بدین سبب همین الگو می تواند در حفظ حریم موثر باشد.
رئیس كمیته معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینكه این شبكه ارتباطی قادر می باشد علاوه بر نیازهای اقتصادی و اجتماعی نیازهای فرهنگی و اوقات فراغت را پوشش بدهد، اظهار داشت: لازم نیست در سوژه حریم به شهرهای پیرامونی احساس تحكم القا نماییم و آنها را به تقابل وادار نماییم، برای اینكه در حال حاضر۱۳۰۰ كیلومتر حریم تهران به منطقه ای پر از تعارض تبدیل گشته است.
وی ادامه داد: تبصره ای داریم در خصوص اینكه ۸۰ درصد درآمد تولید شده در حریم باید صرف توسعه حریم بشود. بدین سبب با الگوی پیشنهادی می توانیم جهت پیوستگی در تعامل مشترك بین تهران و شهرهای پیرامونی برای حفظ حریم اقدام نماییم.
محمد سالاری رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران یكی دیگر از سخنرانان این همایش اظهار داشت: اگر مسئله حوزه كلان نظامات تصمیم گیری و تصمیم سازی حریم تهران حل نشود و مجموعه حاكمیت به یك تصمیم مشترك و مبتنی بر پیوست های مطالعاتی و لطمه شناسی نرسند، فضای پیش رو نگران كننده خواهد بود.

سالاری اضافه كرد: مجموعه سرزمینی ظرفیت محدودی دارد، اما سند آمایش سرزمینی منجر به چنین انباشت جمعیتی در تهران شده است كه هدف آن توزیع عادلانه ثروت و امكانات بوده اما محقق نشده است و مردم را به سمت مناطق برخوردار كوچانده است.
سالاری اظهار داشت: مطالعات نشان داده است مسئله حریم تهران این است كه اگر مشكل تفرق سیاسی و بخشی نگری را حل نكنیم، مسئله حریم تهران حل نمی گردد.

بنا بر گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی شهرداری تهران، وی ادامه داد: تا زمانی كه نتوانیم مشكلات را به دغدغه عموم تبدیل نماییم، نمی توانیم آنرا حل نماییم بدین سبب باید به سمت مدیریت هماهنگ شهری حركت نماییم و این به مدلول دادن اختیار شهرهای اقماری به شهر تهران نیست گرچه كارنامه شهرداری تهران به سبب وجود دیده بان های شهری موفق تر بوده است.



1398/03/25
17:10:11
5.0 / 5
4708
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , خدمات , ساخت و ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن