انتقاد دبیر كاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از شروع اردیبهشت
تاكسی مدرن: دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از شروع اردیبهشت ماه گلایه نمود.
به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا وحید حسینی ظهر امروز در همایش مراكز معاینه فنی كلانشهرهای كشور با اشاره به اینكه در ایران كنترل آلودگی هوا بوسیله معاینه فنی، جزو سیاست های كنترل آلودگی هوا است اظهار داشت: هیچ كدام از برنامه های كاهش آلودگی هوا مانند معاینه فنی نتوانست مؤثر باشد.
وی با اشاره به اینكه معاینه فنی ابزار قوی برای بهبود آلودگی هوا است، اظهاركرد: تعیین حدود مجاز معاینه فنی به سازمان حفاظت محیط زیست تفویض شده است.
حسینی با اشاره به اینكه سازمان حفاظت محیط زیست باز حدود مجاز آنلاین را به سه بخش عادی برتر و ویژه (مخصوص خودرو های برقی و هیبرید) تقسیم كرده و به وزارت كشور باز ابلاغ گردیده است، اظهار داشت: متأسفانه با آن كه قرار بود از اول اردیبهشت حدود مجاز جدید اجرایی شود اما این مهم عملیاتی نشد.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اضافه كرد: طرح LEZ تنها در شهر تهران فعال است و متأسفانه به جز پایتخت در هیچ یك از شهرهای كشور اجرایی نشده است.
وی با اشاره به ابلاغ رسمی طرح LEZ از طرف عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر كشور- به سردارحسین اشتری - فرمانده ناجا- اظهار داشت: بر طبق این ابلاغیه طرح LEZ باید در همه شهرها اجرا و گزارش جرایم آن باز به صورت ماهانه اعلام گردد اما محقق نشد.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه اجرای LEZ نص صریح قانون است، اشاره كرد: هر دستگاهی كه این مصوبه را اجرا نكند خلاف كرده است.
وی با اشاره به اینكه اجرای حدود مجاز معاینه فنی برتر در شهرها الزامی نیست اما اگر شهرداری ها مایل هستند كه هوای شهرشان پاك باشد می توانند آنرا اجرایی كنند، اشاره كرد: در تهران مردم برای بهره مندی از تخفیف نسبت به انجام معاینه برتر اقدام نمودند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه نباید همه مراكز توان انجام معاینه فنی برتر را داشته باشند، اظهار داشت: مراكز باید به صورت گزینشی معاینه فنی را انجام دهند تا این مورد لوث نشود و مراكز برای آنكه بتوانند این تست را انجام دهند نسبت به ارتقای خود اقدام نمایند.
حسینی با اشاره به اینكه انجام معاینه فنی برتر زمان بر است و سبب استهلاك وسایل مراكز معاینه فنی می شود، اظهاركرد: بنظر می رسد تعرفه انجام این معاینه باید با سایر معاینه فنی متفاوت باشد.
وی در ادامه به اصلاحیه ماده ۸ قانون هوای پاك درباب خودرو های فرسوده اشاره نمود و اظهار داشت: این مهم به صورت لایحه در حال تهیه و ارسال به دولت می باشد.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا در مورد سن معافیت خودرو ها از معاینه فنی باز با اشاره به اینكه سن معافیت چهار سال و گارانتی وسایل خودرو دو سال عنوان شده است، اظهاركرد: در قانون هوای پاك بنظر می رسد كه شاهد غلط تایپی هستیم اما متاسفانه لابی قوی خودروساز سبب بروز این مشكلات شده است و اگر می خواهیم كه سن معاینه فنی و سن فرسودگی كم شود باید مجلس در این زمینه ورود كند.
وی با اشاره به اینكه سازمان حفاظت محیط زیست می تواند سالی یك دفعه حدود مجاز را برمبنای قانون به روز رسانی كند، اظهار داشت: متاسفانه در شهرستان ها اجرا نمی گردد چونكه اختلاف زیادی بین پلیس راهور و شهرداری ها وجود دارد.
حسینی در مورد اجرای حدود مجاز جدید با اشاره به اینكه این حدود برمبنای ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاك مدون شده كه از شروع اردیبهشت ماه باید اجرایی می شد، اظهاركرد: هم اكنون منتظر اجرای این آیین نامه اجرایی هستیم و حدود مجاز معاینه فنی جدید در سه سطح معاینه فنی عادی (رنگ زرد)، معاینه فنی برتر (رنگ آبی) معاینه فنی ویژه (رنگ سبز) تعریف می شوند.
منبع: تاكسی مدرن
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب