پروژ ه دوره قبل شهرداری ۲ هزار خانوار را به خاك سیاه نشاند، پافشاری شخص خاص برای اجرای طرح

پروژ ه دوره قبل شهرداری ۲ هزار خانوار را به خاك سیاه نشاند، پافشاری شخص خاص برای اجرای طرح

تاكسی مدرن پروژ ه دوره قبل شهرداری ۲ هزار خانوار را به خاك سیاه نشاند، پافشاری شخص خاص برای اجرای طرح


طرح پیاده راه سازی آیینی خیابان ۱۷ شهریور از سال ۱۳۹۱ و بدون مصوبه شورای شهر تهران در دستور كار شهرداری تهران قرار گرفت. امروز بعد از گذشت ۶ سال حاشیه های این طرح هنوز به آخر نرسیده و اهالی و كسبه به اجرای آن معترض هستند. به قول محمدعلی علیخانی (رئیس كمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیك شهری) و دیگر اعضای كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، این پروژه به دستور شخصی خاص و كاملا دستوری و بدون مطالعه كارشناسی اجرا شده است. نكته ای كه نه تنها برای این پروژه بلكه برای اكثریت پروژه های بزرگ ازجمله پل صدر صادق است. این پیاده راه هزار و ۲۵۰ متر طول دارد و در فاصله میان میدان امام حسین(ع) و میدان شهدا واقع شده است. اعتراضات مردمی و كسبه محل در مورد این پیاده راه از زمان شورای سوم آغاز و تا امروز كه شورای پنجم در بهشت مستقر شده است، ادامه یافته است. به قول علیخانی، این طرح صدمه جدی به مردم و اشتغال محله وارد می نماید. افشین حبیب زاده (رئیس كمیته نظارت شورای شهر) هم می گوید: كسانی كه در آن زمان تصمیم به اجرای طرح گرفتند، امروز حاضر نیستند مسوولیت آن را به عهده بگیرند. علیخانی درباره سرنوشت این خیابان می گوید: هنوز به جمع بندی برای جمع كردن این طرح نرسیده ایم و این راهكار كه این پیاده راه صد در صد مسدود شود به هیچ وجه قابل قبول نیست. شهرداری باید برای حل مشكلات كسبه و مردم چاره و پیشنهاد عرضه نماید. ۴۰۰ میلیارد تومان روز گذشته ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان امروز به قول این عضو شورای شهر، دو هزار خانوار تحت تاثیر این طرح قرار گرفته اند و مشكلات بسیار زیادی برای مردم بوجود آمده است. نزدیك به ۴۰۰ میلیارد تومان (معادل هزار میلیارد تومان امروز ) هم خرج پروژه شده است. علیخانی درباره جزئیات این پروژه میلیاردی می گوید: این پول خرج تملك مغازه ها و احداث پل زیرگذر میدان امام حسین(ع) و آن سازه های غیرمفهوم شده است. این پروژه دستوری بوده و هیچ مطالعه كارشناسی مرتبط با آن صورت نگرفته است. حتی یك برگ مطالعه ترافیكی مرتبط با این طرح وجود ندارد. راهنمایی و رانندگی و سازمان ترافیك هیچ كدام برای اجرای پروژه طرح را امضا نكردند. پیگیری های "شخص خاصی" برای اجرای پروژه رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هم از پیگیری های "شخص خاصی" برای اجرای این پروژه خبر می دهد و در پاسخ به این سوال كه این فرد كیست، می گوید: این پروژه با پیگیری یك شخص خاص اجرا شده است. نمی خواهیم اسمش را بیاوریم اما مقامش در حد رئیس یكی از سازمان های شهرداری بوده است. نمی دانم چه نگاهی پشت اصرارهای این شخص وجود داشته و آیا ریشه در مسائل اقتصادی، سیاسی داشته یا خیر. اما شاهد می باشیم كه این پروژه دو هزار خانوار را در آن منطقه به خاك سیاه نشانده است. شائبه های دستوری بودن پروژه آرش- اسفندیار پروژه ای همچون میدان ۱۷ شهریور در سطح شهر تهران زیاد است و "فرهنگ دستور شخص خاص" در اجرای پروژه های شهر محدود به این طرح نمی گردد. علیخانی مرتبط با این روند می گوید: از چنین پروژه هایی كه به دستور شخص خاص اجرا شده است در سطح شهر تهران بسیار است. شائبه هایی هم در مورد دستوری بودن پروژه تونل آرش -اسفندیار وجود دارد. البته در كل پروژه هایی كه مطالعه ترافیكی نداشته و دستوری باشند، در سطح شهر زیاد بوده و نمونه بارزش همان پل صدر است. اغلب كارشناسان ترافیك با این پروژه مخالف بودند و با پولی كه هزینه آن شد می توانستیم بخشی از مترو را تكمیل نماییم. این هزینه ها به شهرداری تحمیل شده و شاهدیم كه هیچ نتیجه مثبتی هم به دنبال نداشته است. طرح پیاده راه آیینی ۱۷ شهریور با رویكرد برگزاری مراسم دینی اجرایی شده و مراسمی همچون "جشن مبعث حضرت رسول(ص)"، "تجمعات اعتراضی به اعدام شیخ نمر" و مراسم "عصر عاشورا" در آن برگزار می گردد. هرقدر ایده این طرح جذابیت داشته و به جا باشد اما جاگذاری نامناسب آن بدون نظرخواهی و بدون كسب اطلاع از مردم مشكلات فراوانی را برای خانواده ها بوجود آورده است. به قول حبیب زاده، مردم این منطقه به دلیل وجود صدمه های اجتماعی هر روز با صحنه های نامناسبی روبه رو می شوند و وقت آن رسیده كه چاره قطعی برای معضلات این منطقه اندیشیده شود. ۴۲۲۳۷

1397/03/26
12:12:11
5.0 / 5
42
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن