شهردار تهران تاكید كرد

اهتمام دولت و مجلس برای توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای كشور

اهتمام دولت و مجلس برای توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای كشور

تاكسی مدرن: شهردار تهران بر اهتمام دولت و مجلس و تصویب قوانین توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای كشور اطلاع داد و اظهار داشت: با اهتمام مجلس امكان استفاده از فاینانس و اوراق مشاركت برای توسعه حمل و نقل عمومی و مبارزه با آلودگی هوا فراهم گشته است.



به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی در هفدهمین دوره همایش بین المللی مدیریت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با تاكید بر ضرورت بهره گیری از تجربه های جهانی برای حل معضل ترافیك و حمل و نقل عمومی اظهار داشت: بدون شك برای حل معضل ترافیك باید نگاه ویژه ای به حمل و نقل عمومی داشته باشیم و این حوزه را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه كرد: بطور قطع مبحث حمل و نقل و ترافیك مبحث روشنی است و پیچیدگی خاصی ندارد چون كه در زندگی شهری درون كلانشهرها همه شهروندان درگیر این مورد هستند و باید برای آن راه حل هایی پیدا كرد كه بطور قطع این راه حل ها پیچیده نیستند اما آنچه كه از پیچیدگی خاصی برخوردار می باشد اجرا و عملیاتی كردن راه حل هاست.

نجفی ادامه داد: می دانیم در شهر تهران برای هر برنامه ای در حمل و نقل و رفع معضل ترافیك و به تبع آن كاهش آلودگی هوا با مقاومت های بسیاری مواجه هستیم اما باید به این نكته توجه داشته باشیم كه تن و جان مردم ما توسط این معضلات آزرده شده است و میلیون ها ساعت از وقت مردم در ترافیك از بین می رود كه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و حتی سلامت، مردم را دچار زیان های بسیاری می كند بنابراین حل این معضل به لحاظ اقتصادی هم برای ما قابل توجیه است.

شهردار تهران با تاكید بر اینكه حاكمیت سال های گذشته در مدیریت شهری نگاه خودرومحور را در مقابل نگاه انسان محور در كلانشهر تهران حاكم كرده است، اظهار داشت: ما و سیاستگذاری های سال های گذشته مان همه با نگاه خودرومحور بوده كه نشانه بارز آن این است كه امروز تنها ۲۲ درصد از سفرهای شهری درون كلانشهر تهران با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می گردد. این رقم بدون احتساب تاكسی ها در حوزه حمل و نقل عمومی است.

وی ادامه داد: در حالیكه بر مبنای برنامه های پنج ساله شهرداری تهران امروز باید بیش از ۷۵ درصد سفرهای درون شهری با احتساب تاكسی ها با استفاده از حمل و نقل عمومی صورت گیرد اما همه نشانه ها حاكی از این است كه اهتمام جدی در سال های گذشته برای حوزه حمل و نقل عمومی وجود نداشته است.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به مبحث توسعه كاربری های زمین های شهر تهران بدون جانمایی انسان محور اشاره نمود و اظهار داشت: امروز تهران به شهری بدل شده كه دسترسی با استفاده از دوچرخه و یا حتی پیاده به خیلی از معابر آن بسیار مشكل است و در خیلی از مولفه ها ما انسان محور بودن را در سیاستگذاری های شهری خود در نظر نگرفته ایم و انسان بعنوان سلول بنیادی زیست شهری در كلانشهر تهران مورد غفلت قرار گرفته است.

نجفی تصریح كرد: متاسفانه امروز تهران در بین كلانشهرهای دنیا رتبه بسیار پایینی در بهره گیری از حمل و نقل عمومی به خود اختصاص داده، بنابراین نیاز است برای حل این معضل راهكارهای مناسب را در نظر بگیریم البته این راهكارها بسیار ساده هستند اما اجرای آنها پیچیده است.

وی اضافه كرد: اگر بتوانیم شبكه ریلی شهرهای اقماری تهران را به این شهر توسعه دهیم و حمل و نقل داخلی شهر تهران را هم گسترش دهیم، بطور قطع اصلی ترین راه حل معضل را اجرا كرده ایم البته در كنار اقدامات ایجابی نیازمند اقدامات سلبی هم هستیم. توسعه سرویس ادارات در مناطق مركزی تهران كه متاسفانه ظرف سال های گذشته بالعكس لغو شده باید دردستور كار قرار گیرد همینطور باید ناحیه هایی بدون اتومبیل تولید نماییم و هزینه های استفاده از خودروی شخصی در بعضی مناطق تهران را افزایش دهیم.

شهردار تهران به طرح ترافیك جدید شهرداری تهران اشاره نمود و اظهار داشت: هنگامی كه این طرح عنوان شد بسیاری اعلام نمودند كه شهرداری برای تولید منبع درآمد این كار را كرده است. شاید این مشكل از عدم توضیحات كافی ما ناشی شده باشد و یا اینكه به صورت مغرضانه مطرح شود. چون كه اگر این طرح به خوبی اجرا شود منابع درآمدی طرح در سال آینده نسبت به سال ۹۶ كمتر خواهد شد. علاوه بر این گاها شهرداری بعنوان ابزار فشار بر گروه های مختلف از كارت های طرح ترافیك استفاده می كرد كه امروز ما به صورت داوطلبانه اعلام می نماییم كه می خواهیم این مورد را كنار بگذاریم اما این طرح با بیشترین مقاومت روبرو می گردد كه نشان داده است اجرا در تهران چه كار پیچیده ای است.

نجفی به ضرورت چند قطبی كردن حمل و نقل عمومی در تهران تاكید و اظهاركرد: بهتر است كه از سیستم های قابل اجرا همچون LRT به شرطی كه مطالعات علمی در آن وجود داشته باشد، استفاده نماییم. همینطور باید به سمت شهر هوشمند كه برنامه جدید شهرداری در دوره مدیریت جدید است گام های بلندی برداریم. مطالعات و برنامه ریزی های این مهم شروع شده كه اگر به نتیجه برسد علاوه بر كاستن از سفرهای درون شهری در توسعه شغل هم موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: مبحث آموزش و فرهنگسازی را هم باید به صورت جدی مد نظر قرار دهیم. چطور می گردد شهری با ۱۱.۵ میلیون نفر جمعیت را بدون آموزش های لازم اداره كنیم؟ باید به تجربیات جهانی و داخلی در این حوزه توجه ویژه داشته باشیم.

شهردار تهران تصریح كرد: در دولت دوازدهم توجه به مبحث حمل و نقل بیشتر جلب شده است و برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل در دستور كار قرار گرفته كه امیدواریم با انجام این برنامه شاهد یك تحول جدی در كلانشهرهای كشور باشیم.

وی در انتها اظهاركرد: مجلس هم اهتمام موثری در مبحث حمل و نقل داشته به شكلی كه تابحال دو یا سه مبحث جدی را به نفع توسعه حمل و نقل شهرها تصویب كرده كه یكی از آنها استفاده از فاینانس و دیگری استفاده از اوراق مشاركت برای توسعه حمل و نقل و مبارزه با آلودگی هواست. امیدواریم با این اقدامات تهران به شهری زیست پذیر و توسعه محور تبدیل گردد.




1396/11/29
13:27:02
5.0 / 5
5444
تگهای خبر: آلودگی , تاكسی , ترافیك , حمل و نقل عمومی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن