رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مافیای خودروسازی قابل كنترل نمی باشد

مافیای خودروسازی قابل كنترل نمی باشد

به گزارش تاكسی مدرن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه زور كسی در كشور به مافیای خودروسازی نمی رسد، اظهار داشت: خودروهایی تولید می گردد كه مصرف سوخت بالاتر از استاندارد و سوختی پایین تر از استاندارد دارند.



به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، عیسی كلانتری در همایش مبارزه با سرطان با اشاره به تاثیر آلودگی های زیست محیطی بر مبتلا شدن به انواع سرطان اظهاركرد: محیط زیست كشور مانند بیماری سرطانی است؛ هم آلودگی انسانی و هم تقدیری كه طبیعت برای ما قائل شده دراین زمینه موثر است. متوسط بارندگی در ۱۲۷ روزی كه از فصل آبی گذشته ۶۰ درصد كمتر از متوسط ۵۰ سال قبل است. اثرات كم بارشی بر بهداشت محیط كم نیست.

وی اضافه كرد: طبق گزارش های دانشگاه های صنعتی شریف و علوم پزشكی ارومیه غبارهای نمكی دریاچه ارومیه اثرات مخربی بر زندگی انسان ها، گیاهان وحیوانات گذاشته است. كشاورزی دراین منطقه طی ۷ یا ۸ سال حتما تعطیل می گردد. دانشگاه های علوم پزشكی در حال بررسی تاثیر تابش نور خورشید روی غبارهای نمكی هستند علاوه بر آن ورود فلزات سنگین به غبارهای نمكی و خیزش آن ها از سمت دریاچه های خشك شده اثرات مخربی دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تاثیرگذاری تغییر اقلیم خاطرنشان كرد: بعضی از اتفاقات به علت مدیریت غلط است. هنوز باور نكرده ایم كه با كم آبی زندگی و سیاست غلط خویش را بر مردم تحمیل می نماییم. سیاست های غلط اقتصادی كه به محیط زیست وارد می گردد كمتر از اثرات شیمیایی بر سلامتی انسان نیست بخشی از آلودگی آب به علت كمبود منابع آبی است كه توان پایش طبیعی آن بنابراین از بین رفته است.

وی اضافه كرد: از سال ۱۳۷۴ قرار بود كودهای شیمیایی ازت اوره كه در شمال كشور استفاده می شد پوشش گوگردی داشته باشد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و انواع تركیب های ازت وارد آب و مزارع برنج می گردد. در این صورت سم به جای ۴۸ساعت ظرف مدت دوماه وارد آب های زیرزمینی می گردد. وزارت بهداشت هیچگاه درباره افزودنی های غیراستاندارد اعلام نظر نكرده است. وقتی وارد روند خرید سموم كشاورزی می شویم فقط بحث قیمت مطرح می گردد. ما برپایه قرادادهای جاری كشور قیمت ارزان تر را ترجیح می دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: تغذیه گیاهان و آبزیان به دلایل اقتصادی مورد هجمه بهداشتی و زیست محیطی قرارگرفته است. اگر وزارت بهداشت به این مسائل ورود كند دستگاههای اجرایی خدمات بهتری عرضه می دهند. در مورد آلودگی هوا هم یكی از مهمَترین عوامل سوختی است كه در كشور تولید می گردد. وزیر نفت به صراحت اعلام می كند كه نمی توانم گازوئیل با استانداردهای مورد نظر محیط زیست تامین یا تولید نماییم و با این گفته جامعه را در شرایط سختی قرار می دهد. طبق قوانین استاندارد گازوئیل نباید بیش از ۵۰ PPMگوگرد داشته باشد اما گازوئیلهایی كه در كشور توزیع می گردد گاهی بین ۷۰تا ۱۰هزار PPM گوگرد دارند.

كلانتری با اشاره به وجود بیش از ۵۰هزار كامیون فرسوده در تهران، اظهاركرد: هر كامیون به صورت میانگین به جای ۳۰ لیتر، ۷۰ لیتر در هر ۱۰۰كیلومتر گازوئیل مصرف می كند. وقتی وارونگی دما اتفاق می افتد بزرگترین عامل آلودگی هوا ذرات كمتر از ۲. ۵میكرون سوخت وسایل نقلیه هستند.

وی با اشاره به اینكه زور كسی در كشور به مافیای خودروسازی نمی رسد، اظهار داشت: خودروهایی تولید می گردد كه مصرف سوخت بالاتر از استاندارد و سوختی پایین تر از استاندارد دارند. شاید حتی زور رئیس جمهور هم برای جلوگیری از تولید این خودروها نرسد. در دولت قبل تصویب گردید كه خودروهای فرسوده باید به ازای خودروهای جدید از رده خارج شوند اما به علت قدرت صنعت خودروسازی در كمتر از یك ماه این مصوبه لغو شد. در این شرایط نباید انتظار هوایی پاك داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: بهداشت و محیط زیست قربانی كمپانی های بزرگ می شوند و هنوز هم زور كسی به آنها نمی رسد. اگر پشتوانه وزارت بهداشت را داشته باشیم می توانیم تا حدی مبارزه نماییم، اما نمی دانیم تا چه اندازه موفق خواهیم بود. مبارزه با صنعتی كه ۷۰هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد، یعنی ۱۵۰برابر بودجه محیط زیست و سه برابر بودجه وزارت بهداشت، كار سختی است. آنها می توانند هربافته ای را پنبه كنند.

كلانتری در انتها با اشاره به اینكه اگر مردم اطلاعات كافی داشته باشند و وارد این مورد شوند، این صنعت عقب نشینی می كند، اظهار داشت: بخشی از آلودگی هوا به علت وجود ریزگردها است. دلیل اینكه مردم بیشتر روی ریزگردها حساس هستند این است كه آن ها را می بینند، اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیر استاندارد كه با زور به مردم تحمیل می شود، بیشتر به آنها صدمه می رساند. محیط زیست نمی تواند در مقابل فشارهایی كه از بیرون وارد می گردد مقاومت زیادی داشته باشد. با اینكه اعلام كردیم جلوی تولیدات غیر استاندارد را خواهیم گرفت اما باز به لابی های صنعتی برخورد می نماییم و با بهانه هایی مانند پشتیبانی از تولید داخل كه به قیمت جان مردم انجام می شوند روبرو می شویم.



 

1396/11/07
19:23:24
5.0 / 5
95
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن