نقش چراغ راهنمایی و رانندگی در مهار ترافیک تهران

نقش چراغ راهنمایی و رانندگی در مهار ترافیک تهران

به گزارش تاکسی مدرن، مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران در مورد عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی در هنگام پیک ترافیک توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: در یک مقایسه با پیش از کرونا باید بگویم که ترافیک در تهران در زمان پیک 10 تا 13 درصد رشد داشته است.


حمید برادران در گفت و گو با ایسنا، در مورد وضعیت چراغ های راهنمایی و رانندگی شهر تهران اظهار داشت: تنوع چراغ های راهنمایی و رانندگی در سطح معابر شهر تهران زیاد است، به شکلی که گروه اول به چراغ های هوشمند تقسیم بندی شده و پس از آن چراغ های زمان دار و ثابت در سطح شهر وجود دارند و پس از آن نیز چراغ های چشمک زن در تهران فعال می باشند که به دو دسته برقی و سولار تقسیم بندی می شوند.
وی با اعلان اینکه سیستم هوشمند چراغ های راهنمایی و رانندگی باتوجه به اهمیت مدیریت ترافیک برمبنای تقاضای معابر شهر تهران مبادرت به زمان دهی می کند، افزود: یعنی بر طبق تعداد خودروی عبوری از هر کدام از لاین های خیابان و بر طبق این که کدام معبر اصلی و کدام معبر فرعی است، نسبت به زمان دهی چراغ اقدام می کند.
وی با اشاره به اینکه زمان دهی چراغ های هوشمند تنها به معبری که در آن نصب شده نیست، اظهار داشت: گاهی ممکنست برای شهروند و یا رانندگان سوال پیش بیاید که چرا حالا که خیابان خلوت است چراغ، زمان طولانی تری را برای توقف نشان میدهد اما این شهروند فقط مسیر خودرا می بیند در صورتیکه چراغ های هوشمند کلانگر هستند و شبکه معابر را در نظر می گیرند، بطورمثال در خیابان های بهشتی، مطهری و طالقانی که تقاطع های زیادی وجود دارد چراغ های هوشمند بطور کلان همه تقاطع ها را پایش می کنند و برمبنای آن، زمان می دهند.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در مسیرهایی که تردد در آنها کمتر است و تغییرات رفتاری ترافیک در آن کمتر است از چراغ های راهنمایی برنامه پذیر و زمان ثابت استفاده می شود چونکه نوسان و تردد حجم عبوری خودرو ها در ساعات مختلف کمتر است و یک دفعه حجم تردد تغییر چشم گیری ندارد، اظهار داشت: پس در زمان های مختلف شبانه روز زمان دهی ثابتی بسته به زمان، اعداد اعلام می شوند، بطورمثال از ساعت ۲۴ تا پنج بامداد یک زمان، پنج تا هشت که زمان فعالیت ادارات است یک زمان و از ساعت هشت تا ۱۰ بامداد که پیک ترافیک است یک زمان ارائه می شود؛ اما دقت داشته باشید که زمان بندی در چراغ های ثابت بیش از ۲۴۰ ثانیه در تقاطع ها نیست.
برادران در مورد وضعیت چراغ های چشمک زن در سطح معابر تهران نیز اشاره کرد: دو متد برای چراغ های چشمک زن تعریف شده است و تعدادی از چراغ های چشمک زن در امتداد افزایش ایمنی نیز به کار گرفته می شوند و برخی از چراغ های چشمک زن در تقاطع ها در امتداد اطلاع رسانی و اعلام تغییر جهت در معابر است و بطور معمول در تقاطع های با ظرفیت عبوری کم یا محلی برای افزایش ایمنی از چراغ های چشمک زن استفاده می شود تا حق تقدم و اولویت حرکت مشخص شود و چراغ های چشمک زن در تقاطع ها بطور معمول سه خانه هستند که بصورت زرد و قرمز فعال می باشند، اما برخی چراغ های تک خانه چشمک زن جنبه اطلاع رسانی دارند.
مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران افزود: باتوجه به پراکندگی زیاد چراغ های چشمک زن و توجه به مساله نگهداشت و تامین برق، به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر رفتیم به شکلی که تعداد زیادی از این چراغ ها بصورت سولار بوده و از انرژی خورشیدی استفاده می نمایند و هیچ استفاده ای از برق شهری ندارند هرچند که هم اکنون مدیریت چراغ های چشمک زن به مناطق سپرده شده است.
وی در مورد مدیریت غیر هوشمند تقاطع (کنترل دستی) نیز با اشاره به اینکه در تقاطعات هوشمند از آنجا که هوش مصنوعی در مورد زمان تردد تصمیم گیری می کند دستکاری بصورت سیستمی وجود ندارد، اظهار داشت: اما حالت های احتمالی را نیز برای سیستم پیش بینی می نماییم و برای پلیس این توانایی را قرار دادیم که در امتداد اقتضای شرایط و برمبنای تصمیم پلیس حاضر در معابر و تقاطع ها، نسبت به مدیریت لحظه ای اقدام نموده و بصورت دستی چراغ را کنترل کند.
به گفته ی ایشان، دقت داشته باشید که در مورد چراغ های هوشمند، این چراغ ها تا آن زمان که به ظرفیت حداکثری تقاطع نرسیده باشیم عملکرد درست و هوشمندانه ای دارند و اگر حجم تردد در یک معبر به بالاترین سطح خود برسد، چراغ هوشمند تبدیل به چراغ برنامه پذیر می شود؛ چونکه ما در تنظیم چراغ های هوشمند همه حالت های احتمالی در یک معبر را برای او برنامه ریزی می کنیم؛ اما وقتی همه حالت های احتمالی پر شده باشد به چراغ برنامه پذیر تبدیل می شود که گاهی در اوج ترافیک بامداد و عصرگاهی وقتی ظرفیت معابر اشباع می شود یعنی هیچ کاری از دست چراغ هوشمند در مدیریت ترافیک بر نمی آید پس یک برنامه زمان دهی ثابت را اجرا می کند.
مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران با اشاره به اینکه همه بار رفتار ترافیکی شهروندان را نباید به عملکرد چراغ راهنمایی مرتبط کرد، اشاره کرد: چونکه چراغ بر طبق پارامترهایی تصمیم گیری می کند اما یک زمان آنقدر حجم عبوری خودرو ها زیاد است که بر طبق این هجمه زمان پذیر می شود و این به مفهوم عیب سیستم نیست.
وی در مورد زمان بالای برخی چراغ ها با تأکید بر اینکه نهایتاً زمانی یک چراغ ۲۴۰ ثانیه است، افزود: عمدتاً زمان چراغ ها ۱۲۰ تا ۱۵۰ ثانیه است و این زمان دهی بر طبق استانداردهای مهندسی ترافیک است که این زمان دهی بر طبق حجم تردد عبوری، توپوگرافی، عرض معبر و... تعیین می شود و تعداد چراغ های راهنمایی که زمان آنها بالا است که البته اقتضای معبر است، کمتر از تعداد انگشتان دستان است.
برادران در دفاع از عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی در هنگام پیک ترافیک با تأکید بر این که در یک مقایسه با پیش از کرونا باید بگویم که ترافیک در تهران در زمان پیک ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: وقتی در بزرگراه ها نیز شاهد ترافیک هستیم پس این نشان میدهد که ظرفیت معابر پر شده است.
وی اظهار داشت: اینکه در زمان پیک ترافیک فکر نماییم که یا زمان دهی گرفتار اشتباه شده و یا چراغ دستکاری شده، درست نیست؛ چونکه رفتار ترافیکی مردم و حجم خودرو ها در عملکرد چراغ موثر است و عدم تخلیه مناسب تقاطع و یا توقف اتومبیل ها در محدوده اصلی تقاطع ها در رفتار چراغ راهنمایی موثر است. پس نباید همیشه چراغ راهنمایی را مقصر دانست چونکه رفتار ترافیکی مردم در زمان پیک ترافیک، عملکرد چراغ را تعیین می کند و زمانی قبول می نماییم چراغ عملکرد نادرستی دارد که در ساعت غیرپیک و در زمانی که حجم ترافیک عبوری از معابر کم است، چراغ همچنان زمان بالا نشان میدهد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا چراغ های برنامه پذیر هوشمند نمی شوند؟ اشاره کرد: باتوجه به اعتبارهای در نظر گرفته شده برخی از تقاطع ها از حالت چشمک زن به برنامه پذیر و تعدادی از تقاطع ها چراغ هایشان از حالت برنامه پذیر به هوشمند ارتقاء یافته است و امسال پنج تقاطع چراغ های راهنمایی هوشمند شده و باتوجه به تزریق اعتبارات این هوشمند سازی به انجام می رسد.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران در مورد تعداد چراغ های راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: بیش از ۴۰۰۰ چراغ راهنمایی و رانندگی است و بیش از ۵۰۰۰ چراغ چشمک زن نیز در معابر تهران فعال می باشند.




منبع:

1401/10/23
14:54:59
0.0 / 5
298
تگهای خبر: استاندارد , ترافیك , تردد , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن