اختصاصی مهر:

برگزاری اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند با موضوع روز چابهار

برگزاری اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند با موضوع روز چابهار

تاکسی مدرن: دومین روز از اجلاس بین المللی بزرگ دریایی هند به میزبانی این کشور و با موضوع روز چابهار اجرا شد.



به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، دومین روز اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند امروز با مبحث «روز چابهار» و به میزبانی این کشور برگزار گردید.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند کار خویش را روز چهارشنبه با مبحث تجارت بین المللی دریایی در منطقه اقیانوس هند و ماورا شروع کرده که به علت اهمیت بالای توسعه تجاری این کشور در بخش دریایی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه آن به سخنرانی پرداخت.
نکته حائز اهمیت این اجلاس در نامگذاری روز دوم آن بعنوان «روز چابهار» بود که اهمیت این بندر استراتژیک ایرانی را برای طرف هندی نشان می داد.
همچنین در نشست های روز دوم، مقامات ارشد ایرانی همچون «محمد اسلامی» وزیر راه شهرسازی و دو تن از معاونین وی یعنی «سعید رسولی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و «محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران هم حضور داشته و به سخنرانی در مورد اهمیت بندر چابهار مزایای استفاده از این بندر برای تجار هندی و در جهت توسعه کریدور بین المللی شمال - جنوب پرداختند.
هدف کلی طرف هندی در این اجلاس، اتصال هر چه سریع تر به بندر چابهار و عبور از مسیر ترانزیتی ایران در جهت دستیابی به بازارهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان عنوان شد که در همین راستا، نمایندگان کشورهای افغانستان، ازبکستان، روسیه ترکمنستان هم در این اجلاس حضور داشته و به بحث و مبادله نظر در مورد چگونگی اتصال به بندر چابهار و نهایتاً هند بعنوان دومین منبع بار آسیا بعد از چین پرداختند.
مقامات ارشد هندی همچون وزیر بنادر این کشور در جریان سخنرانی امروز خود بر ضرورت ساخت هر چه سریع تر زیر ساخت های لازم در بندر چابهار و افزایش حجم سرمایه گذاری هند در این بندر تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند.
گفتنی است مقامات ایرانی مذکور حاضر در جلسه امروز، استفاده از مسیر ترانزیتی ایران را به علت امنیت بالا و صرفه جویی بسیار قابل ملاحظه در مصرف سوخت، زمان و هزینه های گمرکی بهترین مسیر دستیابی هند به آسیای میانه و روسیه عنوان کردند.
سعید رسولی هم در جریان سخنرانی خود، بر اهمیت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی بعنوان مؤثرترین راه انتقال بار هند به سمت بندر خشک زاهدان، افغانستان و آسیای میانه با استفاده از شبکه ریلی ایران تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که این بندر تا سال ۲۰۲۲ به صورت کامل به شبکه ریلی ایران متصل گردد.
لازم به ذکر است هندوستان قبل از اعمال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ ضد کشورمان، بعنوان پیمانکار اصلی بندر چابهار شناخته می شد که سرمایه گذاری های عظیمی هم در بخش توسعه زیر ساخت های این بندر انجام داده است. حالا با اتمام کار دولت ترامپ و البته تلاش بی وقفه چین برای اتصال حداکثری به غرب از راه توسعه راه ابریشم جدید، دهلی نو فرصت را غنیمت شمرده تا با تمام توان به سرمایه گذاری مجدد و ادامه ساخت بندر چابهار بپردازد؛ بندری که تنها بزرگترین نقطه امید هندوستان برای رقابت تجاری با بزرگترین رقیب خود یعنی چین مطرح بوده و درهای آسیای میانه، شمال اروپا و روسیه را به سمت تجار هندی خواهد گشود.
گفته می شود توجه هند به بندر چابهار بعد از اقدام مشترک چین و پاکستان در آغاز پروژه ساخت بندر عمیق «گوادر» پاکستان، واقع در ۷۰ کیلومتری بندر چابهار ایران، که بار چین را به دو سمت شمال و جنوب سوق خواهد داد بیشتر و پر رنگ تر شده است.


منبع:

1399/12/15
12:52:13
0.0 / 5
170
تگهای خبر: ترانزیت , سازمان , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن