منشاء بوی نامطبوع پایتخت، آرادكوه نیست

منشاء بوی نامطبوع پایتخت، آرادكوه نیست

تاكسی مدرن: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با حضور در برنامه «تهران 20»، از منشاء بوی نامطبوع در تهران و طرح كاپ گفت.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، صدرالدین علیپور درباب انتشار بوی نامطبوع در تهران اظهار داشت: این مساله ابعاد مختلفی دارد و تصور می كنم گزینه های مختلفی درباب بوی تهران مطرح است، اما چون دیگر متولیان این امر در این برنامه حضور ندارند، نمی توانم یك طرفه نظری بدهم.
وی با اشاره به اینكه به دلیلهای متفاوتی این مساله به آرادكوه و پسماند مرتبط نیست، اضافه كرد: آرادكوه بیشتر از ۵۰ سال قدمت دارد و هر روز در این مكان زباله تخلیه می شود. در دو سال قبل انتشار بوی نامطبوع در فصل سرد سال و وارونگی دما رخ داده است. همین طور در این روزها غلظت گودگرد هوا بیشتر از ۳۰ درصد بود، افزایش مازوت و گازوئیل داشتیم و سرعت باد در پایین ترین میزان خودش قرار داشت. بدین سبب بوی نامطبوع ارتباط مستقیمی با منابعی كه گوگرد تولید می كنند، دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار داشت: آرادكوه بعنوان یكی از گزینههای منشاء بوی نامطبوع اعلام شده است كه با دلیلهای علمی می توانم توضیح دهم كه اگر منشاء آرادكوه بود باید بیشترین میزان استشمام بو را در اطراف آرادكوه داشته باشیم.


فرضیه های مختلف انتشار بوی نامطبوع از آرادكوه را رد می كند
علیپور با تاكید بر اینكه تمامی شهروندان از مناطق مختلف فرضیه انتشار بوی نامطبوع از آرادكوه را رد می كنند، عنوان كرد: بیشترین تماس ها از مناطق ۱، ۲، ۵ و ۶ بوده است. در صورتیكه از مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۸ كه به آرادكوه نزدیك هستند، تماسی نداشتیم. از لحاظ علمی اگر منشاء بو آرادكوه بود باید استشمام بو در نزدیكی این مكان بیشتر باشد.
وی افزود: اگر منشاء این بو فرایندهای تخریب و تجزیه مثل پسماند و فاضلاب باشد، باید میزان بو در تابستان بیشتر باشد، اما این اتفاق در آغاز فصل سرد و در روزی كه بیشترین غلظت گوگرد و ذرات معلق وجود دارد رخ می دهد. در آرادكوه فرایندی نداریم كه گوگرد تولید نماید. تولید گوگرد ارتباط مستقیمی با سوختهای سنگین دارد و ارتباط دادن این مساله به آرادكوه در زمانی كه باد در كمترین سرعت خود است، در فاصله ۳۵ كیلومتری از شهر امكان پذیر نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از نصب دستگاه سنجش بو در نزدیكی آرادكوه آگاهی داد و اظهار داشت: آرادكوه در محلی راه اندازی شده كه خلاف جریان باد به سمت شهر تهران است. پایین بودن لایه حرارتی و بالابودن گوگرد نشان دهنده این است كه منشاء بو آرادكوه نیست. البته اینها همه فرضیه است و سازمان محیط زیست باید كارگروه بی طرفی را تشكیل دهد تا این مسئله را بررسی و نتایج را اعلام نماید.
علیپور كه در یك برنامه تلویزیونی صحبت می كرد با اشاره به بررسی منشاء بوی نامطبوع در استانداری عنوان كرد: در دو كارگروهی كه در استانداری داشتیم سازمانهای مختلف حضور پیدا كردند. در این كارگروهها منشاء بو بررسی گردید، اما چون بو قطع می شود باید بررسی شود كه در زمان انتشار بوی نامطبوع چه اتفاقی رخ داده است.
وی درباب جانمایی آرادكوه اشاره كرد: بیشتر از ۵۵ سال پیش یك تیم خارجی برای مكان یابی محل دفن زباله به تهران آمدند و این مكان یابی دو سال طول كشید. چونكه مكان انتخابی باید خلاف جریان باد به سمت شهر باشد، خاك نفوذ ناپذیر داشته و به آبهای زیرزمینی نفوذ نداشته باشد و بنا بر این آرادكوه مناسبترین مكان بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینكه روش مدیریت پسماند در دنیا تغییر كرده است، اظهار داشت: باید راهكارهایی ارائه دهیم كه از مبداء كاهش پسماند داشته باشیم. طبق دستاوردهای جهانی باید سرمایه گذاری بیشتر و تفكیك از مبداء صورت گیرد. همین طور باید پسماند خشك جدا شود تا بتوانیم پسماند تر را با كیفیت بالاتر به كمپوست تبدیل نماییم. اساسا پسماندی را دفن نكنیم و اگر ریجكتی باقی ماند با زباله سوز به انرژی تبدیل نماییم.
علیپور با اشاره به اینكه طرح «كاپ» كه مخفف كاهش پسماند است را در شهر تهران آغاز نموده ایم، عنوان كرد: مطالعات جهانی درباب مدیریت پسماند را مطالعه كردیم كه در این مطالعات گام اساسی تغییر فرم مخازن است. این مخازن زباله گردی و راه افتادن شیرابه در خیابان ها، آلودگی و... را هم به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در گذشته شهروندان پسماندهایشان را جلوی در خانه قرار می دادند، اما مخازن كنونی این عادت را از بین برده و امروزه شهروندان هر ساعتی، هر نوع و مقدار پسماند را در این مخازن می ریزند. این اتفاق سبب شده نتوانیم پسماند عالی را به كمپوست بهتری تبدیل نماییم و دفن كمتری داشته باشیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینكه نخستین گام طرح «كاپ» مربوط به مخازن است، بیان كرد: مخازن اختصاصی خشك و تر را در ساختمان های بلندمرتبه، شهرك ها، مجتمع های مسكونی و ادارات قرار دادیم و شهروندان می توانند در ازای تحویل پسماندهای خشك مبلغی دریافت نمایند. به دنبال این تفكیك پسماندهای تر هم ناخالصی كمتری دارند و برای تبدیل به كود مناسب تر هستند.

ایجاد ۲۰۰ ایستگاه تفكیك پسماند در اماكن پرتردد
علیپور با اشاره به اینكه الان كود موردنیاز فضای سبز مناطق ۲۲ گانه خریداری می شود، عنوان كرد: در گام بعدی حدود ۲۰۰ ایستگاه تفكیك در اماكن پرتردد خواهیم داشت. در ساختمانهای دیگر هم مخازن تفكیك زباله توزیع می شود و در نهایت شهروندان می توانند با اپلیكیشن پسماندهای خشك را تحویل داده و وجهی در قبال آن دریافت نمایند. سازمان پسماند بعد از این مرحله فقط پسماند تر را جمع آوری و آنرا تبدیل به كمپوست با كیفیت می كند.
وی درباب كنترل تولید زباله در دو سال قبل اظهار داشت: در این مدت كاهش محسوسی در میزان زباله های جمع آوری شده داشتیم. قبل از این روزانه حدود ۷۵۰۰ تن زباله جمع آوری می شد و این میزان در دو سال قبل به ۵۷۰۰ تن كاهش پیدا كرده است. این اتفاق با كم كردن پسماند حجیم مانند لاستیك، شیشه و... رخ داده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباب مدیریت پسماند پزشكی نیز عنوان كرد: مدیریت این نوع پسماندها با وزارت بهداشت است، اما به این علت كه زیر ساخت و محل دفن آن برای وزارت بهداشت وجود ندارد، شهرداری به كمك آنها آمده است و از ظرفیت پیمانكاری خود استفاده می نماید. سایت جداگانه ای هم برای دفن بهداشتی این پسماندها وجود دارد. شهرداری درباب عدم تفكیك پسماند بیمارستانی نمی تواند ورود كند، اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست می توانند برخورد قانونی داشته باشند و حتی درمانگاهها و بیمارستانهایی كه این مسائل را رعایت نمی كنند، پلمپ كند.

امكان راهاندازی زباله سوز ویژه پسماندهای پزشكی در صورت همكاری وزارت بهداشت
علیپور افزود: در دنیا پسماندهای پزشكی با عنایت به اینكه در اتوكلاو بی خطر می شوند، پسماند عادی محسوب نمی شوند. برای از بین بردن این زباله ها یا از زباله سوزهای جداگانه استفاده می نمایند یا بطور بهداشتی دفع می شوند. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم برای از بین بردن زباله های بیمارستانی از زباله سوز استفاده گردد. اما هم اكنون برای حمل و نقل پسماند پزشكی كمتر از ۱۰۰۰تومان دریافت می نماییم. در صورتیكه در شهرهای مشابه تهران برای حمل و نقل دو برابر این قیمت دریافت می شود. اگر وزارت بهداشت این رقم را واقعی تر كند، این امكان را داریم كه یك زباله سوز جداگانه راه اندازی نماییم.
وی عنوان كرد: یكی از برنامههای طرح كاپ این است كه تفكیك حداكثری انجام دهیم. باقی مانده مواد عالی را فشرده و شیرابه آنرا تصفیه نماییم. اگر تمام این مراحل بطور دقیق پیش برود در تهران حدود ۱۵۰۰ تن پسماند باقی می ماند. برای این مقدار می توانیم یك زباله سوز ۱۵۰۰ تنی راه اندازی نماییم كه مقدار پسماند باقی مانده هم دفع نشود. همین طور از این طریق می توانیم ۲۵ مگاوات برق هم تولید نماییم.

شهرداریها از نظر قانونی وظیفه ای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: در این خصوص با چند شركت خارجی مذاكره داشتیم. سهم شهرداری جهت راه اندازی زباله سوز ۱۰ درصد است. باقی هزینه ها باید از محل فروش برق تامین گردد. مدتی پیش با عنایت به افزایش قیمت دلار این قرارداد برای شركتهای خارجی به صرفه نبود. در پیگیری هایی كه بتازگی توسط شهرداری ها انجام شده است، این رقم برای هر كیلو وات به ۱۰۰۰ هزار تومان رسید. بعضی از شركت ها با این رقم اعلام آمادگی كرده اند. می توانیم با این مشاركت یك فاز جدید ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی راه اندازی نماییم البته اگر وزارت نیرو افزایش قیمت برق تولیدی را تضمین كند می توانیم اجرای این طرح را آغاز نماییم.
بنا براعلام شهرنوشت، علیپور با اشاره به اینكه حدود ۵۴ هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران داریم، اشاره كرد: علاوه بر اینكه امكان كنترل تفكیك این مخازن توسط افراد مختلف وجود ندارد، شهرداری ها از نظر قانونی وظیفه ای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند. چنانچه پیمانكاران شهرداری در تفكیك پسماندها از افرادی با زیر سن قانونی استفاده كنند به طور قطع با آنها برخورد خواهیم كرد. اما باید این مواجهه را از بین ببریم و بنا بر این در طرح كاپ از مخازنی كه مالكیت دارند استفاده می نماییم تا بتوانیم پسماندها را مدیریت نماییم و زباله گردی را از بین ببریم.



1398/10/04
14:26:58
5.0 / 5
3421
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن