از لی وایز پلاستیكی تا كامیون های برقی اسپار

از لی وایز پلاستیكی تا كامیون های برقی اسپار

تاكسی مدرن: شركت ها در امتداد مسئولیت اجتماعی خود تلاش می كنند تا ردپای زیست محیطی خودرا كم كنند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی كنند. نمونه های زیادی هستند كه در این راه قدم برداشته اند و روز به روز این مقوله را جدی تر دنبال می كنند.



به عنوان مثال Starbucks، غول كافی شاپ های دنیا لیوان هایی برای چای، آیس كافی و اسپرسو طراحی نموده كه احتیاجی به نی پلاستیكی ندارد. با همین یك كار ساده و با عنایت به تعداد شعب استارباكس در سرتاسر دنیا ( بیشتر از ۲۹ هزار شعبه)، این برند نقش خودرا در محافظت از محیط زیست بازی می كند. Levis دیگر برندی است كه به واسطه لطمه صنعت پوشاك و مد به طبیعت، برای حفظ محیط زیست پیش قدم شده است. آنها با راه اندازی كلكسیون "Waste<Less" از بطری های بازیافتی پلاستیكی، شلوار جین درست می كنند. علاوه بر این، Levis با استفاده از تكنیك های جدید، پروژه Water<Less را اجرا كرده كه مصرف آب در تولید شلوارهای جینش را تا ۹۶% می كاهد و این یعنی كاهش مصرف یك میلیارد لیتر آب در تولید كل محصولات این شركت. Unilever در امتداد كاهش ردپای محیطی خود برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰ ردپای كربن خودرا مثبت كند. آنها این كار را با حذف سوخت های فسیلی در عملیات تولید و جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر انجام می دهند. ۵۶% مواد خام كشاورزی این شركت از منابع پایدار تأمین می شود و این یعنی كاهش ۶۰۰ میلیون یورویی هزینه انرژی از سال ۲۰۰۸ به این طرف.
وقتی پای مسئولیت اجتماعی وسط می آید، برندها بیشتر از گذشته تلاش می كنند تا به نوبه خود زنجیره تأمین شان را پایدارتر كنند. كوكا كولا بعنوان یكی از برندهای پیشرو دنیا در نظر تا سال ۲۰۲۰ ردپای كربن خودرا تا ۲۵% كم كند. كوكا كولا كه در سال ۲۰۱۴ كامیون هایش ۳.۷ میلیون متر مكعب گاز گلخانه ای تولید می كردند با نوسازی ناوگان حمل و نقل و استفاده از جایگزین های بنزین چون بیودیزل، گاز طبیعی و سیستم های دیزلی-برقی، سهم خودرا در بهینه سازی حمل و نقل انجام داده است. از دیگر برندهایی كه برنامه كاهش ردپای محیطی خود دارند، فروشگاه های زنجیره ای اسپار است. اسپار با عنایت به مدل كسب و كارش كه روی فرانچایز بنا نهاده شده است، در كشورهای مختلف، رویه های مختلف را در پیش می گیرد. آنها با رعایت "خرده فروشی مسئولانه" در زنجیره تأمین، پلاستیك را تا حد زیادی از چرخه خود حذف و با كیسه های كاغذی، كیسه های قابل تجزیه و كیسه های چندبار مصرف جایگزین كرده اند. در انگلیس ۵۱% بطری های آب "ُSilverbrook" بعنوان محصول خود اسپار از پلاستیك بازیافتی تولید می شود و این یعنی كاهش ۱۳۰ تنی مصرف سالانه پلاستیك.

اسپار مانند كوكا برای كاهش تولید دی اكسید كربن و ردپای كربن، روی ناوگان حمل و نقلش نیز تمركز كرده است. SPAR هلند با معرفی كامیون های LHV ( كامیون های بلند و سنگین) به طول ۲۵ متر، بجای ۵۰ تن، ۶۰ تن بار را جابه جا می كنند و ۳۰% كمتر سوخت مصرف می كنند. در نتیجه دی اكسید كربن كمتری تولید می كنند. اما SPAR اتریش در امتداد افزایش كارایی، با بهینه سازی مسیر كامیون هایش بین ۱۵۰۰ فروشگاه و ۶ انبار در كل كشور، سالانه ۲.۴ میلیون كیلومتر مسیرهایش را كوتاه تر كرده است. علاوه بر این، آنها با بكارگیری كامیون های برقی MAN آلمان مدل TGM ۲۶-۳۶۰ E برای جابه جایی های روزمره، قدم مثبتی در كاهش ردپای كربن و آلودگی صوتی برداشته اند. با داشتن این كامیون ها، سالانه ۴۰ تن دی اكسید كربن كمتر تولید و وارد چرخه زیست محیطی می شود.

اما SPAR نروژ پا را فراتر گذاشته و تكنولوژی سبز را وارد فاز جدیدی كرده است. آنها با سفارش ۱۰ مینی كامیون برقی به Tesla، سهم پررنگ خودرا در ادای دین به محیط زیست و تكنلوژی را انجام داده اند. مدیرعامل اسپار نروژ درباره این سفارش می گوید: "ما دو سالی است از كامیونهای برقی هلندی استفاده می نماییم اما از لحاظ تكنولوژی باور داریم كه Tesla در بازار پیشرو است. بنابراین، ۱۰ كامیون از آنها خریداری نموده ایم. در امتداد جاه طلبی مان، باور داریم كه خودرو های هیدروژنی و برقی آینده را از آن خود خواهند كرد. ما فكر می نماییم تحویل این كامیونها در سال ۲۰۲۰ خواهد بود ولی امیدواریم بتوانیم در سال ۲۰۱۹ آنها را وارد زنجیره تأمین شركت نماییم."
كیا باقری
۲۱۲۱


منبع:

1398/08/03
14:28:12
5.0 / 5
3137
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن